به گزارش اکوایران، به گفته چند مقام آگاه، دولت جو بایدن درصدد است که به تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی چین اکتفا کند.

تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، چند مقام آگاه گفته‌اند که احتمالا در طول هفته جاری دولت جو بایدن اعلام کند که هیچ یک از مقام‌های دولتی ایالات متحده در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرکت نخواهد کرد و آمریکا «تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن» را اجرا خواهد کرد. بدین ترتیب ایالات متحده درصدد است تا با «تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی چین»، بدون جلوگیری از رقابت ورزشکاران آمریکایی، در عرصه بین‌المللی پیامی به چین ارسال کند. مقام‌های آمریکایی تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن را اعتراضی به نقض حقوق بشر از سوی دولت چین توصیف کرده‌اند.

1ca5c970-16aa-424a-b46d-48394f71dd6e

علی‌رغم این که مدت‌هاست در آمریکا زمزمه تحریم المپیک زمستانی در چین به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد دولت جوبایدن تلاش دارد تا تنش‌ها میان این دو دولت را تا حد مشخصی کنترل کند. در سال‌های اخیر رقابت میان چین و ایالات متحده مبدل به روابط تنش آلودی شده است. شدت گرفتن ادعاهای دولت چین مبنی بر حاکمیت بر جزیره تایوان در ماه‌های اخیر و انجام مانورها و گشت‌زنی‌های مکرر نظامی در آب‌های این کشور نیز باعث بالا گرفتن لفاظی‌های خصمانه دو طرف علیه یکدیگر شده است.

رقابت تنگاتنگ

در این شرایط، روز گذشته لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در سخنانی در نشست دفاع ملی بنیاد ریگان گفته: «ما در رقابت تنگاتنگ و سختی با جمهوری خلق چین قرار داریم. پکن تنها رقیبی است که می‌تواند تمامی ابزار‌های قدرت اقتصادی، سیاسی، نظامی و فن آوری خود را با هم ترکیب کند تا چالشی پایدار را برای یک سیستم بین‌المللی باثبات و آزاد ایجاد کند. ما باید درباره چالش چین بسیار شفاف باشیم. ما همچنین باید درباره آنچه که ما برای انجام این کار به آن نیاز داریم نیز شفاف باشیم.  ارتش چین در حال تبدیل شدن به یک رقیب برای آمریکا در آسیا و در نهایت در سراسر جهان است».

هم‌چنین در شرایطی که سخنان نخست‌وزیر سابق ژاپن پیرامون ضرورت آمادگی چین برای مقابله با چین در صورت حمله این کشور به تایوان با واکنش تند پکن روبرو شده بود، «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به برنامه کابینه خود برای اعمال تغییرات بزرگ جهت تقویت توان نظامی این کشور، گفته: «همه گزینه‌ها از جمله توانایی حمله به پایگاه‌های دشمن را بررسی می‌کنیم».

چالش تنیس

طی یک هفته گذشته تنش‌های بین‌المللی چین با یک مسئله ورزشی دیگر نیز پیوند خورده بود. در روزهای گذشته در پی افزایش نگرانی‌ها بابت وضعیت پنگ شوای، تنیس‌باز چینی برنده ویمبلدون، انجمن تنیس زنان جهان اقدام به لغو مسابقات در کشور چین کرده بود. خانم پنگ پس از متهم کردن معاون سابق نخست‌وزیر چین به تجاوز جنسی، برای چند هفته ناپدید شده بود. با این وجود فدراسیون بین‌المللی تنیس روز گذشته اعلام کرد که برخلاف انجمن تنیس زنان جهان، حاضر نیست کلیه مسابقات بین‌المللی این رشته ورزشی را در چین به حالت تعلیق در آورد. دیوید هاگرتی، رئیس فدراسیون بین‌المللی تنیس گفته است که این نهاد از این کار پیروی نخواهد کرد زیرا نمی‌خواهد «یک میلیارد نفر را مجازات کند».

1749200e8f7297de217e2c64f3f7f5c5