به گزارش اکوایران، تسهیلات امهال شده به آن بخشی از وام‌ها گفته می‌شود که بانک تصمیم می‌گیرد برای بازپرداخت آن‌ها فرصت بیشتری در اختیار وام‌گیرندگان قرار دهد. 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از میزان تسهیلات امهالی توسط بانک مرکزی در انتهای بهمن 1402، مشاهده می‌شود ارزش کل تسهیلات امهالی بانک‌ها و موسسات اعتباری حدود 86 همت به ثبت رسیده است. به همین ترتیب سهم کل تسهیلات فرصت مجدد داده شده در پایان یازدهمین ماه 1402 از کل تسهیلات 4 هزار و 795 همتی، تقریبا معادل با 1.8 درصد به دست می‌آید. 

در این میان می‌توان نسبت تسهیلات امهال شده هر بانک به کل تسهیلات پرداختی آن را در پایان بهمن ماه نیز مورد بررسی قرار داد.

کدام بانک بیشترین فرصت مجدد بازپرداخت را در اختیار وام‌گیرندگانش قرار داده است؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پست بانک با فرصت مجدد به 12.7 درصد از تسهیلات پرداختی‌اش، رتبه اول را در نسبت تسهیلات امهالی به کل وام‌های پرداختی‌اش داشته است. در ادامه مشاهده می‌شود بانک گردشگری و کشاورزی مهلت مجددی برای بازپرداخت حدود 7.5 درصد از تسهیلاتشان تعیین کرده‌اند. 

در رتبه‌ چهارم بانک صنعت و معدن با 6.1 درصد نسبت تسهیلات امهال شده به کل تسهیلات‌ قرار دارد و این نسبت برای بانک شهر و توسعه تعاون در پایان بهمن 1402 حدود 5.5 درصد اعلام شده است. 

مشاهده می‌شود بانک سرمایه و آینده به ترتیب به 4.2 و 3.1 درصد از کل تسهیلات‌های خود فرصت بازپرداخت مجدد داده‌اند. در مقابل نسبت تسهیلات امهال شده به کل تسهیلات پرداختی بانک‌های سپه، ایران‌زمین، تجارت، صادرات و ملت حدود 2 تا 3 درصد به ثبت رسیده است. 

1403012102

سخت‌گیرترین بانک‌ها در اعطای فرصت مجدد به پرداخت تسهیلات

بر اساس آمارها بانک دی و ملی حدود 1.3 درصد از تسهیلات پرداختی خود را امهال کرده‌اند. مشاهده می‌شود نسبت تسهیلات امهالی به کل وام‌های پرداخت شده توسط بانک‌های سینا، رفاه، توسعه صادرات، پارسیان، سامان، مسکن و خاورمیانه کمتر از 1 درصد بوده است. 

همچنین میزان تسهیلات امهال شده توسط بانک‌های پاسارگاد، مهر ایران، کارآفرین، اقتصاد نوین، رسالت، مشترک ایران و ونزوئلا و موسسه اعتباری ملل تا پایان یازدهمین ماه 1402 حدود صفر درصد بوده است.