به گزارش اکوایران، درحالی‌که روسیه درخواست آمریکا برای  تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان یک شیرین کاری تبلیغاتی آمریکایی محکوم کرد، واشنگتن هشدار می‌دهد که مسکو آماده حمله به تمام اوکراین است، اما کی‌یف موضوع جنگ را بی‌اهمیت می‌داند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، پنتاگون می گوید روسیه به اندازه کافی نیرو و تجهیزات در مرزهای اوکراین دارد تا به کل این کشور حمله کند. رهبران ارشد پنتاگون روز جمعه گفتند، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، نیروها و سخت افزارهای نظامی مورد نیاز برای حمله به تمام اوکراین را مستقر کرده است. همزمان مقامات ارشد وزارت دفاع هشدار داده اند که بن بست تنش آمیز باعث پیشروی ایالات متحده و متحدانش در ناتو به سرزمینی ناشناخته در روسیه شده است.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است

 

لوید جی آستین سوم، وزیر دفاع، مجموعه‌ای از تشکیلات تسلیحات ترکیبی، توپخانه و راکت‌های روسی را که در مرز اوکراین جمع‌آوری شده‌اند، را خطرناک توصیف کرد و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، صریح‌تر گفت: «فکر می‌کنم برای دیدن چیزی به این بزرگی باید به روزهای جنگ سرد برگردید».

اظهارات آنها در یک کنفرانس خبری در پنتاگون بیان شد که تحت سلطه بحران فزاینده در اوکراین بود. هر دوی این افراد تصویری تلخ از وضعیت ارائه کردند و مقامات وزارت دفاع به طور خصوصی هشدار داده اند که تهاجم روسیه پتانسیل آغاز درگیری بین مسکو و غرب را دارد که می تواند به سرعت تشدید شود.

ایالات متحده همچنین می گوید اگر روسیه به اوکراین حمله کند، خط لوله 11 میلیارد دلاری نورد استریم 2 پیش نخواهد رفت.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است

 

به نوشته مایکل کراولی، خبرنگار نیویورک‌تایمز، ایالات متحده و آلمان هشدارهای خود به مسکو را افزایش می دهند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، گاز طبیعی از طریق طرح نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان جریان نخواهد یافت.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ه در نشست خبری با اشاره به این موضوع گفت: «اگر روسیه به هر طریقی به اوکراین حمله کند، نورد استریم 2 پیش نخواهد رفت».

او به خبرنگاران گفت: ما رایزنی های گسترده ای در هر سطحی با متحدان آلمانی خود داشته ایم. من امروز در اینجا وارد جزئیات نمی‌شوم، اما ما با آلمان کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که خط لوله به جلو پیش نمی‌رود».

یک روز پیش از آن، امیلی هابر، سفیر آلمان در واشنگتن، توییتی منتشر کرد و گفت که اگر روسیه حاکمیت اوکراین را نقض کند، «باید بهای گزافی بپردازد» و افزود که «هیچ گزینه‌ای از روی میز نخواهد رفت، از جمله نورد استریم 2».

بحران اوکراین آمریکا و روسیه - ناتو

 

زلنسکی خواهان کاهش لفاظی‌های جنگی علیه روسیه شد

در میانه این بحران اما، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، می‌گوید دیگر رهبران جهان در مورد احتمال وقوع جنگ بین کشورش و روسیه لفاظی اغراق‌آمیز کرده‌اند و باعث ایجاد «هراس»در جامعه و «بی‌ثباتی» در اقتصاد کیف شده‌اند. زلنسکی، از رهبران جهان خواست لحن لفاظی خود را در مورد تهدید به جنگ با روسیه کاهش دهند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان وی در گفت‌وگو با خبرنگاران خارجی روز جمعه گفت که او در تماس‌های تلفنی با رهبران جهان مانند جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه توضیح داد که اگرچه تهدید کرملین "قریب‌الوقوع و دائمی است، اما اوکراینی‌ها یاد گرفته‌اند که با آن زندگی کنند".

زلنسکی گفت: "آنها ناگهان می گویند فردا جنگ است. این به معنای وحشت است."  روسیه بارها برنامه خود برای حمله به همسایه غربی خود را رد کرده است.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است

 

گفتگوی نه چندان خوب بایدن و زلنسکی

شدت دقیق تهدید ناشی از روسیه هنوز نامشخص است و بنا بر گزارش ها، محل اختلاف زلنسکی و بایدن بوده است. یک مقام ارشد اوکراینی به CNN گفت ظاهرا گفتگوی آنها در روز پنجشنبه خوب پیش نرفت.

در این تماس که مقام اوکراینی آن را "طولانی و صریح" توصیف کرد، گفته می‌شود که بایدن هشدار داده بود که حمله روسیه اکنون تقریباً قطعی و قریب‌الوقوع است، در حالی که زلنسکی موضع خود را مبنی بر اینکه تهدید روسیه همچنان "خطرناک اما مبهم" است، تکرار کرد.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است

 

پاسخ‌های کاخ‌سفید، پوتین را اقناع نکرد

در همین حال به نظر می‌رسد پاسخ‌های مکتوب آمریکا و اروپا به درخواست‌های کرملین، برای رهبر روسیه قانع‌کننده نبوده است.

الجزیره گزارش داده است، در حالیکه ولادیمیر پوتین گفت که ایالات متحده و ناتو به خواسته های امنیتی اصلی مسکو در بن بست بر سر اوکراین توجه نکرده اند، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، استقرار نیروهای اضافی در شرق اروپا را اعلام کرد.

/russia-sees-little-optimism-in-us-response-on-ukraine-crisis

 

پوتین اولین واکنش خود را به پاسخ‌های ایالات متحده و ناتو به درخواست‌های روسیه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پس از هفته‌ها سکوت عمومی شخصی درباره بحران در حال جوشش ارائه داد.

به گفته کرملین پوتین به مکرون گفت: توجه به این واقعیت مهم است که پاسخ های آمریکا و ناتو نگرانی های اصلی روسیه را در نظر نگرفته است.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است

 

شورای امنیت

ریک گلادستون، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز گزارش داد: دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در پستی توئیتری درخواست نشست شورای امنیت سامان ملل که توسط لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا اعلام شد را به سخره گرفت و نشست برنامه ریزی شده شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین را به عنوان یک «شیرین‌کاری تبلیغاتی واضح» که توسط ایالات متحده سازماندهی شده است، محکوم کرد.

این اقدام مسکو نشان داد که قصد دارد نشست را از دور خارج کند. مقامات آمریکایی ابراز اطمینان کردند که این نشست که قرار است روز دوشنبه به صورت زنده پخش شود، پابرجا خواهد ماند. نشست شورای امنیت، قدرتمندترین نهاد سازمان ملل متحد، توسط ایالات متحده در پاسخ به تجمع نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرزهای اوکراین درخواست شد.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است

آمریکایی‌ها و ناتو و متحدان غربی آن‌ها این افزایش را مقدمه‌ای برای تهاجم احتمالی، و نقض اصول بنیادین سازمان ملل می‌دانند که به اجتناب از درگیری‌های مسلحانه بزرگ جهانی برای بیش از هفت دهه کمک کرده است.

روسیه گفته است که قصد حمله به اوکراین را ندارد، اما از غرب می‌خواهد این تعهد را بدهد که همسایه‌اش هرگز به ناتو نپیوندد و ائتلاف غربی نیروهای خود را از اروپای شرقی بیرون بکشد، که روس‌ها آن را تهدیدی برای امنیت خود می‌خوانند.

روسیه آماده حمله سراسری به اوکراین است