به گزارش اکوایران، سیاستگذاران ارشد اقتصادی جهان معتقدند که برای پیشرفت درباره هر چیزی در اجلاس این هفته G20 که در برزیل درحال برگزاری است باید از دو درگیری که سیاست جهانی را متشنج می‌کند دوری کنند؛ جنگ در اوکراین و غزه.

براساس گزارشی از بلومبرگ، کشور میزبان، برزیل برنامه‌­های بلندپروازانه‌­ای درباره نابرابری و تغییرات اقلیمی دارد. وزرای دارایی نیز مشتاق رسیدگی به مالیات تجارت و شرکت‌­ها هستند. بانکداران مرکزی هم می‌خواهند درباره جریانات پولی فرامرزی و مرحله پایانی مبارزه با تورم صحبت کنند.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول روز دوشنبه در یک پست وبلاگی گردهمایی G20 در سائو پائولو را فرصتی مهم برای تغییر تمرکز از "رسیدگی به شوک­‌های پیاپی پس از وقوع آن‌ها" به سمت "یک دستورکار میان مدت" دانست.

اما از منظر تحلیلگران بلومبرگ، مشکل اینجاست که جهانی که به‌طور فزاینده‌­ای قطبی شده است نگاه به فراتر از این شوک‌­ها را دشوار می‌­یابد، به ویژه باتوجه به اینکه واکنش‌­ها به جنگ­‌های اوکراین و خاورمیانه شکاف میان کشورهای ثروتمندتر و کشورهای درحال ظهور را بیشتر می­‌کند.

پس از آنکه رئیس جمهور برزیل، لوئیس لولا داسیلوا، رفتار دولت یهود را به آلمان نازی تشبیه کرد، نشست هفته گذشته وزرای خارجه G20 در ریو، در بحبوحه درگیری بین کشور میزبان و اسرائیل متوقف شد. تصویر ژائیر بولسونارو، سلف لولا در یک تجمع اعتراضی درحالی که پرچم اسرائیل را می‌بوسید نشان می‌دهد که چگونه جنگ سیاست داخلی را در سراسر جهان متلاطم می‌کند.

پیامدهای اقتصادی جهانی ناشی از آشفتگی خاورمیانه تا کنون تا حد زیادی مهار شده است، اگرچه در صورتی که تشدید تنش قیمت نفت را بالا ببرد، یا کشتیرانی دریای سرخ با حملات بیشتری مواجه شود که منجر به تغییر مسیر تجارت جهانی شود، می‌­تواند تغییر کند. برای روسای دارایی این هفته، جنگ روسیه و اوکراین، که به تازگی وارد سومین سال خود شده است ممکن است مانع بزرگ‌تری باشد.

به گفته مقامات چندین هیات، طرحی که بر سر شکاف‌ها تهیه شده است این است که بلوک اقتصادهای توسعه‌یافته به رهبری ایالات متحده، در بیانیه‌ای جداگانه به تأثیر این جنگ رسیدگی کند.

به گفته مقامات، این کار می­‌تواند به شکل اعلامیه گروه کشورهای G7 باشد که روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌­دهد و راه را برای تمرکز بیانیه نهایی بر موضوعات دیگر باز می‌کند.

جنگ روسیه با اوکراین به اقتصاد جهانی ضربه زده است، درحالی که هنوز از شوک همه گیری به طور کامل بهبود نیافته بود. این مساله باعث افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی شد که در سرتاسر جهان اختلال ایجاد کرد؛ به ویژه برای کشورهای فقیرتر که مجبور به واردات این کالاهای ضروری هستند و اکنون با هزینه‌ های استقراض بالاتری روبرو هستند. چندین اقتصاد شکننده، از زامبیا گرفته تا پاکستان، در مشکل بدهی عمیق قرار گرفته‌­اند. چگونگی کمک به آنها برای خروج از آن احتمالاً یکی از موضوعات کلیدی G20 در این هفته خواهد بود.

ایالات متحده و چین، و رهبران آنچه که بیشتر شبیه بلوک‌های رقیب به نظر می رسند درحال بحث درباره اقدامات جدید برای جلوگیری از موجی از نکول در بازارهای نوظهور هستند. هر پیشرفتی که آنها انجام دهند احتمالاً نیاز به حمایت کامل از سوی G20 دارد که تاکنون در تلاش برای حل مشکل بدهی‌­های همه گیری بوده‌­ است.

گزارش‌­های پیشرفت در حل­‌وفصل بدهی‌­ها درحالی منتشر می‌­شود که ایالات متحده و چین در هر دو درگیری اوکراین و خاورمیانه طرف‌­های متضاد دارند. پکن ضمن پیوستن به اجماع تقریباً جهانی برای آتش بس فوری در غزه، به­‌طور ضمنی از عملیات نظامی روسیه حمایت کرده است.

این مساله نشان دهنده چالش کلیدی رهبران اقتصادی در سائوپائولو است: چگونه می‌توان به حوزه‌هایی که ممکن است بر سر آن‌ها به توافق برسند توجه کرد، و روشی مدنی برای توافق برسر باقی عدم توافق‌ها پیدا کرد.

به گفته یکی از مقامات برزیل، کشور میزبان معتقد است "باید اجماع وجود داشته باشد" و سخت‌­ترین بخش زمانی است که بحث در مورد رویکرد به درگیری‌های جهانی در جریان است.

نتیجه احتمالی، بیانیه پایانی نسبتاً کوتاه و ملایمی از G20 است. پیش نویس اولیه حدود سه صفحه بود. در گفتگوهای اولیه مذاکره کنندگان به بررسی برخی مسائل بیشتر در مورد تجارت و بدهی پرداختند، اما درباره آن تردید داشتند، چراکه به گفته یکی از افراد مطلع از بحث، گسترش دستورکار خطر شکست اجماع را افزایش می‌دهد.

به گفته جورجیوا، با سه برابر شدن اقدامات محدودکننده تجارت در سال 2023 نسبت به 2019، گسترش درگیری نظامی خطر اقتصادی چندپارگی را آشکار کرده است: هیچ کشوری از انشعاب اقتصاد جهانی به چند بلوک سود نخواهد برد؛ بازگرداندن ایمان به همکاری بین المللی بسیار مهم است.