به گزارش اکوایران، در شرایطی که جنگ در شرق اوکراین همراه با پیروزی های قابل ملاحظه ای برای ارتش کرملین بوده، با این وجود جریان جنگ آن گونه که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انتظار دارد، پیش نمی رود. تیموتی اسنایدار، مورخ مشهور که در دانشگاه ییل و مؤسسه علوم انسانی در وین عضویت دارد، با انتشار یک رشته توئیت نسبت به تغییر سیاست ولادیمیر پوتین در قبال جنگ و پیامدهای آن برای دنیا هشدار داده است.

نقشه جدید پوتین با محاصره دریایی اوکراین

روسیه برای به گرسنگی کشاندن دنیا برنامه دارد. ولادیمیر پوتین در حال آماده شدن برای گرسنگی دادن به بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان مرحله بعدی جنگ خود در اروپا است.

در شرایط عادی، اوکراین صادرکننده پیشرو مواد غذایی است. محاصره دریایی کنونی روسیه از صادرات غلات اوکراین جلوگیری می کند.  اگر محاصره روسیه ادامه یابد، ده ها میلیون تن مواد غذایی در سیلوها می پوسد و ده ها میلیون نفر در آفریقا و آسیا از گرسنگی خواهند مرد.

همچون آرزوی استالین و هیتلر

خطر نقشه گرسنگی دادن پوتین به قدری مهیب است که ما به سختی متوجه ابعاد آن می شویم. ما همچنین تمایل داریم فراموش کنیم که غذا تا چه حد برای سیاست محوری است. چند مثال تاریخی می تواند کمک کننده باشد.

این ایده که کنترل غلات اوکراین می تواند جهان را تغییر دهد، فکر جدید نیست. هم استالین و هم هیتلر آرزوی انجام این کار را داشتند.  از نگاه استالین، زمین سیاه اوکراین باید جهت ایجاد یک اقتصاد صنعتی در خدمت اتحاد جماهیر شوروی مورد بهره برداری قرار می گرفت. بدین ترتیب کشاورزی اشتراک حدود چهار میلیون اوکراینی را به کشتن داد. قابل توجه این که وقتی مردم در شمار زیادی به کام مرگ کشید شدند، استالین خود اوکراینی ها را مقصر دانست. تبلیغات شوروی کسانی را که توجهات را به قحطی جلب می کردند «نازی» نامید.

نازی های واقعی هم ایده های شبیهی داشتند. آنها ایده کنترل کشاورزی اوکراین را مد نظر داشتند. این در واقع هدف اصلی جنگ هیتلر بود.  هیتلر می‌خواست مسیر غلات اوکراین را از اتحاد جماهیر شوروی به سمت آلمان هدایت کند، به این امید که میلیون‌ها شهروند شوروی را به گرسنگی بکشاند. جنگ جهانی دوم در اوکراین به میزان قابل توجهب بین دیکتاتورهایی درگرفت که می خواستند ذخایر مواد غذایی را کنترل کنند.

دستکاری حافظه و نقشه گرسنگی در قرن 21

سیاست جعل یادها و خاطرات روسیه راه را برای نقشه گرسنگی در قرن 21 هموار کرده است. به روس ها گفته می شود که قحطی استالین یک حادثه بوده و اوکراینی ها نازی هستند. این امر دزدی و محاصره را قابل قبول جلوه می دهد.

به اعتقاد من، طرح گرسنگی پوتین در سه سطح کار می کند. اولاً، این بخشی از یک تلاش بزرگتر برای نابودی دولت اوکراین با قطع صادرات آن است. طرح گرسنگی پوتین همچنین به منظور ایجاد پناهندگان از شمال آفریقا و خاورمیانه است، مناطقی که معمولاً توسط اوکراین تغذیه می شوند. این امر باعث بی ثباتی در اتحادیه اروپا می شود. در نهایت، و از همه بدتر، قحطی جهانی یک پس زمینه ضروری برای یک کمپین تبلیغاتی روسیه علیه اوکراین است. مرگ جمعی واقعی به عنوان پس زمینه برای یک مسابقه تبلیغاتی مورد نیاز است.

هنگامی که بلواهای نان آغاز می شود و با شیوع گرسنگی، دستگاه تبلیغاتی روسیه اوکراین را مقصر اعلام کرده و خواستار به رسمیت شناختن دستاوردهای ارضی روسیه در اوکراین و لغو همه تحریم ها خواهد شد. روسیه قصد دارد آسیایی ها و آفریقایی ها را گرسنگی بدهد تا در جنگ خود در اروپا پیروز شود. این سطح جدیدی از استعمار و آخرین فصل از سیاست گرسنگی است.