ثبت آگهی از رایج ترین روش های تبلیغاتی می باشد. اکثر صاحبان کسب و کار برای منتشر ساختن نیازمندی ها و همچنین ارائه ی محصولات خود از این روش استفاده می نمایند. این امر از گذشته نیز مرسوم بوده با این تفاوت که در سال های گذشته محل درج اگهی در قسمت نیازمندی روزنامه و مجلات بوده است، ولی در زمان حاضر و در دنیایی که با تکنولوژی و فضای وب آمیخته شده است، راه های بهتر و سریع تری برای این امر وجود دارد. یکی از این فضاها که اتفاقا مخاطبان زیادی دارد سایت ها می باشند.

خرید و فروش خودرو

 وبسایت‌ها به‌وجود آمده‌اند تا بستری باشند که فروشندگان خودرو با استفاده از آن‌ها اقدام به درج آگهی فروش کنند. همچنین خریداران نیز بتوانند به‌صورت آنلاین اطلاعات خودروهای قابل فروش را مشاهده کرده و در صورت تمایل با فروشنده ارتباط برقرار کنند. روال آنلاین کار تا همینجا به اتمام می‌رسد و باقی مراحل معامله باید به‌صورت حضوری یا آفلاین انجام شود.

خرید و فروش خودرو

معیار ارزیابی ما نیز نحوه عملکرد این وبسایت‌ها در بازه خدمات آنلاین برای کاربران است. امروزه دیگر آگهی‌های فروش خودرو در وبسایت‌های اینترنتی درج می‌شود و فروشنده و خریدار به صورت آنلاین، به دور از شلوغی و هزینه‌های رفت و آمد و پورسانت دلالان با یکدیگر مذاکره و معامله می‌کنند.

دنیای مجازی ایران نیز میزبان ده‌ها وبسایت و اپلیکیشن و شبکه‌های خرید‌ و‌ فروش آنلاین خودرو است در خرید و فروش آنلاین شما می توانید در هر زمان و مکانی به طور کامل سایت های معتبر فروش ماشین را بررسی کنید و خودروی دلخواه خودتان را با توجه به قوانین فروش هر سایت خریداری کنید.

هنگام خرید و فروش خودرو به صورت آنلاین چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

  • در وب‌سایت‌های معتبر تحقیق کنید

در ایران، خرید خودرو به‌صورت آنلاین از طریق وب‌سایت‌هایی انجام می‌شود که کار آنها انتشار آگهی فروش خودرو از جانب فروشندگان خودرو و برقراری ارتباط میان آنها و خریداران است. درواقع، این سایت‌ها پل ارتباطی مستقیم بین خریدار و فروشنده، بدون حضور دلال یا نمایشگاه اتومبیل، هستند و از فروش خودرو درصد قابل‌توجهی نصیب‌شان می‌شود.

  • خودروی مناسب خودتان را انتخاب کنید

در ابتدای کار، بودجه‌ای را که می‌خواهید در نظر بگیرید تعیین کنید. اکنون می‌توانید دنبال خودروهایی بگردید که با وضعیت مالی‌تان هم‌خوانی دارد. این کار انتخاب‌تان را محدود می‌کند. مورد مهم دیگر هزینه نگهداری خودرو است. برخی خودروها سوخت زیادی مصرف می‌کنند، بیمه گران‌تری دارند و قطعات آنها در بازار بسیار گران‌قیمت است.

اگر به دوگانه‌سوز بودن یا نبودن خودرو اهمیت می‌دهید، این مورد را هم به فهرست‌تان اضافه کنید. همه این اطلاعات در وب‌سایت‌های خرید آنلاین خودرو درج می‌شوند و کافی است آنها را یادداشت و سپس مقایسه کنید و، با یک جمع‌بندی، خودروی مناسب‌تان را انتخاب کنید.

فراموش نکنید که قیمت مدل خودروی انتخابی را، با همین ویژگی‌های نسبی، از چند فروشنده مختلف استعلام بگیرید و با هم مقایسه کنید. سپس بهترین قیمت را در نظر بگیرید. با این حال، پیشنهاد ما این است که فقط به این نکات کلی بسنده نکنید. برای دانستن جزئیات بیشتر راهنمای خرید خودرو در وب‌سایت‌ها را هم مطالعه کنید تا برای انتخاب خودروی مناسب دیدی جامع داشته باشید.

  • خودروهای کارکرده را هم مدنظر داشته باشید

لازم نیست حتما خودروی صفر بخرید. قیمت خودروها، به‌محض خریداری‌شدن، تا حد زیادی افت می‌کند. حتی خودرویی که ۲ تا ۳ سال کار کرده است تفاوت قیمت قابل‌توجهی با خودروی صفر دارد. اگر خودروی کارکرده‌ای را یافتید که خوب نگهداری شده است، ارزش خریدن دارد و با این کار می‌توانید در هزینه‌های‌ خود صرفه‌جویی کنید.

  • مذاکره به‌شکل حضوری انجام ‌شود

تا اینجای کار تحقیقات درباره خودرو را به‌صورت آنلاین انجام داده‌اید و حالا فرض می‌کنیم که خودروی موردنظرتان را انتخاب کرده‌اید. اطلاعات فروشنده را که در وب‌سایت درج شده است دریافت می‌کنید و به‌صورت حضوری با او مذاکره می‌کنید.

  • چانه‌زدن را فراموش نکنید

هنگام خرید خودروهای کارکرده، حتما باید قبل از حضوریافتن برای مذاکره استعلام قیمت بگیرید. هم قیمت صفر خودروی انتخابی را باید بدانید و هم قیمت را از چند فروشنده مختلف بگیرید و مقایسه کنید. در این صورت، می‌توانید کمی سر قیمت چانه بزنید. حتی اگر در تبلیغات نوشته شده است که قیمت مقطوع است، بازهم می‌توانید کمی قیمت را پایین بیاورید. اگر همین وسیله نقلیه را در جای دیگری با قیمت کمتر دیده‌اید یا می‌دانید که فروشنده مدتی است دارد این خودرو را تبلیغ می‌کند، می‌توانید مذاکره را به نفع خودتان پیش ببرید.

  • خودرو را در عمل امتحان کنید

شرط اساسی خرید خودرو در مرحله نهایی این است که حتما با آن دوری بزنید و آن را امتحان کنید. درصورتی‌که خودرو کارکرده است، اکیدا باید آن را به یک مکانیک بی‌طرف نشان دهید. این حق شماست. دورزدن با خودرو به شما کمک می‌کند ببینید واقعا با خودرو راحت هستید یا نه. اگر خانواده‌تان را همراه ببرید خیلی بهتر است، زیرا آنها هم باید راحتی با خودرو را کاملا احساس کنند.

سایت خرید و فروش

معیار ارزیابی سایت های خرید و فروش خودرو

1. فعالیت تخصصی

۲. شفافیت اطلاعات

۳. تعداد آگهی‌

۴. جستجوی آسان

قیمت گذاری خودرو به چه شکل است؟

قیمت ‌گذاری خودرو کارکرده اگرچه تابعی از قیمت خودرو صفر یا لوکس است و با افزایش و کاهش آن نوسان می‌یابد، اما عوامل مهم دیگری نیز در بالا و پایین شدن قیمت یک خودرو در بازار دست دوم موثر هستند. از یک خط و خش روی بدنه گرفته تا زنگ‌زدگی تعویض قطعات خودرو، هر کدام درصدی افت قیمت برای خودرو به همراه خواهد داشت.

محاسبه قیمت خودروی کارکرده امری تخصصی است و از عهده فروشندگان و خریداران معمولی خارج می‌باشد و باید از یک کارشناس رسمی قیمت گذاری خودرو کمک گرفت. عوامل مختلفی در قیمت گذاری خودرو نقش دارد که شامل:

  • سن و طول عمر مفید خودرو اهمیت دارد

هر خودرویی طول عمر مشخصی دارد و بعد از آن زمان بیشتر هزینه‌زا خواهد بود. این طول عمر مشخص برای هر ماشین و هر مدلی متفاوت با دیگری است. خرید و فروش خودروی کارکرده زمانی می‌تواند یک کار عاقلانه و منطقی باشد که به الزامات آن توجه کنیم. مهم‌ترین الزام این است که خودروی مورد نظر کمتر از طول عمر مفید خود کار کرده باشد.

  • کارکرد خودرو یکی از مهمترین معیارهاست

میزان کارکرد تقریبا مهم‌ترین عامل قیمت گذاری خودرو کارکرده است. تاثیر کارکرد بر روی قیمت خودرو تابع عواملی چون قیمت پایه خودرو، سن خودرو، نوع خودرو و … است. اگر یک خودرو که ظاهری سالم و تمیز دارد کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد قیمت آن ۴ درصد کاهش می‌یابد و اگر کارکرد آن بالای ۱۰۰۰ کیلومتر باشد ۸ درصد افت قیمت خواهد داشت. کارکرد استاندارد یک خودرو حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. هر چه کارکرد خودرو بیش از این میزان برای هر سال باشد، قیمت آن به مراتب کمتر خواهد بود.

  • مدل خودرو روی قیمت تاثیرگذار است

راجع به مدل خودرو هم معیارهایی وجود دارد که بر محاسبه قیمت خودرو کارکرده تاثیر می‌گذارد؛ به طور مثال اگر یک از سال از مدل خودرو گذشته باشد تقریبا ۱۲ درصد از قیمت آن کاسته می‌شود، اگر دو سال تقریباً ۱۸ درصد، اگر سه سال تقریبا ۲۳ درصد، اگر چهار سال تقریبا ۲۷ درصد و اگر پنج سال حدوداً ۳۰ درصد.

  • مهلت اعتبار بیمه خودرو مهم است

عده‌ای زمانی که مهلت بیمه خودرو رو به اتمام است اقدام به فروش خودرو می‌کنند. اگر ماشین بیمه نداشته باشد بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان از قیمت آن کم می‌شود. در حالی‌ که خودروهایی که تخفیف بیمه‌ آنها نیز به مالک جدید انتقال می‌یابد به قیمت بالاتری به فروش می‌رسند.

  • رنگ‌شدگی خودرو باعث افت قیمت می‌شود

یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت خودرو کارکرده، تصادفی بودن و رنگ‌شدگی آن است. عموما رنگ‌شدگی هر قسمت از خودرو باعث کاهش سه تا پنج درصدی قیمت کل خودرو می‌شود البته رنگ‌شدگی قسمت جلوی خودرو بیشتر افت قیمت بیشتری را به دنبال دارد.

  • تصادف سنگین از عوامل کاهش‌دهنده قیمت است

اگر سقف ماشینی رنگ شده باشد نشان از تصادف سنگین آن خودرو دارد که قیمت ماشین را بسیار کاهش می‌دهد. به طور کلی، ممکن است یک تصادف کوچک تاثیر زیادی در قیمت خودرو نداشته باشد اما اگر تصادفی باعث لطمه خوردن به شاسی، ستون یا سقف ماشین شده باشد، قیمت آن را بسیار پایین خواهد آورد. و از نظر کارشناس رسمی قیمت گذاری خودرو، اصلا خرید آن شاید کار عاقلانه‌ای نباشد.

  • وضعیت داخل خودرو معیار تاثیرگذاری است

کهنه شدن و پارگی روکش صندلی‌ها، خراب بودن دکمه‌های شیشه برفی، پوسیدگی کف‌پوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو در افت قیمت خودرو کارکرده موثر خواهد بود.

  • وضعیت فنی خودرو را در نظر داشته باشید

ایراداتی از قبیل دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز، روغن سوزی و … هم قیمت خودروی دست دوم را کاهش می‌دهند. توصیه می‌شود هرگونه نقص فنی در خودرو پیش از خرید جدی گرفته شود.

  • آپشن‌های خودرو عامل تعیین‌کننده دیگری است

در خودروهایی که آپشن‌های زیادی دارند، کم‌ بودن هر آپشن باعث افت قیمت می‌شود. لازم به ذکر است که تنها آپشن‌های کارخانه‌ای فابریک هستند که دارای ارزش هستند. آپشنی که خارج از کارخانه بر روی خودرو نصب شده باشد، قیمت خودرو را افزایش نمی‌دهد. نقص در کارکرد آپشن‌ها نیز در محاسبه قیمت خودرو کارکرده لحاظ می‌شود. البته امکانات اضافی و جانبی که فروشنده بر روی خودرو نصب کرده است نیز مد نظر قرار می‌گیرد.

  • قطعات یدکی خودرو در قیمت‌گذاری موثر است

وفور قطعات یدکی و لوازم جانبی خودرو، یکی دیگر از عوامل مهم در قیمت گذاری خودرو کارکرده است. برای خودروهای دست دوم از آنجا که احتمال نیاز به تعمیر بالاتر است، دسترسی آسان به قطعات، امتیازی مهم محسوب می‌شود.

خرید و فروش آنلاین خودرو

مزایای خرید و فروش ماشین به صورت آنلاین

یکی از مزایای قابل توجه خرید و فروش اینترنتی خودرو این است که اغلب باعث صرفه جویی در زمان می‌شود. ما نمی‌خواهیم زمان زیادی را در نمایندگی خود گذرانده تا معامله انجام شود. با استفاده از روش‌های سنتی، مصرف‌کنندگان و پرسنل فروشنده می‌توانند ساعت‌ها را صرف یک تراکنش کنند و هیچ‌یک از طرفین از آن راضی نیستند.

خرید و فروش اینترنتی خودرو می‌تواند این فرآیند را با امکان انجام کارهای وقت‌گیر، مانند تکمیل مدارک، در زمان فراغت مشتری، ساده‌تر کند. یکی دیگر از مزایای خرید و فروش آنلاین این است که تمامی فرآیند بدون چانه زنی انجام خواهد شد. در این روش به طور معمول، قیمت‌ها به وضوح ارسال می‌شوند و زمانی که خریداران اطلاعات شخصی مربوط به سابقه اعتباری، وسیله نقلیه تجاری، پیش پرداخت ترجیحی و سایر جزئیات را ارسال می‌کنند، اعداد به طور خودکار به روز می‌شوند.

فروشندگان به خریدار قیمت پایه یکسانی ارائه می‌دهند و معمولاً این قیمت‌ها غیرقابل مذاکره هستند. از دیگر مزایای خرید و فروش اینترنتی خودرو این است که می‌توانید تقریباً در هر زمانی که برای شما مناسب است، خرید کنید. به همین ترتیب، می‌توانید در خانه یا تقریباً هر کجا که می‌خواهید خرید و فروش اینترنتی خودرو را انجام دهید.

معایب خرید و فروش خودرو در سایت‌های اینترنتی

در حالی که خرید و فروش اینترنتی خودرو نکات مثبت زیادی دارد، اما چند نکته منفی نیز وجود دارد. یکی از مهمترین آنها ناتوانی شما در دیدن و بازرسی فیزیکی ماشینی است که می‌خواهید بخرید. البته، اکثر فروشندگان آنلاین عکس‌ها و ویدیوهایی از وسیله نقلیه به خریداران خود می‌دهند، اما هیچ چیز واقعاً جای دیدن خودرو از نزدیک را نمی‌گیرد.

یکی دیگر از معایب خرید و فروش اینترنتی خودرو، ناتوانی نسبی در مذاکره بر سر قیمت یا شرایط است. برای بسیاری از مردم، این در واقع نکته‌ای مثبت است، اما برخی از مذاکره‌کنندگان زیرک ممکن است این فرصت را از دست بدهند که بتوانند روی خرید خود تخفیف دریافت کنند.

ثبت آگهی فروش خودرو

برای درج آگهی فروش خودرو پربازده و موثر و ثبت آگهی رایگان فروش خودرو به نحوی که در کمترین زمان ممکن منجر به فروش اتومبیل شما گردد موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

1- در عنوان آگهی فروش خودرو، اسم خودرو، مدل، رنگ و شهر را ذکر کنید. البته اگر ساکن تهران هستید به جای شهر می توانید یک ویژگی دیگر خودروی خودتان را ارائه کنید.

2- در متن آگهی فروش خودرو توضیحات کاملی در رابطه با خودروی خودتان ارائه کنید. اگر عیب کوچکی دارد و مثلا یک گلگیر آن رنگ شده است صادقانه در متن اگهی عنوان کنید (قانون صفرم تبلیغات). هر چه متن آگهی فروش خودروی شما کاملتر باشد از نظر گوگل هم در نتایج جستجوی آن در جایگاه بهتری قرار می گیرد و احتمال تماس مشتریان هم با شما بالاتر خواهد رفت.

3- اگر می خواهید خودروی شما فروش برود، حتما برای آگهی فروش خودروی خودتان عکس ثبت نمائید. از اتومبیل خودتان از زوایای مختلف عکس گرفته و برای آگهی ثبت کنید. در وب سایت حاضر (سودایران) برای هر آگهی 10 عکس می توانید درج کنید.

4- حین ثبت آگهی فروش خودرو، کلمات کلیدی مناسبی هم انتخاب نمائید. با ثبت کلمات کلیدی برای هر آگهی شانس ایندکس شدن سریع آن در موتورهای جستجو از جمله گوگل را افزایش می دهید. کلمات کلیدی عباراتی هستند که مشتریان شما با آن عبارت در گوگل خودروی فروشی شما را جستجو می کنند. از خودتان بپرسید اگر مشتری من بخواهد در اینترنت خودروی مورد نظر خودش را بیابد، در گوگل با چه عبارتهایی جستجو می کند. همان عبارتها را به عنوان کلمات کلیدی آگهی فروش خودروی خودتان انتخاب نمائید.