علی حسین زاویه، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز معتقد است صنعت دیرگداز همیشه از سمت بخش‌خصوصی اداره شده و با طرز فکر خصوصی‌ها چرخ‌های فعالیت‌اش به چرخش درآمده است. این صنعت استراتژیک با وجود اینکه بدون حضور پررنگ دولت اداره شده، اما با چالش‌ها و دست‌اندازهایی روبه‌رو است. به اعتقاد علی حسین زاویه علیرغم اینکه صنعت دیرگداز جز اصلی‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه فولاد و سیمان به شمار می‌رود اما در زنجیره مصرف‌کننده عمده قرار ندارد و همیشه برای تامین ارز مورد نیاز با مشکلاتی مواجه است. به باور دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز اگر چالش‌های این صنعت برطرف نشود همزمان با درگیری این صنعت با مشکلات متعدد، صنایع استراتژیکی مانند فولاد هم با کاستی‌هایی در تامین مواد اولیه خود روبه‌رو خواهند شد.

زاویه در بخش دیگری از گفت‌وگو با «اکو معدن» ریشه بسیاری از مشکلات را اکتشافات عنوان کرد. به اعتقاد او اکتشافات برای صنعت نسوز خیلی جدی گرفته نمی‌شود و همچنان از ذخایر اکتشافات سال‌های گذشته برای این صنعت استفاده می‌شود. البته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز معتقد است در مورد مسائل مربوط به اکتشاف بحث‌های بسیاری شده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

این در حالی است که طبق ارزیابی‌ها «مواد اولیه بالقوه فراوان»، «امکان صادرات و تلفیق مواد اولیه معدنی با انرژی و فروش آن»، «امکان ساخت تجهیزات در این صنعت به شرط کمک به سازندگان برای خرید دانش فنی و طراحی و درون‌زا کردن تکنولوژی در قالب همکاری‌ها»، «اعتماد به نفس و تهور تولیدکنندگان نسوز برای تولید نیازهای جدید مصرف‌کنندگان، بخصوص صنعت فولاد و انرژی» از مهمترین فرصت‌هایی هستند که در این صنعت جانمایی شده‌اند. در مشروح این گفت‌وگو به بررسی مهمترین مسائل این صنعت در شرایط فعلی پرداخته‌ایم.