به گزارش اکوایران، در بحبوحه مذاکرات در شهر قاهره، امیدها برای آتش‌بس غزه کم‌رنگ به نظر می‌رسد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات به میدلیست آی گفته که مذاکرات «نزدیک به فروپاشی» است و هر دو طرف یکدیگر را مسئول این بن‌بست می‌دانند.

بر اساس این گزارش، چشم‌انداز آتش‌بس غزه در روز یک‌شنبه کم‌رنگ به نظر می‌رسید، چرا که از یک طرف حماس خواستار پایان دادن به جنگ در ازای آزادی اسراشد، و در سوی دیگر  بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، صراحتاً این موضوع را رد کرد.

دو طرف یکدیگر را مسئول این بن‌بست دانستنه و هیئت حماس اعلام کرد قاهره را یک‌شنبه شب ترک می کند تا با رهبری گروه خود مشورت کند. به گفته دو منبع امنیتی مصر، مقامات حماس قصد دارند روز سه‌شنبه به پایتخت مصر بازگردند.

مقامات فلسطینی هم به میدلیست آی گفتند، مذاکره‌کنندگان حماس در دومین روز گفت‌وگوهای خود با میانجی‌های مصری و قطری بر موضع خود مبنی بر این‌که هرگونه توافق آتش‌بس باید به جنگ پایان دهد، پافشاری کردند.

مقامات اسرائیلی برای شرکت در مذاکرات غیرمستقیم به قاهره سفر نکرده‌اند، اما روز یک‌شنبه نتانیاهو هدف اسرائیل از آغاز جنگ نزدیک به هفت ماه پیش را تکرار کرد: خلع سلاح و از بین بردن جنبش اسلام‌گرای فلسطینی حماس برای همیشه و یا اینکه امنیت آینده اسرائیل را به خطر بیندازد. نخست وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل مایل است نبردها در غزه را متوقف کند تا از آزادی اسرایی که هنوز در دست حماس هستند و گمان می رود تعداد آنها بیش از 130 نفر باشد، اطمینان حاصل کند.

نتانیاهو گفت: «اما در حالی که اسرائیل [به توافق] تمایل نشان داده، حماس همچنان در مواضع حداکثری خود مستحکم است، از جمله خواستار خروج همه نیروهایمان از نوار غزه، پایان دادن به جنگ و رها کردن حماس در قدرت است. اسرائیل نمی‌تواند این را بپذیرد».

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجی‌گری روز یکشنبه به رویترز گفت: «اگر نتانیاهو نظر خود را تغییر ندهد، دلیلی برای ماندن وجود نخواهد داشت. آنها همیشه می‌توانند دوباره تشکیل جلسه دهند». یکی از مقامات درباره این مذاکرات به رویترز گفت: «آخرین دور میانجیگری در قاهره در آستانه فروپاشی است».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرد که به نظر می رسد حماس در مورد دستیابی به آتش‌بس جدی نیست. گالانت گفت: «ما علائم نگران‌کننده‌ای را مشاهده می‌کنیم که نشان می‌دهد حماس قصد ندارد با ما به توافق برسد. این بدان معناست که عملیات نظامی قوی در رفح در آینده نزدیک و در بقیه نوار آغاز خواهد شد.»

اسماعیل هنیه، رئیس حماس، در بیانیه‌ای که اندکی پس از نتانیاهو منتشر شد، گفت که این گروه همچنان مشتاق دستیابی به یک آتش‌بس جامع است که به «تجاوز اسرائیل» پایان دهد، خروج اسرائیل از غزه را تضمین کند، و به یک توافق «جدی» برای آزادی اسرائیلی‌های ربوده شده در ازای آزادی اسرای فلسطینی دست یابد. هنیه نتانیاهو را به «تداوم تجاوزات و گسترش دایره درگیری و کارشکنی در تلاش‌های میانجی‌گران و طرف‌های مختلف» متهم کرد.

حماس در بیانیه‌ای جداگانه تأکید کرد که «رویکرد مثبت و مسئولانه» را در قبال مذاکرات حفظ کرده و مصمم به دستیابی به توافق است.

در این بیانیه آمده است که خواسته‌های کلیدی حماس شامل «پایان کامل» درگیری‌ها، عقب‌نشینی اسرائیل از کل نوار غزه، تسهیل بازگشت آوارگان، تشدید تلاش‌های امدادی، شروع بازسازی و نهایی کردن یک توافق تبادل زندانیان است».

یک مقام مطلع در اواخر روز یک‌شنبه گفت ویلیام برنز، رئیس سیا -که در قاهره بوده است- برای برگزاری یک نشست اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می کند. این منبع افزود: «برنز برای دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر با هدف اعمال فشار حداکثری بر اسرائیل و حماس برای ادامه مذاکرات، راهی دوحه شده است».