گران‌ترین خودروی وارداتی به کشور ۸۶ میلیون تومان است. ۹ سال پیش یعنی در سال ۹۰ گران‌ترین خودروی وارداتی با این قیمت عرضه می‌شد.

اگر الان صحبت از دلار ۳۰ هزار تومانی می‌شود، جالب است بدانید در سال ۱۳۹۰ هر دلار فقط ۱۴۰۵ تومان بود. 

در این برنامه اخبار جالبی که در سال‌های مختلف در بازه زمانی هفته گذشته رخ داده را مرور می‌کنیم.

«سفر زمان» را پنجشنبه شب‌ها از اکوایران دنبال کنید.

 

 

 

شش دی : ناچاریم قسمت عمده نیاز گوشت کشور را از خارج تامین کنیم

۳۹ سال پیش یعنی دی ماه ۱۳۶۰ مدیرعامل سازمان گوشت کشور اعلام کرد به علت سیاست های تخریبی رژیم سابق در زمینه دامداری ما ناچاریم قسمت عمده نیاز گوشتی کشور را از خارج تامین کنیم. در همان زمان اعلام شد کشور روزانه به واردات ۸۰۰ تن گوشت نیاز دارد.

به ۹ سال پیش می رویم. در در روزهای نخست دیماه ۹۰ قیمت دلار به ۱۴۰۵ تومان رسید. پنجم دیماه قیمت دلار ۸۰ تومان افزایش یافت تا اینکه دلار به ۱۵۶۰ تومان رسید. 

در این زمان قیمت خودروهای وارداتی هم اعلام شد؛

این لیست قیمت خودروهای وارداتی است که آزرا با ۸۶ میلیون تومان گران ترین خودروی وارداتی ۹ سال پیش بود.

 

هفت دی : دولت دیگر آپارتمان لوکس نمی سازد

دولت دیگر آپارتمان لوکس نمی سازد. این خبری بود که نخست وزیر در دی ماه ۱۳۵۰ اعلام کرد. هویدا از سه آپارتمان دو اتاقه، چهار اتاقه و پنج اتاقه که تکمیل شده بود بازدید کرد و این خبر را داد.

 

سرانجام در هفتم دیماه ۱۳۷۰ خسارت ایران در جنگ توسط دبیر کل سازمان ملل اعلام و از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد برآوردهای خسارت ایران در جنگ تحمیلی تسلیم شورای امنیت شد.

طبق برآوردهای آن زمان، در جریان جنگ تحمیلی ۹۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خسارت مستقیم و ۳۴۵۰۰ میلیارد ریال خسارت غیرمستقیم به ایران وارد شده بود.

و در هفتم دیماه ۱۳۹۰ هم دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها از حدف ۱۰ میلیون ایرانی از فهرست یارانه بگیران خبر داد. البته این اقدام با هدف افزایش یارانه نقدی سایر اقشار جامعه صورت گرفت.

 

هشت دی : اتومبیل های مورد استفاده در مراسم شاهنشاهی به فروش گذاشته شد

سازمان جلب سیاحان یا همان گردشگران بنزهای شاهنشاهی ۴۰ دستگاه اتومبیل بنز ۳۰۰ که در مراسم جشن شاهنشاهی مورد استفاده قرار گرفته بود را به فروش گذاشت. این خبر هشتم دیماه ۱۳۵۰ بود. بنزهایی که ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد اما به دلیل بالا بودن قیمت به فروش نرفت. قرار بود سازمان سیاحان از محل فروش این اتومبیل ها مجتمع توریستی ایجاد کند و چایخانه ها و کافه ها را بهسازی کند.

 

نه دی: ایران و فرانسه اختلافات مالی خود را حل کردند

اختلاف مالی ۱۲ ساله ایران و فرانسه بلاخره پایان یافت. این خبر نهم دی ماه ۲۹ سال پیش یعنی ۱۳۷۰ است. مذاکراتی که بیش از دو سال به طول انجامید و به یک تفاهم نامه ختم شد. بر مبنای این تفاهم نامه دولت فرانسه یک میلیارد دلار به ایران پرداخت خواهد کرد.

و نهم دی ماه ۱۳۸۰ هم خبر سرمایه گذاری یک میلیارد یوررویی یک بانک فرانسوی در صنعت نفت ایران خبرساز شد. منبع این خبر هفته نامه میدل ایست اکونومیک دایجست چاپ لندن بود که گزارشی را پیرامون افزایش تخصیص اعتبار بانک ناسیونال پاریس با همکماری چهار بانک ایرانی با صنایع نفت و پتروشیمی ایران منتشر کرده بود.

 

 

 ده دی :  کلید خودردن فاز اول واگذاری قیمت به اصناف

حتما می دانید که موضوع دخالت دولت در اقتصاد و قیمت گذاری دستوری تازگی ندارد. در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیماه ۱۳۹۰ از کلید خودردن فاز اول واگذاری قیمت به اصناف و تشکل ها خبر داده بود ام رئیس سازمان حمایت این موضوع را رد می کند و می گوید فعلا خبری از آزادسازی قیمت مواد غذایی نیست و این موضوع به تعویق افتاده است.

 

 

یازده دی : ابلاغ طرح اصلاحات راهبردی به بانک ها

و سرانجام طرح اصلاحات راهبردی به بانک ها ابلاغ شد. خبری که مربوط به یازده دی ماه ۱۳۸۰ یعنی ۲۹ سال پیش است. در این طرح از بانک ها خواسته شد تا اطلاعات بخش های مرتبط را شفاف سازی کنند.طرحی که تحت عنوان اصلاحات و اقدامات ضروری نظام بانکی هم از آن یاد می شد چون بخش بزرگی از اصلاحات در نظام در محدوده اختیارات و مسوولیت‌های هیات‌مدیره و مدیران عامل بانک‌ها قرار دارد و نظارت ها و حسابرسی داخلی بانک ها باید اصلاح شود.