روسیه یکی از کشورهای محبوب مدیران شهری تهران است . به تازگی علیرضا زاکانی شهردار تهران مسئولیت ریاست کمیته تعاملات شهری ایران و روسیه را عهده دار شده است .مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران می گوید شهرداری تهران پیش از تشکیل چنین کمیته ای مذاکراتی با طرف روس درباره موضوعات شهری داشته که  در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بخشی از آن با "الکساندر نواک" بازگو شده است. به گفته او دامنه این مذاکرات از تصمیم گیری درباره همکاری مشترک درباره توسعه حمل و نقل شهری تا حتی صادرات میوه خشک هم بود.

این نخستین بار نیست که مدیران شهری تهران با طرف روس درحوزه شهری دیدار و مذاکره می کنند .مدیران حوزه ترافیک ،خدمات شهری و... شهرداری تهران بارها به این کشور سفر کرده اند .

139408281533298916543094

 یکی از سفرهای پر ماجرای مدیران شهری تهران به روسیه سفر محمد باقر قالیباف و هیات همراه به روسیه بود . در این سفر سند خواهر خواندگی تهران و مسکو امضا شد و  شهرام گیل آبادی رییس وقت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران همکاری در حوزه های حمل و نقل، ترافیک، مدیریت بحران های شهری، فضای های شهرسازی و محیط زیست را از اهداف این سفر عنوان کرد . اما این سفر دستاورد عملیاتی برای تهران نداشت . اما کمیته تعاملات شهری تهران و روسیه می تواند اتفاق متفاوتی  نسبت  به دوره های گذشته رقم بزند ؟

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص تعاملات تازه تهران با روسیه به اکو ایران می گوید :‌در شرایط تحریمی که طی چند دهه با آن مواجه بودیم، این که خود را به یک یا دو شریک تجاری خاص محبوس کنیم خیلی  منطقی نیست و شهرداری و دولت باید ازطریق کشورهایی که همسو هستند و ظرفیت تجاری با ایران دارند، کاری کنند تا این مشارکت ها شکل بگیرد.

139408281533297506543094

وی ادامه می دهد :‌ کشورهایی مانند چین، روسیه، هندوستان و بسیاری از کشورهای منطقه خصوصا کشورهایی که شرایط مشابهی با ما دارند و تحت تحریم های ظالمانه هستند همگی می تواند برای کشور فرصت باشد. این که خود را محدود کنیم به این که سرنوشت برجام روشن شود و سپس فعالیت ها شکل بگیرند از دست رفتن فرصت هاست.

تشکری هاشمی تاکید می کند :‌اگر ایران بخواهد خود را به یک یا دو شریک تجاری محدود کند راه حل چندان محکمی به نظر نمی رسد و شاید بهتر باشد که با استفاده از ظرفیت های کشورهای همسایه، کشورهای منطقه، کشورهای دوست و کشورهایی که شرایط مشابهی با ما دارند، بتوانیم برای یک نوع مبادلات اقتصادی و ارتباط تجاری بهره ببریم.

او درخصوص این که در چه حوزه هایی می توان با کشور روسیه همکاری داشت هم توضیح می دهد :‌در حوزه صنعت مترو و صنعت ریل و به طور کلی راه آهن و صنایع خودرویی امکان مشارکت با کشور روسیه وجود دارد ولی به شرط این که این اصول رعایت شود؛ یعنی شرط رقابتی بودن، شرط مشارکت به جای این که فقط خریدار صرف باشیم و شرط اساسی بودن کالاها و خدمات زیربنایی و اساسی. این نه تنها برای روسیه، بلکه برای سایر کشورها هم هست تا در صورت رعایت این سه اصل بتوانیم با این کشورها ارتباط برقرار کنیم. هر کشوری یک شرایط انحصاری در حوزه های مشخص دارد و نقاط قوتی در موضوعات خاص دارد و باید این نقاط قوت شناسایی شود و از حوزه ای که نقطه قوت آن کشور برای مشارکت با ایران است استفاده کنیم.