دو هفته پیش نامه ای از سوی رسانه ها منتشر شد که نشان می داد یکی از مدیران سابق شهرداری یک ماه قبل ازآن که سیستم های شهرداری هک شود حضور یک کاربر دیگر را هشدار داده بود .

علی اصغرقائمی در گفت و گو با اکو ایران درباره این نامه و قابل پیشگیری بودن هک سیستم های شهرداری تهران گفت :‌ ما هم از طریق رسانه های فضای مجازی مطلع شدیم که محمدرضا زارع علی مدیرکل سابق امورمالی شهرداری تهران  نامه ای را زدند که مبنی براین که مشکوک شدند به یک دسترسی غیر مجاز در سیستم های شهرداری و این که شهرداری به ان نامه توجه جدی نکرده نشان دهنده آن است که  این نامه  برایشان از حساسیت کافی برخوردار نبوده و یا آثار و تبعات این موضوع  را نمی توانستند پیش بینی کنند  و یا امری تکرار پذیری بود که حالت عادی پیدا کرده است هر کدام از فرضیات درباره این نامه قابل تصور باشد   منجر شده که آن نامه مورد بی توجهی قرار بگیرد .

وی ادامه داد :  قبل از این اتفاقات تذکراتی در صحن شورای شهر  در رابطه با این موضوع داده شده بود مستقل از این که نامه وجود داشته باشد به فضای کلی کشور اشاره و گفته شده بود که عمده سرویس های حدی خدمات الکترونیک کشور مورد هجمه و آسیب است و راه های پیشگیری و کاهش مخاطرات دنبال شود .

قائمی درخصوص این که چرا شورا کمیته ای برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل نمی دهد که دست کم اعضا ازجزییات این حادثه و میزان خسارت و یا اطلاعاتی که به سرقت رفته مطلع شوند گفت :‌این که چرا شورا کمیته حقیت یاب و هر اسمی که رویش بگذاریم تشکیل نمی دهد تا آثار و تبعات این حادثه را بررسی کند  این است که منتظریم شهرداری به طور رسمی اعلام کند که داستان تمام شده است ،من خودم چند بار این درخواست را به صورت غیررسمی با برخی از اعضا مطرح کردم .

این عضو شورای شهر تهران درپاسخ به این پرسش که مگر ماجرای هک در شهرداری به اتمام نرسیده است گفت:هنوز برخی از سیستم هایی که دارای اهمیت مهمی نیستند  و در اولویت های سوم و چهارم قرار داشتند به مدار باز نگشته اند . مجموعه سیستم های شهرداری به  4 اولویت تقسیم شده بوند و تمرکز بر روی سیستم ها و سامانه های با اهمیت و دو اولویت اول بود و سیستم های کم اهمیت تر را گذاشته بودند برای آخر کار . 98 درصد سیستم های آسیب دیده شهرداری بدون مشکل دوباره فعال شده اند اما به یکی دو درصد هنوز بازیابی  نشده اند . مانند ایمل های داخلی که یکی از سرویس های پر کابرد بدنه کارشناسی و فنی است اما کاربرد مردمی ندارد اما به شدت به تسریع امور کمک می کند .

قائمی با اشاره به تکرار چنین حوادثی در کشورگفت:‌به دلیل تکرار این حوادث  نهادهای امنیتی کشور سلسه سازو کارهایی برای راه اندازی مجدد برخی از سیستم ها تکلیف کردند و دوستان در شهرداری ناگزیر هستند آن چهار چوب ها را رعایت کنند و باعث طولانی شدن زمان شده است ما صبر می کنیم تا کل این حادثه  خاتمه یافته و بعد بررسی های خود را آغاز کنیم .

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به جلساتی که با مدیران فن آوری و اطلاعات مناطق و ستاد شهرداری و سازمان ها وشرکت ها گذاشته ووضعیت موجود را آسیب شناسی کرده است گفت : به دنبال بررسی ریشه ای موضوعات هستیم . دوستان گلایمند هستند منابع لازم  برای تامین تجهیزات حرفه ای امنیتی به آنها تخصیص داده نشده موضوعی که پرهیز می کنند به صراحت بگویند مانند اتفاقی که در مترو افتاد و به منابع آن معترض بودند . اگر نیازمندی های امنیتی تامین نشود احتمال تکرار این حادثه وجود دارد .