به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های مرکز آمار اروپا (یورو استات) تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری رشدی قابل توجه داشته ‌است؛ بطوریکه صادرات آلمان به ایران در این ماه 46 درصد و واردات ایتالیا از ایران 96 درصد افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۷۸۰ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۱۴۴ میلیون یورو رسید. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.   صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۷۰۳ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

تجارت ایران و اروپا در فوریه

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد ۳۰ درصدی داشت و از ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۴ رسید. در بازه زمانی مورد بررسی صادرات اروپا به ایران افزایش ۳۲ درصدی داشت و به ۳۹۲ میلیون یورو رسید. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده بود.

در این مدت صادرات «آلمان» به ایران هم ۴۶ درصد رشد داشت و بیش از ۱۴۱ میلیون یورو رسید. صادرات «فرانسه» به ایران هم با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ میلیون یورو و صادرات «ایتالیا» با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسید.

اما صادرات «رومانی» به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شد و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال قبل به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافت.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ میلیون یورو رسید، این رقم برای فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

از سوی دیگر واردات «آلمان» از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات «اسپانیا» از ایران با رشد ۶۶ درصدی مواجه شده و به ۹.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات «ایتالیا» از ایران نیز ۹۶ درصد رشد کرده و به ۲۶.۱ میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.