به گزارش اکوایران؛ ژاپن یکی از کشورهایی است که با اعلام تحریم های جدید مناسبات خود را با ایران قطع کرد و حال به دنبال تغییر شرایط و از سرگیری روابط متوقف‌شده با تجار ایرانی هستند. به همین منظور تاکایوکی سوزوکی، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) روز گذشته با حضور در اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه روابط تجاری بین ایران و ژاپن کاهش چشمگیری داشته است به بررسی راههای افزایش حجم روابط دوجانبه پرداختند.

رییس جترو ضمن اعلام آمادگی شرکت های ژاپنی برای همکاری پساتحریم با ایران عنوان کرد که تحریم مانع همکاری تجاری شرکت‌های ژاپنی با ایران است و ما تلاش می‌کنیم پس از رفع تحریم‌ها روابط اقتصادی را گسترش دهیم.

سوزوکی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم ها نمی توانیم تجارت عادی داشت باشیم عنوان کرد: با وجود مشکلاتی که به دلیل تحریم ها در مناسبات تجاری دو کشور به وجود آمده، اما ما به عنوان جت رو اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می کنیم و این اطلاعات را در اختیار شرکتهای ژاپنی و ایرانی قرار می دهیم، این اقدام این زمینه را فراهم می کند که پس از ررفع تحریم ها بتوانیم به سرعت استارات همکاری را بزنیم.

به گفته رییس جترو، بیشترین مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم این است که شرکتهای ایرانی فکر می کنند که شرکتهای ژاپنی فقط اطلاعات جمع آوری می کنند و برنامه ای برای همکاری ندارند. این در حالی که ما به دنبال این اطلاعات، برنامه ریزی برای آینده و توسعه همکاری ها را در نظر داریم. ما به دنبال این هستیم که شرکتهای ایرانی درک کنند که تحریم ها در حال حاضر مانع همکاری ما با شرکتهای ایرانی شده است.

به گفته سوزوکی ، نشان های خوبی برای آینده بدون تحریم با ایران متصوریم و امیدواریم که سطح مناسبات تجاری میان دو کشور بهبود یابد.