به تازگی یکی از آرای کمیسیون ماده 5 منتشر شده که نشان می دهد این کمیسیون مجوز ساخت بنایی 30 طبقه را در باغی 10 هزار متری در زعفرانیه صادر کرد برخی کارشناسان تخلفات این رای را تشریح کردند .

3

کیانوش سوزنچی؛ پژوهشگر، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس درخصوص رای صادر شده در کمیسیون ماده 5 برای باغی 10 هزار متری در خیابان مقدس اردبیلی توضیح داد :‌این پرونده هم مقدمه آن اشکال دارد و هم محتوای آن به طور واضح نشان دهنده تخلف است.سند ملک مشجر و مزروعی و دارای بیش از ۲۴۰ اصله درخت که بیش از ۱۵۰ درخت ان بن بیش از ۱.۵ متر دارد.

ملک بدون انجام هرگونه استعلام قانونی و بررسی در کارگروه کمیسیون ماده ۵ مطرح و در ۲۳ مهرماه با وجود مخالفت تمامی کارشناسان که در زیر امضای خود اعلام کرده مطرح و ادعای موافقت اعضای کارگروه اعلام می شود.

برخلاف ادعای درج شده که ۷۰ درصد ملک به شهرداری بایستی واگذار شود اما ملاک تراکم را کل پلاک ۱۲ هزار متری درج کرده اند که در سند ۱۰ هزار متر است و  که بیشتر به فریب نزدیک است .

22

21

مطابق ضوابط باغات در صورت واگذاری ۷۰ درصد ملک به فضای سبز در مابقی ملک ۲۴۰ درصد تراکم به معیار زمین باقی مانده می بایست تخصیص داده شود . یعنی در ۳۶۰۰ متر باقی مانده یعنی ۸۶۰۰ متر مربع زیربنا ،این در حالی است که ۸۹ هزار متر تراکم به این ملک هبه شده است.

2

به گفته این کارشناس تخلفات آشکاردر صورت نهایی شدن رای  این پرونده  تغییر کاربری غیرمجاز ملک برای املاک بیشتر از ۱۰۰۰۰ متر ،در نظر نگرفتن پهنه گسلی ،در نظر نگرفتن حریم کیفی آب رودخانه ولنجک،عدم تصویب باغ بودن ملک در شورای شهر ،نابودی کامل بیش از ۲۰۰ اصله درخت کهنسال ،اعطای طبقه مازاد بر ۱۱ طبقه بدون تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی واستناد به توافقاتی که قبل طرح تفصیلی وجود داشته و همگی با تصویب طرح تفصیلی ابطال شده است.