به گزارش اکوایران، رئیس سرویس جاسوسی بریتانیا (موسوم به ام‌آی6) هشدار می‌دهد که مسابقه برای تسلط بر هوش مصنوعی ادامه دارد و احتمالا ژئوپلتیک ژئوپلتیک جهان بدین وسیله تغییر پیدا خواهد کرد.

رقابت چین و روسیه برای تسلط بر هوش مصنوعی

به گزارش خبرگزاری رویترز، ریچارد مور، رئیس سرویس مخفی امنیت بریتانیا امروز برای اولین بار از زمان تصدی این سمت، در لندن سخنرانی می‌کند. بنا بر این گزارش او در این سخنرانی قرار است هشدار دهد که دشمنان غرب مانند چین و روسیه برای تسلط بر هوش مصنوعی به گونه‌ای رقابت می‌کنند که می‌تواند ژئوپلیتیک را در دهه آینده متحول کند.

china_aigirl_resize_md

بدین ترتیب با پیشرفت‌های عظیم تکنولوژیکی رخ داده، در حال حاضر عملیات‌های جاسوسی کلاسیک که جاسوسان جهان برای هزاران سال به آن‌ها تسلط داشتند به چالش کشیده شده و وقت آن رسیده که این تکنیک‌های متداول به تاریخ سپرده شود. به عقیده مور، مهندسی کوانتومی، زیست‌شناسی مصنوعی و مهندسی‌شده، حجم وسیعی از داده ها و پیشرفت در قدرت کامپیوتر، تهدیداتی محسوب می‌شوند که غرب باید فکری به حال آن‌ها بکند.

هنوز این مسئله جدی گرفته نشده است

مور که به ندرت برای سخنرانی ظاهر می‌شود، در سخنرانی خود خواهد گفت: «دشمنان ما با جاه‌طلبی‌های خود پول هنگفتی را برای تسلط بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست شناسی مصنوعی هزینه می‌کنند، زیرا می دانند که تسلط بر این فن‌آوری‌ها چه قدرتی را نصیب‌شان می‌کند».

2

مور که در مقام یک دیپلمات کهنه‌کار در سال 2020 رئیس سرویس جاسوسی بریتانیا شده معتقد است که این امکان وجود دارد پیشرفت فن‌آوری طی دهه آینده، از تمام پیشرفت‌های فن‌آوری در طول سده گذشته پیشی بگیرد. او خواهد گفت: «در مقام یک جامعه، ما هنوز این واقعیت آشکار و تاثیر بالقوه آن بر ژئوپلیتیک جهانی را درونی نکرده‌ایم. اما این یک مسئله بسیار مهم است که ام‌آی6 بر روی آن تمرکز کرده است».

مهم‌ترین رویداد ژئوپلتیک پس از جنگ سرد

بنا بر گزارش رویترز، در حال حاضر فعالیت‌های سازمان‌های اطلاعاتی روسیه و چین نگرانی خاص سرویس‌های امنیتی غرب محسوب می‌شوند بالاخص در زمینه به کارگیری طیفی از فناوری‌های پیچیده که گاه باعث سبقت گرفتن از آن‌ها شده است. آژانس‌های اطلاعاتی غربی نگرانند که پکن بتواند طی چند دهه بر تمام فن‌آوری‌های نوظهور کلیدی، به ویژه هوش مصنوعی، زیست‌شناسی مصنوعی و ژنتیک تسلط یابد.

20211004PHT14107_original

رشد اقتصادی و نظامی چین در 40 سال گذشته، در کنار سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 که به جنگ سرد پایان داد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ژئوپلیتیکی دوران اخیر محسوب می‌شود.

مور عقیده دارد که این سرویس باید تغییراتی داشته باشد تا بتواند با این فناوری‌های جدید از سوی دشمنان مقابله کند. او خواهد گفت: «ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که صنعت فناوری جهانی را به عقب برگردانیم، بنابراین باید از آن بهره ببریم. ما باید نگاه بازتری [نسبت به این پیشر‌فت‌ها] باشیم تا بتوانیم [برای جاسوسی] مخفی بمانیم.».