به گزارش اکوایران؛ در این دیدار علاوه بر روابط تاریخی دو کشور، کارلوس کوشتانهوس، سفیر پرتغال بر این نکته تاکید کرد که در کنار اهمیت روابط سیاسی همکاری‌های اقتصادی فرهنگی ورزشی را هم از نظر دور نکرده‌ایم. به خصوص در زمینه ورزشی تعدادی از بازیکنان خوب ایرانی در لیگ ما بازی می‌کنند و من می دانم پروژه‌های همکاری در زمینه فوتبال وجود دارد که فدراسیون‌های فوتبال در رابطه با آن با هم دیدارهایی داشتند و زمینه‌های همکاری گسترده در این حوزه وجود دارد.

سفیر پرتغال در این دیدار با اشاره به ۵ قرن روابط تاریخی ایران و پرتغال، گفت: خوشبختانه دو کشور روابط خوب و روانی به خصوص در بعد سیاسی با یکدیگر دارند. اما در کنار اهمیت روابط سیاسی همکاری‌های اقتصادی فرهنگی ورزشی را هم از نظر دور نکرده‌ایم. به خصوص در زمینه ورزشی تعدادی از بازیکنان خوب ایرانی در لیگ ما بازی می‌کنند و من میدانم پروژه‌های همکاری در زمینه فوتبال وجود دارد که فدراسیون‌های فوتبال در رابطه با آن با هم دیدارهایی داشتند و زمینه‌های همکاری گسترده در این حوزه وجود دارد.

کوشتانهوس تأکید کرد: ما منتظر تحولات مثبتی از مذاکرات وین هستیم که قرار است به زودی برگزار شود. امیدواریم تحریم‌ها برداشته شود. به خصوص این مسئله برای شرکت‌های بزرگ دغدغه مهمی است. خوشبختانه در شش‌ماهه اول امسال خبرهای مثبتی شنیدیم و ایران پذیرفت در چهارچوب مورد نظر اتحادیه اروپا به مذاکرات بازگردد. این موضوع یک چشم‌انداز مثبت اقتصادی به وجود آورده و شرکت‌ها هم متأثر از این فضا امیدوارند بتوانند به ایران بازگردند و سرمایه‌گذاری‌های خود را آغاز کنند. او گفت: سفارت پرتغال در تهران به طور مستمر اخبار برجام را دنبال کرده و تحولات منفی از زمان خارج شدن آمریکا از برجام را به طور مرتب مخابره کرده است. اما با این حال ما مشاوران اقتصادی خود را در ایران نگه داشتیم.

سفیر پرتغال در ایران با تأکید بر آمادگی این کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران بیان کرد: ما حاضر هستیم برای همکاری‌های دوجانبه اقتصادی که به نفع دو کشور باشد هر اقدامی انجام بدهیم. شرکت‌های مختلف در پرتغال مرتب از ما درباره شرایط آینده و امکان فعالیت خود در ایران می‌پرسند. بنابراین به محض اینکه شرایط فراهم شود این همکاری‌ها به سرعت آغاز خواهد شد. کوشتانهوس تأکید کرد: ایران یک فرصت است. بعد از شیوع کرونا بسیاری از شرکت‌ها بخشی از بازار خود را از دست دادند و ایرانِ بدون تحریم می‌تواند یک فرصت جذاب اقتصادی برای ما باشد.

او ادامه داد: باید در مورد حوزه‌هایی که می‌توانیم در آن‌ها همکاری‌های مشترک داشته باشیم به اتفاق نظر برسیم. از جمله این زمینه‌ها تجهیزات صنعتی است که پرتغال در این زمینه بسیار رقابتی عمل می‌کند و بالاترین کیفیت را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند. همچنین در حوزه‌های مدیریت آب، انرژی‌های نو تجهیزات پزشکی آماده همکاری‌های مشترک با ایران هستیم و به محض رفع تحریم‌ها می‌توانیم همکاری‌های دوجانبه را آغاز کنیم.

ظرفیت همکاری ایران-لیسبون

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران هم با اشاره به سابقه بسیار طولانی روابط میان ایران و پرتغال گفت: بعد از بحران اقتصادی فراگیر، پرتغال توانست در حوزه اقتصادی موفق عمل کرده و به رشد اقتصادی قابل‌توجهی دست پیدا کند. در طول چند سال گذشته این کشور رویکرد جدیدی به مجموعه خاورمیانه و مخصوصاً حوزه خلیج فارس داشته و توانسته سطح روابط خود را با کشورهای این منطقه افزایش دهد. او با اشاره به ظرفیت‌های قابل‌توجه پرتغال برای رفع نیازهای بازار ایران ادامه داد: به عنوان مثال این کشور در زمینه تولید چوب‌پنبه، نساجی، شیلات و آبزیان، در سطح بالایی قرار دارد و در تولید چوب‌پنبه رتبه اول جهان را داراست. همچنین در زمینه تولید روغن زیتون، ایران یک واردکننده منطقه است و پرتغال چهارمین تولیدکننده جهان؛ بنابراین این ظرفیت خیلی خوبی برای افزایش مناسبات اقتصادی است.

شافعی افزود: با توجه به خشکسالی های گسترده در ایران استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری برای ایران مهم است و ما نیازمند تغییر سازوکارهای بخش کشاورزی خود هستیم. لذا این هم از دیگر زمینه‌های همکاری‌های مشترک با پرتغال می‌تواند باشد. علاوه بر این‌ها در زمینه صنایع الکترونیک، خودرو، شیشه، کشتی‌سازی، پلاستیک و سرامیک، نساجی، پتروشیمی و صنایع غذایی و گردشگری هم ظرفیت‌های دو کشور برای همکاری قابل‌توجه است. شافعی تأکید کرد: درست است که محدودیت‌های ناشی از تحریم روی همکاری‌های اقتصادی دو کشور اثر منفی داشته است و میزان تبادلات اقتصادی را کاهش داده است اما می‌توان در آینده با به کارگیری روش‌های مناسب این کاهش را جبران کرده و نسبت به افزایش سطح مبادلات اقتصادی اقدام کرد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: به دلیل اهمیتی که کشور پرتغال برای ما دارد چند سال پیش اقدام به تشکیل شورای مشترک بازرگانی دو کشور کردیم که در شرایط فعلی باید این شورا را فعال‌تر کنیم. چراکه زمینه‌های بیشتر همکاری در حال فراهم شدن است. البته در سال ۲۰۲۰ اتاق ایران برای اعزام هیاتی به پرتغال اعلام آمادگی کرد اما اتاق پرتغال زمینه لازم را برای پذیرش این هیات فراهم نکرد. امیدوارم در شرایط فعلی بتوانیم نسبت به اعزام هیات های اقتصادی اقدام کنیم. شافعی تأکید کرد: قطعاً سفرا نقش قابل‌توجهی در مناسبات اقتصادی دارند و می‌توانند به این موضوع کمک جدی کنند. از جمله در اخذ روادید تجاری برای تجار تسهیلات لازم را فراهم کنند.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: با توجه به اینکه وضعیت شیوع کرونا بهتر خواهد شد، ما به اتاق پرتغال این پیام را می‌دهیم که آماده هستیم در مبادله هیات های اقتصادی و اعزام و پذیر‌ش آن‌ها در آینده اقدامات لازم را انجام دهیم. شافعی افزود: مطمئن باشید کالاهای تجاری ما هم مانند بازیکنان فوتبال ما خوب خواهند بود و امیدوارم روابط تجاری دو کشور در آینده از رشد مطلوبی برخوردار شود.