بعد از تعطیلات شاخص کل به لطف بازگشایی سهام فولاد مثبت شد ولی منفی های بازار در گروه خودرو خریدار داشت. ترس بازار ارز از احتمال احیای برجام از بین رفته و تمایلی به کاهش ندارد. حباب سکه به کمترین میزان از ابتدای خرداد ماه رسید. رییس سازمان توسعه تجارت پای رمز ارزها را  هم در کنار سایر ارزها به  واردات‌‌کالاها بازکرد اکو ایران در این گزارش بازارهای معاملاتی روز سه شنبه را بررسی میکند.

اهمیت نحوه معاملات بازار سهام در روزهای منفی 

پس از بازگشت مذاکره کنندگان کشورمان، افزایش عرضه در سهام ریالی، موجب کاهش قیمت ها در بازار سهام شد ولی منفی های قیمتی در گروه های برجامی خریدار داشت و در ادامه بازار، تقاضای قیمتی در سهام ریالی مانع از تشکیل صف فروش در این گروه ها و بسط آن در تمام بازار شد. حجم معاملات گروه خودرو با وجود کاهش قیمت ها در این گروه افزایش پیدا کرد و رشد حجم معاملاتی این  گروه  بیشتر از گروه بانکی بود. 

افزایش قابل توجه حجم معاملات گروه خودرو در روزی که عرضه افزایش پیدا کرده بود نشان میدهد منفی های بازار خریدار دارد و علامت مثبتی در روز منفی این گروه است.

شاخص کل فعلا حمایت محدوده یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را نشکسته و افزایش تزریق اخبار مثبت در بازار سرمایه نشان میدهد احتمالا سیاست گذار  اقتصادی با حمایت خود مانع از شکست محدوده حمایتی فوق خواهد شد. 

 در ادامه حمایت های اخیر از بازار سرمایه، بهره بین بانکی بیشترین کاهش هفتگی خود را در یکسال گذشته ثبت کرده است، گفته میشود این تغییر رویکرد بانک مرکزی در جهت تامین انتظارات وزرات اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه انجام‌ شده است. زیرا هزینه استقراض را برای شرکت ها کاهش می دهد.

آنطور که رصد نقشه بازار نشان می دهد اگر بازگشایی مثبت فولاد به داد شاخص کل نمی رسید  بازدهی پایانی شاخص کل منفی میشد، تحلیلگران برای پیش بینی مسیر حرکتی  بازار سرمایه در روزهای آتی بررسی نحوه معاملات سهام  در روزهای منفی معاملاتی را مهم تر میدانند.

 بازار ارز از توافق نمی ترسد

 دلار تهران در روز معاملاتی شنبه و سه شنبه در محدوده قیمتی ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان بدون تغییر معامله شد، بعد از آنکه بازار ارز در استقبال از مذاکرات وین دو روزی کاهشی شد نتوانست در نیمه پایین کانال ۳۱ هزار تومانی ماندگار شود و به سمت محدوده قیمتی قبلی خود حرکت کرد، دلار تهران مدتی در محدوده ۳۱ هزار و ۷۰۰ تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان ثابت مانده بود و دوباره به سمت این محدوده قیمتی حرکت کرد. 

در معاملات دیروز دلار هرات  فاصله خود را با دلار تهران کم کرد که نشان میدهد انتظارات افزایشی در بازار ارز هنوز فروکش نکرده است. بر اساس اخبار منتشر شده طرف های مذاکرات چند هفته وقت دارند تا درباره پیش‌نویس پیشنهادی اروپا تصمیم گیری کنند، تحلیلگران روند زمانبر قبول پیش نویس تا بازگشت کامل همه طرف ها به برجام را عاملی می  دانند که مانع از حرکت کاهشی ماندگار و قابل توجه در بازار دلار میشود. بازار ارز در این مدت به سختی توسط بازارساز کنترل شده و معامله گران افزایشی،" پایینی" زیادی برای بازار ارزمتصور نیستند از طرفی بررسی های قیمت ارز در زمان حصول توافق در دولت قبل نشان میدهد که کاهش قیمت ارز نیز در سایه برجام در آن زمان کوتاه مدت بوده است.

خبر دیگری که دیروز منتشر شد انجام نخستین ثبت سفارش واردات در کشور با رمز ارز به مبلغ ده میلیون دلار بود، علیرضا پیمان پاک رییس کل سازمان توسعه تجارت در  فضای مجازی این خبر را منتشر کرده و مطرح کرده که تا پایان شهریورماه استفاده از رمز ارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.

اگر این تصمیم برای کاهش استفاده از دلار در تجارت خارجی اتخاذ شده باید زیر ساخت های کشورهای هدف و ایران برای این نوع معاملات بررسی شود، تعداد زیادی از شرکت ها در شرایط نابسامان ارزهای دیجیتال در مقطع کنونی حاضر به مبادله با رمز ارز نیستند و بستر این نوع معاملات در بسیاری از کشورها فراهم نشده است، از طرفی اگر ایران بخواهد برای دور زدن تحریم ها از این شیوه پرداخت استفاده کند مشکلاتی برایش وجود خواهد داشت، روسیه نیز برای دور زدن تحریم ها از این روش استفاده کرده است ولی با توجه به ثبت جزییات تراکنش ها در بلاک چین، در صورتی که یکی از تراکنش های حساب شناسایی شود حساب ردگیری خواهد شد.

 آمریکا بخش قابل توجهی از حسابهای ارزهای دیجیتال روسیه را از این طریق شناسایی و دارایی های آن را مسدود کرده است. به همین دلیل این امکان اگرچه یک فرصت خیلی خوب را می تواند فراهم کند ولی خوش بینی زیاد و عدم توجه به ریسک ها و سختی های پیش رو می تواند آسیب های سخت تری را برای سرمایه ها ایجاد کند.

ضیا صدر، کارشناس و محقق بلاکچین، درباره اینکه آیا امکان دور زدن تحریم‌های ارز دیجیتال در ایران وجود دارد یا خیر، گفت: "در صورت اینکه مشخص شود آدرس کیف پول ارز دیجیتال شما متعلق به یک ایرانی است، احتمالا به مشکل برخواهید خورد و صرافی‌های زیادی در گذشته این کار را انجام داده‌اند و دارایی‌های دیجیتال ایرانی‌ها را مسدود کرده‌اند. "

حباب سکه در کف دو ماه و نیمه

در بازار طلا بعد از مدت ها حباب سکه در محدوده ۱۰ و نیم درصد قرار گرفت، حباب ربع سکه از خرداد ماه در این محدوده   نبوده و افزایش ارزش اونس جهانی و عدم افزایش قیمت سکه موجب شده تا حباب سکه بعد از دو ماه و نیم در این محدوده قرار بگیرد، فعلا انتظارات افزایشی در بازار ارز و طلا به خاطر خوش بینی های ناشی از مذاکرات قدرت مانور زیادی ندارند و کاهش حباب طلای آب شده و سکه طلا نشان دهنده فروکش کردن انتظارات افزایشی در بازار طلا است. کارشناسان بررسی رفتار اونس و دلار در معاملات پیش رو برای پیش بینی وضعیت سکه مهم میدانند.