اکو ایران در پیگیری این خبر، اطلاع یافت که ظاهرا قرار است تعیین زمان اجرای آزمایشی این مصوبه در دستور کار صحن علنی قرار گیرد. این موضوع را حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس به اکوایران اعلام و تاکید کرد که طرح صیانت در کمیسیون مشترک به تصویب رسیده و در انتظار بارگزاری گزارش این کمیسیون از مصوبه صیانت هستیم تا تعیین مدت زمان اجرای آزمایشی آن در صحن علنی به رای گذاشته شود. این اظهارات اما با گفته های اعضای کمیسیون مشترک تناقض آشکار دارد. 

در حالیکه چند ماهی است ایرانی ها اختلال اینترنت و  فیلترینگ پلتفرم های پرکاربر پیام رسان را تجربه کرده اند، برخی نمایندگان ازجمله حسن نوروزی از تصویب طرح صیانت می گوید که باید برای تایید به شورای نگهبان برود و نماینده ای دیگر، تاکید دارد که احتمالا به زودی تعیین زمان اجرای آزمایشی این مصوبه در دستور کار صحن علنی قرار می گیرد.

این در شرایطی است که ۶ عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت،  در گفت و گو با اکوایران، نه تنها از این ماجرا اظهار بی اطلاعی کردند، بلکه برگزاری جلسه از سوی کمیسیون مشترک در چند ماه گذشته را نیز رد کرده اند.

مجلسی ها ششم مرداد ماه سال قبل، به استناد ماده ۱۶۳ قانون آیین نامه داخلی مجلس، به اصل ۸۵ شدن طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی یا همان طرح  موسوم به صیانت، رای دادند. به عبارتی با این کار، حق بررسی طرح در صحن علنی را سلب کرده و تصویب آن را به یک کمیسیون مشترک، به دور از چشم مردم و رسانه ها سپردند. اصل ۸۵ قانون اساسی صراحت دارد که اگر مجلس اختیار وضع بعضی قوانین را به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند، باید مدت زمانی نیز برای اجرای آن به صورت آزمایشی، به تصویب برساند.

با این همه روایت های نمایندگان درباره تصویب طرح صیانت آنچنان متناقض است که اگر روایت نمایندگانی همچون حاجی دلیگانی عضو هیئئت رئیسه مجلس درست باشد، این سوال مطرح می شود که کمیسیون مشترک، چگونه این طرح را تصویب کرده؟ در حالیکه جلسه ای تشکیل نداده و از سویی دیگر، به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، طرح به طور کلی از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شده است.

سوال دیگر این است که در شرایطی که شورای عالی فضای مجازی ۲۷ اردیبهشت امسال؛ یعنی درست یک ماه بعد از نامه قالیباف به رییس وقت این شورا برای تعیین سیاست‌های کلان فضای مجازی، با ابلاغیه ای، ساماندهی این فضای پر کاربر را به یک کمیسیون گستره وسیعی از اختیارات  سیاستگذاری، رگولاتوری و تصویب مقررات کلان سپرد، معنای اظهارات برخی نمایندگان درباره اجرای آزمایشی طرح صیانت چیست؟

این پرسش هایی ست که حتی برخی اعضای کمیسیون مشترک نیز مطرح کرده اند؛ سوالاتی که مهر تاییدی ست بر عملکرد پرابهام مجلس یازدهم به ویژه هیئت رئیسه آن.