به گزارش اکوایران، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت که دستورات اسرائیل برای جابجایی فلسطینیان از رفح غیرانسانی است و آنها را در معرض خطر و بدبختی بیشتر قرار می‌دهد و هشدار داد که چنین اقداماتی گاهی اوقات می‌تواند جنایت جنگی باشد.

به گفته رویترز، اسرائیل روز دوشنبه حملات هوایی را در رفح انجام داد و به فلسطینی‌ها گفت بخش‌هایی از شهر جنوبی غزه را که بیش از یک میلیون نفر از مردم در چادرها و مدارس شلوغ آن پناه گرفته‌اند، تخلیه کنند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «مردم غزه همچنان مورد اصابت بمب‌ها، بیماری‌ها و حتی قحطی قرار می‌گیرند. امروز به آنها گفته شده است که باید بار دیگر با گسترش عملیات نظامی اسرائیل در رفح نقل مکان کنند. این غیرانسانی است.»

در بیانیه دفتر حقوق بشر سازمان ملل آمده است که حملات اسرائیل به اندازه‌ای دیگر بخش‌های غزه را مسطح کرده است که هیچ مکانی فراتر از رفح با زیرساخت‌ها و منابع برای میزبانی از پناهندگانی که در حال حاضر در غزه هستند وجود ندارد.

این بیانیه می‌افزاید که دستور جابجایی غیرنظامیان توسط قوانین بشردوستانه بین‌المللی به جز تنها چند استثنا که مشمول الزامات قانونی سختگیرانه هستند، ممنوع است. بر اساس این بیانیه اگر این الزامات برآورده نشود، چنین اقداماتی ممکن است به جنایت جنگی تبدیل شود.