فایننشال تایمز: آنگلا مرکل: مقررات گذاری فضای مجازی را به دولت‌ها بسپارید

فوربز: چین در آفریقا به دنبال چیست؟

مجله ریزن: کوچ میلیونی کاربران واتس‌اپ به پیام‌رسان‌های رقیب

 

 

پیش بینی های جدید بانک جاهانی از وضعیت اقتصاد جهان

بانک جهانی اخیرا پیش بینی هایی را برای وضعیت اقتصاد جهان منتشر کرده که با در نظر گرفتن خسارت های ویروس کرونا محاسبه شده.

بر اساس این گزارش در صورت عدم مواجهه ی جهان با ویروس کرونا در سال ٢٠٢٠ تولید ناخالص جهانی ۲.۵ درصد رشد می‌داشت و مجموعا به ۸۶ تریلیون دلار می‌رسید ولی با شیوع کرونا نه تنها این سنجه ی اقتصادی رشد نکرد بلکه افت ۶.۶ درصدی را نسبت به پیش بینی های قبل از همه گیری، تجربه کرد.

انتظار می‌رود که در سال ٢٠٢١ با توجه به واکسیناسیون و پروژه های مالی دولت ها شاهد وضعیت بهتری باشیم ولی حتی اگر این انتظارات هم برآورده شوند و دنیا با بلای دیگری مواجه نشود، باز هم تولید ناخالص جهانی در سال ٢٠٢١، افت ۵.۳ درصدی نسبت به پیش بینی قبل از شیوع کرونا خواهد داشت.

با جمع زدن میزان خسارت اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در سال ٢٠٢٠ و ٢٠٢١ به عدد ۱۰.۳ تریلیون دلار میرسیم، این مبلغیست که جهان به واسطه ی مواجهه با ویروس کرونا از دست میدهد.

برای این که درک بهتری از میزان این خسارت داشته باشیم خوب است که بدانیم تنها دو کشور آمریکا و چین در دنیا تولید ناخالص داخلی بیشتر از ده تریلیون دلار دارند.

از کل مبلغ ضرر بیشتر از دو تریلیون دلارش مربوط به اروپاست و بالغ بر یک و هفت دهم تریلیون دلار به آمریکا مربوط میشود. در بین کشورهای در حال توسعه هم بیشترین ضرر متوجه هند بوده که نزدیک به ۹۵۰ میلیارد دلار است و نزدیک به ۶۸۰ میلیارد دلار هم سهم چین از این ضرر بزرگ اقتصادیست.

 

 

انتقاد آنگلا مرکل اقدام توییتر

به دنبال بستن حساب توییتر دونالد ترامپ صدر اعظم آلمان خانم آنگلا مرکل از این اقدام توییتر انتقاد کرده و گفته این کار، نقض آشکار آزادی بیان است.

توییتر به واسطه ی حادثه ی حمله به ساختمان کنگره توسط هواداران ترامپ و به علت «خطر تشویق به خشونت» حساب توییتر آقای ترامپ رو مسدود کرد که البته تنها توییتر نبود فیس بوک هم در اقدامی مشابه حساب رییس جمهور آمریکا را بست.

مدت هاست که بحث های زیادی پیرامون نحوه ی نظارت بر فضای مجازی در جریان است و کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی به این موضوع دارند.

اروپایی ها عمدتا هوادار دخالت بیشتر دولت ها برای مقررات گذاری بر عملکرد شبکه های اجتماعی هستند  و انتقاد خانم مرکل هم از همین جهت است.

ایشان معتقد است که مقررات گذاری شبکه های اجتماعی را نباید به مدیران این شبکه ها واگذار کرد و صرفا دولت و مقامات قضایی هستند که باید قواعد فضای مجازی را تنظیم و بر آن ها نظارت کنند.

اما آمریکایی ها نظر متفاوتی دارند و دخالت دولت در نحوه ی مدیریت شبکه های اجتماعی را خارج از محدوده ی وظایف و تعهدات دولت میدانند.

در نهایت بحث های اخلاقی و حقوقی پیرامون این سوال که آیا دولت ها حق آزادی بیان را بیشتر تضمین می‌کنند یا بخش خصوصی، ادامه دارد.

 

مهاجرت روستا نشین ها به شهرها در آفریقا

شهرنشینی در آفریقا بیشتر از هر جای دیگری در دنیا در جریان است و به واسطه ی مهاجرت روستا نشین ها به شهرها این روند سرعت بیشتری میگیرد.

این پدیده در کنار چالش هایش فرصت هایی را هم برای کشورهایی که مایل به سرمایه گذاری در آفریقا باشند فراهم کرده.

نیاز به زیرساخت هایی مثل حمل نقل، آموزش، درمان و خدمات رفاهی با توجه به شهری شدن قاره ی آفریقا، سرمایه گذاری در این قاره را جذاب کرده و هیچ کشوری به اندازه ی چین به این نیاز آفریقا پاسخ نداده.

درصد زیادی از پروژه های مربوط به ایجاد زیرساخت در آفریقا متعلق به شرکت های چینیه و یا توسط چینی ها تامین مالی میشود.

چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری قاره آفریقاست و حجم مبادلاتشان به ٢٠٠ میلیارد دلار در سال میرسد و بیش از ١٠ هزار شرکت چینی در سراسر قاره آفریقا در حال فعالیت هستند. ارزش کسب و کارهای چینی در آفریقا از سال ٢٠٠۵ تا حالا به بیش از دو تریلیون دلار رسیده و ۳۰۰ تریلیون دلار هم اخیرا برای سرمایه گذاری در آفریقا اختصاص داده شده.

تحلیلگران معتقدند اختصاص این مبالغ با هر هدفی که حکومت چین داشته باشد، بدهی فراوانی روی دست آفریقا می گ‌ذارد. صندوق بین المللی پول در گزارشی در سال ٢٠١٢ اعلام کرد که ۱۵ درصد از بدهی خارجی آفریقا، مربوط به چین است که قطعا تا امروز بیشتر شده و بعضی از تحلیلگران هم پا را فراتر گذاشتند و این میزان حضور چین در اقتصاد آفریقا را شکل جدیدی از استعمار دانستند.

 

سیاست ضد حریم خصوصی واتساپ

واتساپ اخیرا در سیاستی جدید به کاربرانش اعلام کرده که اگر بخواهند حضورشان را در واتس اپ ادامه بدهند باید اجازه بدهند که داده هایشان با فیس بوک که شرکت مادر این پیام رسان است، به اشتراک گذاشته شود.

به دنبال این اقدام که به عقیده ی بسیاری دخالت آشکار در حریم خصوصی کاربران است، کوچ کاربران واتس اپ به اپلیکیشن های رقیب شروع شده و پیام رسان های اینکریپتد یا رمز گذاری شده مثل تلگرام و سیگنال که امکان دسترسی اطلاعات به شخص سومی غیر از طرفین مکالمه ر نمیدهند، هوادار پیدا کردن. پیام رسان تلگرام به عنوان مثال ظرف هفتاد و دو ساعت ۲۵ میلیون کاربر جدید کسب کرده.