به گزارش اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 7 تیر ماه، شاخض کل بورس پایتخت از ابتدا صعودی بود و در نهایت در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 514 هزار و 425 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 10 هزار و 360 واحد رشد کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 3 هزار و 97 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 421 هزار و 92 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس  با 87 واحد افزایش به رقم 20 هزار و 438 واحد رسید. 

بورس

عرضه و تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 99 درصد کاهش یافت و 200 میلیون تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 120 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد کسرا (شرکت سرامیک‌های صنعتی اردکان) با صف‌ خرید 16 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کسرا، نمادهای ساراب (شرکت سیمان داراب) و فولای (شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غشاذر (شرکت پگاه آذربایجان غربی) تعلق داشت که ارزش آن 90 میلیون تومان بود. پس از غشاذر، نمادهای پارتا و تلیسه بیشترین صف فروش داشتند. 

غلبه سمت صعودی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 388 نماد رشد قیمت داشتند و 237 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 62 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.  

خروج سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی شد و 261 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 24 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، نمادهای شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) و فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «نوری»، «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و نمادهای «پارس»، «همراه» و «رمپنا» بیشترین تأثیر کاهشی را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «خدیزل» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «کگهر»، «پارتا» و «شرانل» بیشترین تأثیر کاهنهده را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سآبیک صدرنشین است و شستا و خگستر در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز دی، ددانا و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.  

کاهش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 10 هزار و 453 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 154 میلیارد تومان بود که 49 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 729 میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات 

در معاملات امروز نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 101 میلیارد تومان بود. 

پس از حکشتی، نماد خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام دی با تعداد 570 میلیون و 811 هزار و 779 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خساپا تعلق داشت. نمادهای خگستر و فملی نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بورس