به گزارش اکوایران، نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان در روز یک‌شنبه اعلام کرد که حدود یک میلیون نفر به واسطه حملات اسرائیل بی‌خانمان شده‌اند و این بزرگ‌ترین موج جابجایی در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

به نوشته میدل‌ایست مانیتور، نخست‌وزیر موقت لبنان در کنفرانس خبری پس از جلسه کمیته اضطراری دولت در بیروت گفت: «لبنان در حال تجربه بزرگ‌ترین موج جابجایی در تاریخ خود است». میقاتی همچنین بر تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف تهاجم اسرائیل تأکید کرد و گفت: «اولویت ما توقف تهاجم جاری اسرائیل از طریق تلاش‌های دیپلماتیک مستمر است. ما گزینه دیگری نداریم».

میقاتی همچنین اذعان کرد که لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر توقف خصومت‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله، متعهد است. او گفت: «ارتش لبنان آماده اجرای این قطعنامه است» و بر اهمیت جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت تأکید کرد.

پیش از این اسرائیل با ادعای نقض این قطعنامه از سوی حزب‌الله، خواهان اجرای آن از سوی لبنان شده و این مسئله را بهانه اصلی برای حملات مکرر به حزب‌الله قرار داده است.

به طور جداگانه، میقاتی تماس تلفنی با همتای عراقی خود، محمد شیاع السودانی داشت که در آن از بغداد برای حمایت و کمک به لبنان تشکر کرد. دفتر میقاتی در بیانیه‌ای گفت که السودانی تأکید داشته که عراق به حمایت از لبنان ادامه خواهد داد.

نخست‌وزیر عراق همچنین برای ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل ضاحیه بیروت ابراز تأسف کرد.