به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اقداماتی را که اسرائیل همچنان باید برای افزایش جریان کمک به غزه انجام دهد، مورد بحث قرار خواهد داد.

بلینکن در انباری از سازمان خیریه هاشمی اردن که در آن محموله‌های کمکی از موسسات خیریه مستقر در ایالات متحده جمع‌آوری می‌شود، با خبرنگاران صحبت کرد. او گفت در حالی که بهبودهایی در وضعیت کمک‌های بشردوستانه در این منطقه پرجمعیت وجود دارد، باید کارهای بیشتری انجام شود تا اطمینان حاصل شود که کمک‌ها به صورت پایدار به مردم می‌رسد.

به گزارش رویترز، بلینکن گفت: « فردا به اسرائیل می‌روم تا کارهایی را که هنوز باید انجام شود، بررسی کنیم تا مطمئن شویم که مردم آنچه را که نیاز دارند در اختیار دارند.»

او گفت: «فردا مستقیماً با نخست وزیر نتانیاهو و سایر اعضای کابینه اسرائیل این کار را انجام خواهم داد.»

بررسی بلینکن با نتانیاهو درباره کمک‌ها حدود یک ماه پس از آن انجام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، هشدار جدی به نتانیاهو داد و گفت اگر اسرائیل نتواند گام‌هایی برای رسیدگی به آسیب‌های غیرنظامیان، رنج بشردوستانه و امنیت نیروهای گروه‌های حقوق بشری بردارد، سیاست واشنگتن ممکن است تغییر کند.

نتانیاهو روز سه‌شنبه وعده داد به‌رغم نگرانی‌های بین‌المللی درباره سرنوشت بیش از یک میلیون فلسطینی که در این شهر پناه گرفته‌اند، به عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب غزه ادامه خواهد داد.

بلینکن گفت واشنگتن دیدگاه‌های خود را در مورد رفح به وضوح بیان کرده است. اشاره او به هشدارهایی بود مبنی بر اینکه عملیات نباید بدون برنامه‌ای معتبر برای جلوگیری از آسیب غیرنظامیان انجام شود.

یک بحران انسانی پیچیده باعث درخواست شرکای غربی و عرب اسرائیل برای تسهیل ورود کمک‌ها به غزه شده است؛ جایی‌که اکثر مردم بی‌خانمان و بسیاری از آنها با قحطی مواجه هستند، بیماری گسترده است و بسیاری از زیرساخت‌های غیرنظامی در آن ویران شده است.

تور منطقه‌ای

سفر این دیپلمات ارشد آمریکایی به خاورمیانه، هفتمین سفر او از زمان درگیری منطقه در 7 اکتبر است.

سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از یک میلیون نفر پس از شش ماه جنگ با قحطی روبه‌رو هستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت پیشرفت‌های فزاینده‌ای در جهت جلوگیری از یک قحطی کاملا قابل پیشگیری و ساخت بشر در شمال نوار غزه صورت گرفته است، اما از اسرائیل خواست تا اقدامات بیشتری انجام دهد.

بلینکن گفت که اولین محموله کمک به طور مستقیم از اردن به گذرگاه تازه افتتاح شده اریز در شمال غزه روز سه‌شنبه حرکت خواهد کرد، کالاها نیز از طریق بندر اشدود وارد می‌شوند و یک کریدور دریایی جدید تا حدود یک هفته دیگر آماده خواهد شد.

او افزود: «اما هنوز کارهای بیشتری باید انجام شود.»