رئیس‌جمهور امروز در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که اگر منابع دلاری لازم مانند آن بخش از دلارهایی که بانک‌های یکی از کشورها بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد همین فردا دلار ده هزارتومان ارزان خواهد شد.

 روحانی همچنین اعلام کرد که برنامه دولت کاهش و تعدیل قیمت دلار برای سال آینده است. این حرف‌ها حاشیه‌های زیادی داشت و سوالات زیادی به وجود آورد.

 

 

 

آیا نقشه دولت برای دلار عملی است؟

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت، اعلام کرد که تصمیم ما این است که برای سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن و متعادل کنیم. این حرف ها حاشیه های زیادی داشته مثلا عده زیادی اعلام کردند که مگر بالا رفتن قیمت دلار تصمیم دولت بوده که حالا با تصمیم دولت قیمت ها پایین بیاید و اگر اینطور است چرا این تصمیم زودتر گرفته نشده؟ گذشته از این روحانی گفته اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومن به ۱۵ هزار تومن می‌رسد. به گفته روحانی، اگر صرفا ۷ میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار ده هزار تومن کم میشود، این بخش از حرف های روحانی هم باعث شد که عده زیادی احساس کنند روحانی از نرخ مد نظر دولت برای سال آینده رونمایی می کند، در زمان تدوین بودجه در هیئت دولت در اوایل آذر ماه موضوع نرخ تسعیر ۱۱۵۰۰ تومانی مطرح شد،  کمی بعد هم خبری به صورت رسمی از معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که نرخ ارز در بازار آزاد باید به نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک بشود. البته بعدا که مجلس نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را مطرح کرد دولت معترض شد که این حرف ها را در سطح جامعه جا نیندازید اما در عمل خود دولت حدود همان رقم حرکت می کنه. موضوع دیگر که فراتر از رسانه ها مطرح میشود و بیشتر کارشناس ها به آن پرداخته اند این است که دولت چطور می خواهد نرخ دلار را پایین بیاورد؟ وقتی رئیس جمهور میگوید اگر اعتبارات به دست بانک مرکزی برسد نرخ دلار پایین میاید یعنی قرار است کل ۷ میلیارد دلار ریخته شود توی بازار تا متقاضی ها دلار بخرند؟ یعنی الان ۷ میلیارد دلار تقاضای مازاد در بازار وجود داره که با این کار عرضه و تقاضا به تعادل می رسه و بعد قیمت پایین میاد؟ کارشناس ها میگویند اگر این هم در دستور کار باشد آیا ارزپاشی به این شکل نمی تواند باز تقاضای بیشتر را رقم بزند و بعد از مدتی دوباره کفه گران شدن دلار را سنگین کند؟ همه این سوالا ها البته وقتی معنی پیدا می کنه که قرار باشد وعده دولت عملیاتی بشود.