به گزارش اکوایران، به گفته معاون رئیس حماس، این گروه روز شنبه پاسخ رسمی اسرائیل به آخرین پیشنهاد آتش‌بس را دریافت کرده و قبل از ارائه پاسخ، آن را بررسی خواهد کرد.

خلیل الحیه که در حال حاضر در قطر مستقر است، در بیانیه‌ای که توسط این گروه منتشر شد، گفت: «حماس امروز پاسخ رسمی اسرائیل به پیشنهادی که در 13 آوریل به میانجیگران مصر و قطر ارائه شد را دریافت کرد.»

به گزارش رویترز، پس از بیش از شش ماه جنگ با اسرائیل در غزه، مذاکرات همچنان در بن‌بست باقی مانده است و حماس به خواسته‌های خود مبنی بر اینکه هرگونه توافق باید به جنگ پایان دهد، پایبند است.

یک مقام مصری گفت که هیات مصری روز جمعه برای گفتگو با مقامات اسرائیلی از اسرائیل بازدید کرد و به دنبال راهی برای از سرگیری مذاکرات برای پایان دادن به درگیری و بازگرداندن اسرای باقی مانده در است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت که اسرائیل هیچ پیشنهاد جدیدی برای ارائه ندارد، اگرچه مایل است به جای 40 اسیر مورد بحث، آتش بس محدودی را در نظر بگیرد که طی آن 33 اسیر توسط حماس آزاد شوند.

روز پنجشنبه، ایالات متحده و 17 کشور دیگر از حماس درخواست کردند تا همه اسرا را به عنوان راهی برای پایان دادن به بحران آزاد کند.

حماس متعهد شده است که در برابر فشارهای بین‌المللی تسلیم نشود، اما در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، اعلام کرد که «برای هر ایده یا پیشنهادی که نیازها و حقوق مردم ما را در نظر بگیرد» آماده است.

با این حال، حماس به خواسته‌های اصلی خود که اسرائیل رد کرده، پایبند بود و از بیانیه مشترک آمریکا و دیگران به دلیل عدم درخواست آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه انتقاد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که او شتاب تازه‌ای در مذاکرات برای پایان دادن به جنگ و بازگرداندن اسرای باقی مانده دیده است.

به نقل از دو مقام اسرائیلی، اکسیوس گزارش داد که اسرائیل روز جمعه به میانجیگران مصری گفته که آماده است قبل از تهاجم به رفح، آخرین پناهگاه برای حدود یک میلیون فلسطینی آواره، به مذاکرات آزادی اسرا «آخرین شانس» را برای دستیابی به توافق با حماس بدهد.

در همین حال، در رفح، مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای دست کم پنج نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.