اما بلافاصله نقل قول هایی در دفاع از آن شنیده شد. 

با این وجود به نظر می رسد که یک عامل بازدارنده مهم‌تر در برابر فیلتر شدن اینستاگرام وجود دارد.

 

ماجرای اعلام جرم دادستان کل کشور برای وزیر ارتباطات 

یکی دو هفته پیش وزیر ارتباطات با اعلام جرم دادستان کل کشور و شکایت صداوسیما به دادسرای فرهنگ و رسانه فراخوانده شد. در اعلام جرم دادستان کل کشور محوری مبنی بر استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام علیرغم حکم صادره، دیده می شد، بندی که باعث شد خیلی فکر کنند آخرین فشارها به دولت برای فیلتر کردن اینستاگرام در جریان است، همزمان موضع گیری هایی درباره این اقدام هم شنیده شد مثلا عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما که عضو شورای عالی فضای مجازی هم هست به صراحت گفت که نه تنها مخالف فیلتر شدن اینستاگرام است بلکه در شورای عالی فضای مجازی هم هیچ تصمیمی برای این کار گرفته نشده چندین چهره دیگر هم بر اهمیت دسترسی آزاد مردم به شبکه های اجتماعی و لزوم احترام گذاشتن به حق انتخاب آنها تاکید کردند اما همه این حرف ها نباید باعث شود که مهمترین دلیل مصون ماندن اینستاگرام از فیلترینگ را نادیده بگیریم، عاملی که باعث شده علی رقم تمام فشارها و جنجال ها، این شبکه اجتماعی کماکان در ایران در دسترس عموم قرار دارد و آن چیزی نیست جز اهمیت اقتصادی آن برای مردم و البته کسب و کارهای بزرگ خصوصی و دولتی.

علی ربیعی سخنگوی دولت به تازگی گفته که معاش ۲۳۰ هزار خانواده یعنی چیزی در حدود ۹۵۰ هزار نفر در اوضاع رکود و بیکاری ناشی از کرونا به اینستاگرام وابسته است و فیلتر کردن آن یعنی سوق دادن نزدیک به یک میلیون نفر به سمت بیکاری و فقر. قبلا هم رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده بود که حجم بازار اینستاگرام چیزی در حدود سالانه ۵ هزار میلیارد تومان است، تازه این مبلغ رد و بدل شده بین خریداران و فروشندگان است و گردش مالی تبلیغات را شامل نمی شود. از همه اینها گذشته درآمد کلان اینستاگرام برای اپراتورهای تلفن همراه را هم نباید نادیده بگیریم اینطور که خود همراه اول اعلام کرده در سال ۹۸ مجموعا ۱۸ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته که نیمی از آن به واسطه ترافیک خارجی به دست آمده است یعنی ۹ هزار و ۶۰ میلیارد تومان.

کارشناسان می گویند با توجه به حجم بالای مصرف برنامه ای مانند اینستاگرام و تعداد کاربران ایرانی فعال در آن تقریبا ۹۰ درصد ترافیک خارجی همراه اول از حضور مردم در اینستاگرام به دست آمده است یعمی رقمی حدود هشت هزار میلیارد تومان. ایرانسل هم اگرچه صورت مالی روشنی ارائه نداده اما می دانیم که تعداد کاربران آن ده درصد از همراه اول کمتر است. اگر درآمدش از اینستاگرام را با همین فرمول بسنجیم می بینیم که بیشتر از هفت هزار میلیارد درآمد سالانه که اصلا رقم کمی نیست.