به گزارش اکوایران، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز دوشنبه می‌روند که روز گذشته شاخص کل بورس پس از 2 روز ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 26 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. دیروز شاخص کل نزول 5 هزار و 431 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 325 واحد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 87 واحد پائین آمد. 

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 319 نماد رشد قیمت داشتند و قیمت سهام 300 نماد کاهش یافت، به عبارت دیگر، 51 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 49 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌ داروسازی زهراوی (دزهراوی)، شرکت‌ صنعتی بهشهر (غبشهر) و شرکت مارگارین (غمارگ) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ کشت و صنعت دشت خرمدره (زدشت)، شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا) و شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد (زشگزا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای دکیمی (شرکت کیمی دارو)، شوینده (شرکت مدیریت صنعت شوینده بهشهر) و ملت (بیمه ملت) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پاکدیس (غدیس)، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر) و شرکت صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضا‌‌ی 316 میلیارد تومانی بسته شد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 92 درصد کاهش یافت و 26 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 66 درصد افت کرد و در رقم 342 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پرتقاضا

دیروز نماد خپارس (شرکت پارس خودرو) با صف‌ خرید 45 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خپارس، نمادهای حگهر (شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان) و تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین صف خرید را داشتند. 

سهم‌های صف فروش

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات روز یکشنبه به نماد غدام (شرکت خوراک دام پارس) تعلق داشت که ارزش آن 6 میلیارد تومان بود. پس از غدام، نمادهای شوینده، غصینو، فلوله و دروز بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز 

روز یکشنبه شاخص بیشترین نزول در یک هفته اخیر را پشت سر گذاشت. در حالی که با صعود روزهای چهارشنبه و شنبه به کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی نزدیک شده بود.

دیروز نیمی از نمادهای بازار سبزپوش بودند و نیمه‌ی دیگر بازار قرمزپوش بود. 

 نمادهای شپنا، فملی، فولاد، شتران، شبندر، نوری، شستا، پارسان، خساپا و شبریز نمادهای بزرگ بورس بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند. از سوی دیگر نمادهای وامید، تاصیکو، تیپیکو، حکشتی، غبشهر، غکورش، وصندوق و سفارس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

نکته جالب توجه معاملات دیروز رشد 9 درصدی ارزش معاملات خرد و صعود آن به رقم 8 هزار و 601 میلیارد تومانی بود که بیشترین رقم در 8 ماه گذشته بود. 70 درصد از ارزش معاملات بازار سهام به معاملات خرد اختصاص داشت. اغلب معاملات خرد به خروج پول حقیقی منجر شد و 281 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد. نمادهای بزرگ بازار بیش از نمادهای کوچک و متوسط با خروج پول حقیقی مواجه بودند.    

نمادهای شپنا، شتران، وبملت، شبندر، شستا، فملی، خگستر، وپاسار، ومعادن و البرز شپدیس بیشترین خروج پول حقیقی را در معاملات روز یکشنبه داشتند. 

به علاوه روز یکشنبه برای بیستمین روز کاری پیاپی معاملات بازار با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش مازاد تقاضا‌ی بازار 316 میلیارد تومان بود. اما میزان مازاد تقاضای پایان معاملات دیروز کمترین رقم در 10 روز گذشته است. 

بنابراین دیروز نیروهای صعودی و نزولی بورس در تعادل نسبی بودند. از سویی تقاضا کاهش یافت و پول حقیقی خارج شد . از سوی دیگر رشد شاخص هم وزن تداوم داشت و همچنان تقاضای بازار قوی‌تر از عرضه‌هاست. 

با این حال برخی از تحلیل‌گران معتقدند رشد و افت شاخص بیش از آن که متأثر از روندهای درونی بازار باشد تحت تأثیر تلاطمات بازارهاست. روز گذشته بار دیگر قیمت دلار به محدوده بالای 30 هزار تومان بازگشت که سیگنال مثبتی به سهم‌های دلاری می‌دهد. 

پیش بینی بورس