ساماندهی اوراق هویتی دغدغه دولت

اول آذر : ۵۰ سال پیش اگرچه کارت ملی هوشمند وجود نداشته اما ساماندهی اوراق هویتی دغدغه دولت بوده، تا جایی که طرح جدید کار اندیش اول آذر سال ۱۳۵۰ کلید خورد تا شناسنامه های دست مردم جمع آوری شده و شناسنامه جدید به آنها داده شود. با پیگیری این ماجرا می بینیم اجرای طرح کاراندیش ۴ سال طول کشیده است.

ده سال بعد در همین تاریخ پای وعده یکسان سازی حقوق کارمندان دولت به حرف های مسئولان باز شد تصمیمی که امسال در مورد بازنشستگان، سر و صدای زیادی پیدا کرده بود،  جالب اینکه آن زمان بیشترین فاصله حقوق کارکنان دولت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

 

صرفه جویی هزینه های دولت

دوم آذر  : ۴ سال پیش در این تاریخ نخست وزیر اعلام می کند که برای مهار تورم باید در هزینه های دولت صرفه جویی شده و پول در گردش کاهش پیدا کند، برنامه ای که بعد از چهار دهه، دولت ها هنوز درگیر اجرای آنها هستند

احتمالا می دانید که نرخ بیکای در تابستان امسال ۹.۵ درصد بوده است، جالب اینکه ۳۰ سال پیش در دوم آذرماه وزیر کاراعلام کرد که دولت موفق شده نرخ بیکاری را از ۱۵.۹ درصد به ۱۴ درصد برساند.

 

جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت کالاها

سوم آذر : سوم آذر سال ۱۳۷۰ مجلس تصمیم گرفت برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت کالاها طرح کنترل قیمت ها را تصویب کند. همین طرح بود که بعدا به شکل گیری سازمان حمایت تولید کننده و مصرف کننده منجر شد و ،برای قیمت گذاری دستوری، نهادسازی کرد.

شاید برایتان جالب باشد که ۲۰ سال پیش روزنامه ها وقتی میخواستند به یورو اشاره کنند، مجبور می شدند داخل پرانتز توضیح بدهند که این واحد جدید پول اروپاست چون آن موقع تازه کشورهای اروپایی داشتند تن به یکپارچگی واحد پول می دادند مثلا فرانسه سوم آذر ۱۳۸۰ با فرانک خداحافظی کرد.

 

نصب ۱۰۰۰ دستگاه تلفن برای مکالمه بین شهرستان ها!

چهارم آذر : شما که حالا گوشی را برمیدارید و با دورترین نقطه جهان مکالمه تصویری میکنید بدانید که چهارم آذر ۱۳۵۰ خبر نصب ۱۰۰۰ دستگاه تلفن برای مکالمه بین شهرستان ها به عنوان یک خبر خوب در روزنامه اطلاعات چاپ شد.

ده سال بعد هم در همین تاریخ لایحه انحلال سازمان معاملات تریاک در مجلس تصویب شد یعنی قبل از آن تریاک خیلی رسمی و قانونی معامله می شدالبته بعد از آن هم تا مدتی این روند ادامه داشت و بعد متوقف شد.

 

لایحه حذف بهره بانکی

پنجم آذر: شاید بتوان عنوان جالب ترین وعده مسئولان در تاریخ پنجم آذر سال ۱۳۶۰ را به وعده نخست وزیر داد که گفته دولت لایحه حذف بهره بانکی را تهیه کرده و این لایحه بعد از تصویب در هیئت دولت به مجلس می رود.

به پنجم آذر سال ۱۳۸۰ می رویم، روزی که خبر تورم ۴۰ درصدی مسکن در روزنامه ها انعکاس زیادی پیدا کرد، یک جدول هم ضمیمه این خبر شد که می گفت قیمت هر متر مسکن نوساز در سعادت آباد به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است چه عدد عجیبی!

حق دارید باور نکنید اما واقعا سی سال پیش درست در همین روز از تقویم اعلام شد که ایران قرار است بنز بسازد محسن رفیق‌دوست، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان این خبر را داد. گفت که طرح تولید اتومبیل بنز را در ایران به‌زودی به اجرا درمی‌آوریم و به احتمال زیاد یکی از کارخانه‌های تولید این نوع اتومبیل در تبریز ایجاد می‌شود که قرارداد آن با طرف آلمانی به امضا رسیده است و تولید آن در سال ۲۵ هزار دستگاه خواهد بود.

 

 دلار رکورد ۱۳۸۰ تومان را زد

ششم آذر سال ۹۰ هم روزهایی بود که دلار رکورد ۱۳۸۰ تومان را زد و دولت احمدی‌نژاد می‌رفت که زیر سنگین‌هرین فشارها برای بالا رفتن نرخ دلار قرار بگیرد اما کاری از دولت برنیامپ و روند افزایشی دلار ادامه داشت تا اینکه نزدیک به نرخ ۳۲۰۰ تومان به دولت روحانی تحویل داده شد.