به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، شهردار تهران درباره خبر اخذ عوارض از قبور توضیحاتی داد، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر اجرا نشدن سند 2030 در ایران تاکید کرد و وزیر کشور از تضیف دلار سخن گفت. 

ماجرای اخذ عوارض از قبور

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: (درباره خبر اخیر مبنی بر اخذ عوارض از قبور) اصل موضوع به آرامگاه‌های خانوادگی مربوط می‌شود که این موضوع از سابق مرسوم بوده که برای ارائه خدمات سالانه به آرامگاه‌های خانوادگی هزینه‌ای از آنها دریافت شود. اخذ این هزینه برای قبور عمومی نبوده و نیست. نکته دیگر این است که اصلاً چنین سرفصلی در چارچوب اعلام‌شده توسط وزارت کشور نیست که برای قبور این قاعده در نظر گرفته شود. کارکنان بهشت زهرا به اشتباه در پیش‌نویس لوایح خود، این موضوع را نوشته بودند. این در حالی است که من هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتم؛ چراکه این مسأله ناظر به آرامگاه‌ها است و به قبور مربوط نمی‌شود. وقتی به من اطلاع داده شد، گفتم این مورد را حذف کنند؛ چراکه خلاف قانون و قاعده است و سابقه و دلیلی برای چنین موضوعی وجود ندارد. برخی رسانه‌ها در این باره حرف‌هایی زدند که جفا بود.

دو پیام‌رسان داخلی با شماره‌های خارجی فعال می‌شوند

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: همانطور که وعده داده بودیم، امکان دسترسی به سایت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند، فراهم شده است. چند ده هزار سایت و سرویس مردم ما را از ارایه خدمات به مردم ایران محروم کرده‌اند که این سایت‌ها مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققان و کاربران حرفه‌ای اینترنت است. در حال حاضر برنامه‌نویسان برای دور زدن تحریم‌ها از فیلترشکن استفاده می‌کنند. این کار، هم امنیت آنها را به خطر می‌اندازد و هم سرعت را کند می‌کند و به همین دلیل سرویسی به آدرس «403.online» راه‌اندازی شده است تا تمام سایت‌های تحریمی با حداکثر سرعت در دسترس باشد. اکنون در این سامانه ۲۰۰ سرویس پرکاربرد در دسترس قرار دارد و هر سرویسی که تحریمی بوده و نیاز باشد، کافی است که کاربران در سایت ثبت کنند تا دسترسی آن‌ها فراهم شود.

ایرانیان خارج از کشور هم‌اکنون امکان استفاده از دو پیام‌رسان داخلی را دارند، یعنی این پیام‌رسان‌ها با شماره‌ای خارجی هم قابلیت فعال‌سازی دارندو این امکان قبلا وجود نداشته است. این قابلیت‌ها باید توسط رسانه‌ها تبیین شود تا مردم از ویژگی‌های آنها خبردار شوند.

رصد و پایش ارائه‌کنندگان فیلترشکن با ما نیست، وظیفه دستگاه‌های قضایی و امنیتی است و برآوردی هم از گردش مالی آن‌ها نداریم.

برنامه‌ریزی کردیم که تا پایان دولت ۸۰ درصد مردم یعنی حدود ۲۰ میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری دسترسی پیدا کنند. تاکنون ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شده است.

اختصاص 695 میلیارد تومان برای مناطق زلزله‌زده خوی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: امروز هیأت وزیران با اختصاص ۶۹۵ میلیارد تومان کمک‌هزینه برای جبران خسارات زلزله موافقت کرد. این مبلغ برای حوزه‌های مختلف از جمله بازسازی و ساخت و ساز مسکن‌های تخریب شده، بازسازی اماکن عمومی مثل مدارس یا درمانگاه‌ها و همچنین کمک برای تأمین ارائه تسهیلات بانکی به مردم در نظر گرفته شده است. امید است این مبلغ به سرعت در اختیار استان قرار بگیرد. البته پیش از این تنخواهی به استان تعلق گرفته بود. تخصیص مبلغ ۶۹۵ هزار میلیارد تومان برای آن است که بتوانیم خسارات سه زلزله اخیر در این منطقه را به سرعت جبران کنیم.

افزایش 100 درصدی حق اولاد و 50 درصدی حق عائله‌مندی

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی: طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مکلف هستیم حق اولاد را ۱۰۰ درصد و حق عائله‌‌مندی را ۵۰ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش دهیم. در آذرماه گذشته اولین افزایش اتفاق افتاد. بر اساس آن حق عائله‌مندی ۶۰۰ هزار تومان و حق اولاد ۲۰۰ هزار تومان اضافه شد. پیشنهاد در لایحه بودجه سال آینده، ۹۰۰ هزار تومان حق عائله‌مندی و ۴۰۰ هزار تومان حق اولاد خواهد بود. با همکاری مجلس، تحت عنوان یک ردیف جدید در احکام کارگزینی با نام ترمیم، حقوق قبلاً افزایش پیدا کرد که سه هزار امتیاز و معادل یک میلیون تومان بود. پیشنهاد برای امسال هم به همین صورت بود که انجام شود که به جای اینکه ضریب حقوقی را تغییر دهیم، این رقم را در حکم افزایش دهیم که این موضوع در حال بحث است. سازمان برنامه و بودجه معتقد بودند همان ۲۰ درصد را روی احکام افزایش دهیم. برداشت ما این بود که اگر بخواهیم نظام عادلانه جبران خدماتی را داشته باشیم به مرور زمان باید از این الگوی ردیف جدید ترمیم حقوق استفاده کنیم، تا بتوانیم کم کم فضا را مدیریت کنیم و فاصله حداقل و حداکثر را در بخش دولتی نسبت به آنچه که الان است، کمتر کنیم. پیشنهاد ما افزایش دو میلیون تومان معادل ۶۰۰۰ امتیاز بود که برای همه کارکنان دولتی این مقدار اضافه می‌شد و ردیف فوق العاده ترمیم از ۳ هزار امتیاز به ۹ هزار امتیاز تغییر کند، اما در نهایت پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه تصویب شد که معادل همان ۲۰ درصد افزایش حقوق بود.

سند ۲۰۳۰ در ایران اجرا نخواهد شد

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور: من در برنامه صدا و سیما و در حضور خانم ابتکار، اصلاً نگفتم که سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است. متأسفانه با شیطنت‌هایی سعی کردند آن‌ را اینگونه منعکس کنند. در آن برنامه موضوع حرکت‌های اثرگذار کشور در غالب امور بین‌الملل و آموزش‌هایی که زنان ایران برای کشورهای حاشیه اقیانوس هند در طرح آیورا دارند می‌دهند، مطرح شد. در آن‌جا گفته شد که این آموزش‌ها در چارچوب سند ۲۰۳۰ است. من هم پاسخ دادم که اولاً این آموزش‌ها اصلاً در چارچوب سند ۲۰۳۰ نیست. اگر هم باشد با حفظ حق تحفظ و اصول ما آن‌را عمل خواهیم کرد. به هیچ عنوان سند ۲۰۳۰ در ایران اجرا نخواهد شد و این سند قابلیت حق تحفظ و شرط را هم ندارد. طبق فرمایشات رهبری، هیچ کشوری نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور هم این نکته را گفته‌اند که ما این سند را اجرا نخواهیم کرد.

رئیسی به چین می‌رود

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: (درباره تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار) طرحی در مجلس برای وزارت بازرگانی وجود داشت، ولی به صحن نرسید؛ بنابراین اخیرا مقرر شد که سازمان بازرگانی زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل شود. بخش‌هایی مانند سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و بخش‌هایی از بازرگانی و وزارت جهاد کشاورزی در یک سازمان مستقل بدون گسترش تشکیلات ایجاد می‌شود تا کنترل بیشتری بر بازار صورت گیرد، زیرا این امر مطالبه جدی مردم در سراسر کشور است. دولت دو فوریت تشکیل این سازمان را داده شده و امیدواریم نمایندگان آن را بررسی و تصویب کنند. بحثی درباره تفکیک راه و شهرسازی هم در دولت فعلا مطرح نشده است.

(درباره تعامل دولت و مجلس) دو سوال از سوی نمایندگان مجلس مطرح بود که با سوال‌کنندگان صحبت شد و آن سوالات دیگر مطرح نشد.

دستورالعمل برگزاری تجمعات آماده است

احمد وحیدی، وزیر کشور: دستورالعمل برگزاری تجمعات آماده است. در مجلس هم طرحی در این زمینه وجود دارد و الان بحث است که دستورالعمل به قانون تبدیل شود یا نه. در دولت هم لایحه‌ای آماده شده است که اگر تصمیم‌گیری شد، به مجلس ارسال شود. دستورالعمل هم در وزارت کشور آماده است.

(درباره اظهارات گذشته خود در خصوص تضعیف دلار) امپراتوری امروز آمریکا بر اساس دو سه امر برقرار است. یکی از ارکان، قدرت دلار است. وقتی دلار بین کشورهای مختلف به عنوان ارز رایج درآمده و درصد زیادی از ذخیره‌های بانک‌ها با دلار است، ما خودبه‌خود کمک کرده‌ایم که دلار در قدرت سلطه‌گر آمریکا پابرجا بماند. زمانی که دلار شروع به سقوط کند همان موقعی خواهد بود که کشورها بیایند و دلار را از تعاملات خودشان خارج کنند و با ارزهای دیگر تعامل کنند و خود به خود دلار تضعیف می‌شود و قدرت امپراتوری کاهش پیدا می‌کند. این مسأله بسیار روشنی است و همه این موضوع را می‌دانند. موضوع دوم این‌که اگر همین الان پیمان‌های پولی دوجانبه ما توسعه پیدا کند و بتوانیم ارزهای دیگر را وارد معاملاتمان کنیم خودبه‌خود موجب تضعیف دلار خواهد شد؛ دلاری که به طور غیرواقعی در دنیا چاپ شده و موجب شده است که اقتدار اقتصادی برای آمریکا به بار بیاورد.

موضوع مربوط می‌شود به اینکه کشورهای مختلف دست به دست هم بدهند و کشورهایی که در دنیا مطرح هستند و می‌خواهند سیاست‌های مستقلی داشته باشند با هم همکاری و هماهنگی کنند تا بتوانند ارزهای دیگر را میان بیاورند؛ به‌ویژه باشگاه تحریمی‌ها و آنهایی که در تحریم هستند اگر ارزهای دیگر را مبنا قرار دهند خود به خود این اتفاق صورت خواهد گرفت، اما نیاز است کشورهایی که از سیاست‌های استکباری آمریکا ضربه دیده‌اند، دور هم جمع شوند و این تصمیم را بگیرند.

گروسی رفتار حرفه‌ای را حفظ کند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: انتظار ما همیشه این بوده که آژانس بخشی از جریان سیاسی و فشار علیه جمهوری اسلامی نباشد. از مدیرکل به ویژه این انتظار را داریم که رفتار حرفه‌ای را همچنان حفظ کند و بخشی از جریان فشار علیه کشور ما نباشند و امیدواریم که این اتفاق رخ دهد.

میزان افزایش حقوق‌ها چه زمانی اعلام می‌شود؟

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: (در پاسخ به پرسشی درباره تعیین حقوق و دستمزد کارگران) اکنون شورای دستمزد در حال انجام کار کارشناسی برای تعیین تکلیف نهایی حقوق و دستمزد کارگران است. قطعا تا قبل از فرارسیدن سال آینده یعنی تا انتهای اسفند میزان حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده تعیین می‌شود.

معدل کیفیت فیلم‌های جشنواره فجر بالاتر از دوره‌های قبل است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: (درباره کیفیت فیلم‌های این دوره از جشنواره فجر) با قضاوتی که داوران دارند، معدل کیفیت فیلم‌ها در مجموع از همه دوره‌ها بالاتر است؛ هرچند ممکن است به لحاظ مسائل زیبایی‌شناختی و فنی اختلاف نظری باشد، اما همه آنهایی که سال‌هاست در این عرصه هستند، معتقدند که معدل بسیار خوب است. بیش از ۱۰ کارگردان کار اولی و دو خانم کارگردان کار اولی داریم که رویش‌های این جشنواره هستند، در حالی که سال‌ها بود کارگردان خانم در بخش داوری آثار نداشتیم و این از مزایای کار است. می‌گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست. بهار حوزه فرهنگ در همین جشنواره‌های فجر است و ان‌شاءالله سال بسیار خوبی خواهیم داشت. به سازمان سینمایی گفتم فیلم‌های منتخب را با سینماهای سیار به دل روستاها سیستان خوزستان و استان‌هایی که زیرساخت کمتر دارند، ببرند که این کار در دستور کار قرار گرفته است. جشنواره موسیقی فجر نیز از ۲۸ بهمن آغاز می‌شود، جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در حال برگزاری است. همچنین امروز آخرین روز از نمایشگاه فضای مجازی است که تولیدات محتوایی در حوزه فضای مجازی عرضه کرده و با استقبال خوب مردم و کاربران روبرو شده است.

شرایط بخشودگی جریمه معوقات بانکی تا اول اسفند

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: وزارت اقتصاد با همه مدیران بانک‌های دولتی هماهنگ کرد که بدهی‌های بانکی را ببخشند. در صورتی که افرادی که بدهی به بانک و معوقات دارند، اصل بدهی خود را تا اول اسفند پرداخت کنند، تمام جرایم بانکی آنها بخشوده می شود. اختیار بخشودگی جرایم را خود هیات مدیره بانک‌ها بر عهده دارند اما ما برای تسهیل کار مردم و نداشتن نیاز به مکاتبه و نامه‌نگاری به تمام شعب بانک‌های دولتی این اختیار را دادیم تا بخشودگی جرایم را اعمال کنند. این طرح شامل بدهکاران ارزی نمی‌شود و فقط مربوط به بدهکاران ریالی است که تا پایان دی بدهی آنها به بانک‌ها قطعی شده باشد و بعد از آن شامل نمی‌شود.

(درباره آخرین وضعیت واگذاری سهام صندوق‌های واگذاری به متولدین ۱۴۰۰): دیروز در این ارتباط جلسه‌ای داشتیم. دولت در این زمینه مصوبه دارد و فقط لازم است که مشخص شود چه نوع سهامی به متولدین ۱۴۰۰ واگذار شود و نیازی به تخصیص بودجه ندارد. در همین هفته‌های آینده رئیس سازمان بورس نتیجه را اعلام خواهد کرد.