به گزارش اکوایران، چند انفجار بزرگ عصر جمعه بیروت، پایتخت لبنان را لرزاندند.

در پی این حملات، ویدئوهای متعددی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که چندین ستون بزرگ دود را در منطقه‌ای به نام ضاحیه در حومه جنوبی شهر نشان می‌داد. ضاحیه یک منطقه پرجمعیت با حضور قوی حزب الله است و بسیاری از رهبران این گروه در آن مستقر هستند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در یک بیانیه ویدئویی کوتاهی مدعی شد که ارتش اسرائیل مقر حزب الله را هدف قرار داده است. هاگاری گفت: «لحظاتی پیش، نیروهای دفاعی اسرائیل یک حمله دقیق به مقر مرکزی سازمان تروریستی حزب الله که مرکز ترور حزب الله بود، انجام دادند.» وی مدعی شد: «مقرهای حزب‌الله عمداً در زیر ساختمان‌های مسکونی در قلب بیروت ساخته شده‌اند».

برخی منابع خبری ادعا کردند که در حملات به ضاحیه از بمب‌های سنگرشکن استفاده شده است.

این بزرگترین حمله اسرائیل به بیروت از زمان جنگ 2006 در لبنان بود. یک منبع اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفت که هدف اصلی این حمله، رهبر حزب الله، حسن نصرالله بود.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که مقامات ارشد حزب الله در زمان حمله در مقر بودند. هنوز هیچ واکنش رسمی از سوی حزب الله در مورد این حمله یا وضعیت نصرالله دریافت نشده است.

تلویزیون المنار وابسته به حزب الله گزارش داد که در این حمله چهار ساختمان در جنوب بیروت مورد اصابت قرار گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پس از دریافت اطلاعات جدید از مشاور نظامی خود، به طور ناگهانی یک نشست خبری در سازمان ملل را ترک کرد.

با این حال یک منبع نزدیک به حزب الله به خبرگزاری رویترز گفت که نصرالله زنده است، در حالی که خبرگزاری تسنیم ایران نیز گزارش داده است که وی سالم است. یک مقام ارشد امنیتی در ایران هم به به رویترز گفت که تهران در حال بررسی وضعیت وی است.

سفارت ایران در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «رژیم اسرائیل یک بار دیگر مرتکب قتل عام خونین می‌شود، محله‌های مسکونی پرجمعیت را هدف قرار می‌دهد، و توجیهات نادرستی برای تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات وحشیانه خود ارائه می‌کند». وی افزود: «شکی نیست که این جنایت مذموم و رفتار بی‌ملاحظه تشدید شدیدی است که قواعد بازی را تغییر می‌دهد و عامل آن به مجازات مناسبی خواهد رسید.»

در همین شرایط، علی هاشم، خبرنگار الجزیره گفت: «طبق برداشت من و پس از چندین گفتگو، جناب آقای هاشم صفی الدین [از مقامات سیاسی ارشد حزب‌الله] در سلامت کامل به سر می‌برند.» او افزود: «اما در مورد سید حسن نصرالله هیچ اطلاعاتی وجود ندارد، زیرا امنیت او برای حزب الله و محورها یک موضوع امنیتی بالاست و تکذیب یا تایید آن انجام نمی شود مگر در صورت تصمیم فرماندهی .»

باراک راوید، خبرنگار آکسیوس نیز در توئیتی مدعی شد: «نشانه‌هایی وجود دارد که نصرالله در مجموعه‌ای که مورد حمله قرار گرفت، بوده است. کسانی که آنجا بودند، شانس بسیار کمی برای زنده ماندن دارند.»

در همین حال، وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت دست کم دو نفر کشته و 76 نفر زخمی شدند. این وزارتخانه افزود که این یک شمارش اولیه تلفات است. امدادگران به جستجو در میان آوار ادامه می‌دهند و وزارت «انتظار دارد تعداد تلفات در ساعات آینده افزایش یابد.»

در این شرایط،  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، ضمن تاکید بر حق ادعایی اسرائیل برای دفاع از خود را مجدداً تأیید کرد، بر اهمیت نحوه استفاده از این حق تأکید کرد. بلینکن در یک کنفرانس خبری در نیویورک گفت: «رویدادهای هفته گذشته و چند ساعت گذشته نشان می‌دهد که این لحظه چه لحظه خطیری برای خاورمیانه و جهان است. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. اما نحوه انجام آن مهم است.»

وی همچنین هشدار داد تصمیمات اتخاذ شده توسط همه طرف ها در روزهای آینده آینده خاورمیانه را رقم خواهد زد. بلینکن گفت: «انتخاب‌هایی که همه طرف‌ها انجام می‌دهند... تعیین خواهد کرد که این منطقه در کدام مسیر قرار دارد و عواقب عمیقی برای مردمش در حال حاضر و احتمالاً برای سال‌های آینده خواهد داشت. ایالات متحده همراه با G7، اتحادیه اروپا، شرکای خود در خلیج فارس و سایر مناطق به صراحت اعلام کرده است که راه رو به جلو از طریق دیپلماسی است، نه درگیری».

از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه اسرائیلی به سی‌ا‌ن‌ان گفت: «خیلی زود است که بگوییم حمله روز جمعه به رهبر حزب الله حسن نصرالله موفقیت آمیز بوده است یا خیر». این مقام افزود: «مسئله زمان است...» و خاطرنشان کرد که تأیید موفقیت عملیات اسرائیل در ترور محمد ضیف، فرمانده ارشد نظامی حماس در غزه در تابستان، هفته‌ها طول کشید.

این مقام گفت که تصمیم برای هدف قرار دادن نصرالله «یک تصمیم بسیار سخت» بود که هر لحظه ممکن است موفقیتش تایید شود و خاطرنشان کرد که این «بستگی به اطلاعاتی دارد که آن‌ها معمولا سعی می‌کنند آن را پنهان کنند».

یک مقام امنیتی لبنان در پاسخ به این سوال که آیا نصرالله پس از حمله گسترده اسرائیل به بیروت زنده است یا مرده است، به سی ان ان گفت: ما منتظریم.

این گزارش در حال تکمیل شدن است...