به گزارش اکو ایران ، مدتی پیش بود که علیرضا زاکانی شهردار تهران از کمبود هتل در شهر تهران سخن گفت و اعلام کرد در تفاهم نامه ای با وزارت میراث فرهنگی برای جبران این کمبود به امضا رسیده است .

او در زمان ارائه بودجه سال 1401 شهرداری تهران هم به صدور مجوز هتلی 30 طبقه در تهران اشاره کرد که به تازگی مجوز صدور پروانه خود را از کمیسیون ماده 5 دریافت کرده است .

شهردار تهران در صحن شورای شهر تهران گفت که  در کمیسیون ماده ۵ مقرر شده هتلها از مجموعه منع بلند مرتبه سازی خارج شوند و مصوب شد این کار با قاعده ای ناظر بر هویت ایرانی اسلامی انجام شود. بی تردید تلاش این است که شهر هویت پیدا کند  ,

هتلی که شهردار تهران در آن جلسه به آن اشاره کرد  قرار است در زمینی به مساحت ۶۴۵۹ مترمربع در محله  ولنجک ساخته شود در در زیر پهنه R122 (مسکونی با تراکم متوسط) و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهری واقع شده و دارای کاربری تثبیتی آموزشی است.

این زمین که در حال حاضر به صورت یک قطعه زمین غیر محصور با اختلاف ارتفاع بیش از ۲۵ متر به صورت شمالی جنوبی و با شکل هندسی نامنظم بوده و در قسمت غربی و شمالی ملک درخت کاری شده است.

  شهرداری منطقه یک گزارش امکان‌سنجی تقاضای حذف کاربری تثبیتی و احداث هتل را به کمیسیون ماده 5 ارسال کرده است . در نامه شهرداری منطقه درخواست شده که زیر زمین‌های ششم الی یازدهم جهت استفاده پارکینگ و مشاعات در سطح اشغال ۱۰۰٪  باشد و زیرزمین‌های اول الی پنجم جهت استفاده تجاری گردشگری (۱۳۳۸۴ مترمربع)، اتاق کنفرانس (۳۸۲۷ مترمربع)، آمفی تئاتر (۶۷۲ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۱۰۰٪

  همکف جهت استفاده لابی(۱۸۲۰ مترمربع)، تجاری گردشگری (۵۵۶ مترمربع)، رستوران (۱۲۳۰ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۶۰% باشد . همچنین طبقات اول الی چهارم جهت استفاده هر طبقه ۶۳ اتاق هتل (۳۱۲۳ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۶۰٪ . ، طبقه پنجم جهت استفاده ورزشی (۱۵۹۲ مترمربع)، رستوران (۱۵۳۰ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۶۰٪.  و  طبقات ششم الى یازدهم جهت استفاده کلاً ۳۶۰ اتاق هتل (مجموعا ۱۸۰۳۵ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۶۰٪. باشد .

مجموعاً شامل ۶۱۲ اتاق هتل با تراکم ساختمانی ۱۲۰۰ ٪ بوده و ۹۴۲ واحد پارکینگ تأمین شده است.

براساس توضیحات شهرداری منطقه  اداره کل راه و شهرسازی استان تهران طی قرارداد واگذاری اراضی دولتی با کاربری هتل و گردشگری   زمین موصوف به مساحت ۶۶۶۷ مترمربع را واگذار کرده   شماره پلاک ثبتی را اصلاح کرده است.

کمیسیون ماده ۷ طی جلسه شماره ۱۱۲۷ مورخ 13/04/97 این  ملک   را باغ اعلام کرده  و متعاقبا طی جلسه ۲۴۵ مورخ 06/08/99 شورای اسلامی شهر تهران با توجه به محتویات پرونده و مجموع بررسی‌های به عمل آمده و جمیع جهات پلاک ثبتی مذکور غیر باغ اعلام کرده است . همچنین ملک در حریم پهنه گسل اصلی واقع شده است. 

  شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طی مصوبه ای  پیرامون طرح تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهر تهران، احداث مدارس بر روی پهنه‌های گسلی و حرایم آنها را ممنوع اعلام کرده و  دستورالعمل ساخت‌ساز در پهنه‌های گسلی کلانشهرها زیر نظر کمیته تدوین ضوابط گسلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه و طی مصوبه مورخ 01/10/99 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است.

 اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران با کلیات طرح هتل در محدوده ولنجک موافقت و صدور موافقت اصولی را منوط به تکمیل و تسلیم مدارک مورد نیاز اعلام کرده  و متعاقباً موافقت اصولی به 26 تیرماه  سال 1400 را صادر شده است .

 در حال حاضر اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری با اشاره به عدم احتساب هتل‌ها در گروه خطر پذیری ساختمان‌های با اهمیت خیلی زیاد مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و تأکید بر ضرورت انجام مطالعات ژئوتکنیک و با عنایت به نظر معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، خواستار طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج شده است.

هتل‌ها براساس مقررات ملی ساختمان در گروه ساختمان‌های با اهمیت متوسط هستند .   دستورالعمل ساخت‌ساز در پهنه‌های گسلی، به طور عام برای ساختمان‌های با اهمیت متوسط و کم تدوین شده و ساخت ساختمان‌های با اهمیت بسیار زیاد در پهنه‌های گسلی غیرمجاز و احداث ساختمان‌های با اهمیت زیاد منوط به رعایت تمهیدات عادی و یا ویژه شده  است و در نوع خطر پهنه «زیاد»، احداث ساختمان‌های با اهمیت متوسط در صورت انجام مطالعات و اعمال تمهیدات ویژه با احتساب زیرزمین‌ها ۸ طبقه است.

 موضوع این هتل در جلسه کارگروه فنی مطرح و پس از توضیحات مشاور و مدیریت گروه هتل‌های اسپیناس و ارائه تقاضای جدید و به صورت بنای بلند مرتبه و بحث و بررسی اعضاء، رسیدگی به این امر پس از تعیین تکلیف نهایی طرح «مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلند مرتبه شهر تهران» و ضوابط «ساخت‌ساز در پهنه‌های گسلی کلان شهرها» میسر خواهد بود و یا مراتب به صورت موردی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شد.

پس از آن  مدیریت گروه هتل‌های اسپیناس تقاضای جدید و به صورت بنای بلند مرتبه و به صورت ۲ برج ۳۰ طبقه روی همکف (از گذر شمالی) که با دو پل به ارتفاع ۵ طبقه به هم متصل می‌شوند را به    معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ارائه و خواستار طرح موضوع بر این اساس در کمیسیون ماده پنج شهر تهران شده است:

زیرزمین‌های ششم الی یازدهم جهت استفاده پارکینگ و مشاعات در سطح اشغال ۱۰۰ ٪.

زیرزمین‌های اول الی پنجم جهت استفاده تجاری گردشگری (۱۴۹۹۲ مترمربع)، اتاق کنفرانس (۴۳۴۸ مترمربع)، آمفی تئاتر (۶۷۲ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۱۰۰٪.

همکف جهت استفاده لابی (۲۶۴۷ مترمربع)، تجاریِ گردشگری (۲۴۵ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۴۸ ٪.

طبقات اول الى ششم جهت استفاده هتل (مجموعة ۱۰۲ اتاق و ۱۸ آپارتمان) و مشاعات در سطح اشغال ۲۸ ٪.

طبقه هفتم جهت استفاده تاسیسات (۲۵۰۷ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۴۲ ٪.

طبقات هشتم الى یازدهم جهت استفاده هتل (مجموعاً ۸۴ اتاق و ۱۲ آپارتمان) و مشاعات در سطح اشغال ۴۲ ٪ .

طبقه دوازدهم جهت استفاده کافه و رستوران (۱۶۴۰ مترمربع) و مشاعات در سطح اشغال ۴۵ ٪.

طبقات سیزدهم الى هفدهم جهت استفاده هتل (مجموعاً ۸۵ اتاق و ۱۵ آپارتمان) و مشاعات در سطح اشغال ۲۹٪.

طبقه هجدهم جهت استفاده هتل (۱۹ اتاق و ۵ آپارتمان) و مشاعات در سطح اشغال ۴۲٪.

طبقات نوزدهم الی بیست و دوم جهت استفاده هتل (مجموعاً ۷۶ اتاق و ۲۰ آپارتمان) و مشاعات در سطح اشغال ۳۹٪.

طبقه بیست و سوم جهت استفاده مجموعه ورزشی و مشاعات در سطح اشغال ۳۸٪.

طبقات بیست و چهارم الى سی ام جهت استفاده هتل (مجموعاً ۱۱۹ اتاق و ۲۱ آپارتمان) در سطح اشغال ۲۹٪.

مجموعاً شامل ۴۸۵ اتاق هتل و ۹۱ آپارتمان هتل بوده و تراکم ساختمانی ۱۵۰۰٪ و ۹۴۲ واحد پارکینگ تامین شده است.

رئیس پژوهشکده عمران و زمین دانشگاه صنعتی امیرکبیر طی نامه ای طراحی و اجراء هتل مذکور را در ۳۰ طبقه روی همکف و با منظور نمودن مطالعات جامع لرزه‌ای و شروطی بلامانع دانسته و اعلام کرده  یک برنامه مطالعاتی دقیق اجرایی برای این پروژه بزرگ تدوین و به مورد اجراء گذاشته می‌شود و نظارت عالیه صورت خواهد گرفت.

بر اساس «طرح مکان‌یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران» طی بند ۱ صورتجلسه ۶۱۶ کمیسیون ماده پنج مورخ 06/11/99 مقرر شد شهرداری تهران پهنه‌ها و محورهای مناسب مکان‌یابی شده و سقف تراکم ساختمانی مجاز قابل احداث در آنها را جهت طی فرآیند تصویب به شورایعالی شهرسازی ارسال کند و   ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه ارائه شود.

  شورایعالی شهرسازی و معماری ایران «طرح مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده شهر تهران» را در جلسه خرداد ماه  و به‌منظور جلوگیری از پراکنده‌سازی بلندمرتبه در سطح شهر و هدایت آن به محورها و پهنه‌های مناسب بلندمرتبه، با رعایت شروطی و نقشه پهنه‌ها و محورهای مجاز مصوب کرده  و مقرر شد نحوه استقرار بنا، جزئیات تراکم و سطح اشغال توسط کمیسیون ماده پنج مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گیرد و هر گونه بررسی پرونده‌ها  مغایر با اسناد ابلاغ شده توسط شهرداری و کمیسیون ماده پنج شهر تهران را مجاز ندانسته و اعلام کرد حسب ضرورت شورایعالی شهرسازی و معماری ایران تعیین تکلیف می کند.

  دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه ای در 25 دی ماه ضمن اشاره به مصوبه شورایعالی پیرامون «طرح مکان‌یابی، ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده شهر تهران» خواستار ارسال اسناد طرح مذکور شده  و اعلام کرده  بررسی پرونده‌های مرتبط با بلندمرتبه‌سازی در کمیسیون ماده پنج، موکول به ابلاغ اسناد مصوبه بوده و تا قبل از آن امکان‌پذیر نیست .

  معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران هم  طی نامه ای در 12 بهمن ماه به دبیر شورایعالی شهرسازی اعلام کرده  مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی نه تنها با راهبردها و توصیه‌های طرح جامع در تقابل بوده که با تعیین ضوابط محدود‌کننده بسیار سخت و حذف بخش عمده‌ای از سطح شهر تهران و تجدید تراکم ساختمانی به تراکم مجاز زیرپهنه وقوع ملک و تعیین محدوده‌های قلیلی به‌عنوان عرصه‌های مشمول مجاز، عملا رأی به تعطیلی احداث بناهای بلندمرتبه در پایتخت داده شده و با اقبال سرمایه‌گذاران و سازندگان نیز روبه‌رو نخواهد شد.

 همچنین  اسناد نهایی طرح مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارسال نشده است.

   موضوع احداث هتل در ملک مذکور در جلسه 27 دی ماه  کمیسیون ماده پنج مورد بحث و رسیدگی قرار گرفت اما صورتجلسه تنظیمی امضاء نشد .  

در نهایت کمیسیون ماده 5 در براساس جلسه 25 بهمن ماه  تصمیم گیری کرد که  معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در طرح مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت بناهای بلندمرتبه شهر تهران و همچنین مستثنی کردن و اعطاء تسهیلات لازم جهت مراکز اقامتی (هتل‌ها)، پیشنهادها و اصلاحات لازم را جهت طی فرآیند تصویب به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال کند.

همچنین  با عنایت به ارائه تقاضای جدید و به صورت بلندمرتبه از سوی مدیریت گروه هتل‌های اسپیناس و ارجاع آن توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و توضیحات ایشان و مشاور تهیه‌کننده طرح، با احداث بنای هتل در ۳۰ طبقه روی همکف (از گذر شمالی) و زیرزمین‌ها مطابق سطوح تنظیمی موافقت بعمل آمد و مقرر شد سطوح تجاری مجموعه متناسب با هتل و نیاز آن و به حداکثر ۵۰٪ مورد تقاضا کاهش یافته و به سایر سطوح خدماتی مجموعه اضافه شود و کاربری هتل تثبیت شود. هماهنگی لازم با سازمان بوستان‌ها درخصوص جابه‌جایی اشجار و تأییدیه عارضه سنجی ترافیکی از سازمان ترافیک شهرداری تهران صورت گرفته و ضمن اخذ نظر اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، طرح معماری مجموعه با تأکید بر نمای ایرانی - اسلامی به تأیید حوزه معاونت شهرسازی و معماری برسد.

براساس این مصوبه  با توجه به مساحت عرصه و تراکم درخواستی و ورودی نامناسب جبهه شمالی و مزاحمت‌های احتمالی جهت مجاورین شمال غربی، مالکین اقدامات لازم را جهت الحاق املاک مسکونی مجاور صورت دهند تا شکل هندسی مجموعه نیز منظم شود.

همچنین در این مصوبه آمده است که  نظر به نامه مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برنامه جامع مطالعات لرزه‌ای و دقیق اجرایی پروژه تأیید کمیته تدوین ضوابط گسلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برسد، سپس ضمن رعایت مقررات ملی ساختمان مفاد مصوبه عمل شود.

در مصوبه کمیسیون ماده 5 تاکید شده است که  صدور پروانه ساختمانی مشروط به رعایت بندهای مذکور است .