به گزارش اکوایران، هند و ژاپن اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را که گفته بود این دو متحد آمریکا کشورهای بیگانه هراسی هستند که از مهاجران استقبال نمی‌کنند و این دو کشور را با چین و روسیه دسته‌بندی کرده بود، رد کردند.

به نوشته الجزیره، روزنامه اکونومیک تایمز روز شنبه گزارش داد، وزیر امور خارجه هند، سوبرهمانیام جایشانکار، گفت که این کشور از لحاظ تاریخی به روی مهاجران باز بوده و از پایه اقتصادی قوی برخوردار است.

پس از اینکه بایدن گفت که این چهار کشور نتوانسته‌اند از مزایای اقتصادی مهاجرت استفاده کنند، جیشانکار گفت: «اول از همه، اقتصاد ما متزلزل نیست.»

جیشانکار با اشاره به قانون بحث برانگیز شهروندی که کسب تابعیت برای برخی از مهاجران غیرمسلمان را تسریع می‌کند، افزود: «من فکر می‌کنم ما باید به روی افرادی که نیاز به آمدن به هند دارند و ادعایی برای آمدن به هند دارند، باز باشیم.»

ژاپن که با کمتر از 2 درصد، کمترین جمعیت مهاجر را در میان کشورهای گروه هفت (G7) دارد، همچنین با اظهارات رئیس جمهور ایالات متحده مخالفت کرد. سفارت این کشور در واشنگتن، این اظهارات را «تاسف‌بار» و «ناشی از عدم درک درست از سیاستهای ژاپن» توصیف کرد.

«آن‌ها مهاجر نمی‌خواهند»

بایدن اخیراً در مراسمی از این کشورها به دلیل پذیرش کمتر مهاجران انتقاد کرد، در حالی که استدلال کرد مهاجرت اقتصاد ایالات متحده را تقویت کرده است.

بایدن گفت: «چرا چین از نظر اقتصادی به شدت در حال رکود است، چرا ژاپن مشکل دارد، چرا روسیه، چرا هند، زیرا آن‌ها بیگانه هراس هستند. آنها مهاجر نمی‌خواهند.»

او افزود: «یکی از دلایل رشد اقتصاد ما به خاطر شما و بسیاری دیگر است. چرا؟ زیرا ما از مهاجران استقبال می‌کنیم.»

حمله رئیس‌جمهور به ژاپن و هند غافلگیرکننده بود زیرا او از زمان روی کار آمدن در سال 2021 به دنبال تقویت روابط با این دو کشور بوده است.

سال گذشته، بایدن از نارندرا مودی، نخست وزیر هند در کاخ سفید استقبال کرد و در آنجا از «خصلت دموکراتیک» و «تنوع» مشترک دو کشور تمجید کرد.

در ماه آوریل، او میزبان فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، برای یک شام دولتی بود، و از مشارکت «ناگسستنی» ایالات متحده و ژاپن و تعهد دو کشور به «دموکراسی و آزادی» گفت.

دولت آمریکا تصریح کرده است که اظهارات بایدن برای برجسته کردن نقش مهاجران در تقویت ایالات متحده بوده است، «و این اظهارات وی به قصد تضعیف اهمیت و پایداری روابط آمریکا و ژاپن بیان نشده است.»

ژاپن، علیرغم سیاست مهاجرتی سختگیرانه تاریخی خود، به آرامی درهای خود را به روی خارجی‌ها باز کرده است تا چالش جمعیت پیرش را جبران کند.

هند، پرجمعیت‌ترین کشور جهان، به دلیل اقدام خود برای اجرای قانون اصلاح شهروندی 2019، که تابعیت غیرمسلمانان از افغانستان، بنگلادش و پاکستان را تسریع می‌کند، با انتقاد مواجه شده است.

در حالی که این قانون روند مهاجرت را برای برخی از پناهجویان تسهیل می‌کند، منتقدان می‌گویند که این قانون علیه مسلمانان تبعیض آمیز است و خلاف قانون اساسی است.