به گزارش اکوایران، ایالات متحده و اکثر کشورهای اتحادیه اروپا گفته‌اند که برای مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین در روز سه‌شنبه به عنوان رئیس جمهور روسیه، نماینده‌ای نمی‌فرستند.

به گفته الجزیره، پوتین 71 ساله در انتخابات ماه مارس که به گفته منتقدان فاقد مشروعیت دموکراتیک بود، پنجمین دوره ریاست جمهوری را به دست آورد. او 87.28 درصد آرا را چند هفته پس از مرگ ناگهانی سرسخت‌ترین منتقدش، الکسی ناوالنی، در زندانی در قطب شمال به دست آورد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما در مراسم تحلیف او نماینده‌ای نخواهیم داشت. ما قطعاً آن انتخابات را آزاد و عادلانه نمی‌دانیم، اما او رئیس جمهور روسیه است و به همین سمت ادامه خواهد داد.»

بریتانیا و کانادا نیز گفتند که هیچ کس را به این مراسم نمی‌فرستند، این در حالی است که سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرگزاری رویترز گفت که سفیر اتحادیه در روسیه با توجه به موضع اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف شرکت نخواهد کرد.

سه کشور بالتیک - استونی، لتونی و لیتوانی - که سفیران خود را از مسکو خارج کرده‌اند – هم حضور در مراسم تحلیف را رد کردند.

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: «ما معتقدیم که انزوای روسیه و به ویژه رهبر جنایتکار آن باید ادامه یابد. شرکت در مراسم تحلیف پوتین برای لیتوانی قابل قبول نیست. اولویت ما حمایت از اوکراین و مردمش در مبارزه علیه تجاوز روسیه است.»

انتظار می‌رود جمهوری چک نیز این مراسم را بایکوت کند، در حالی که وزارت خارجه آلمان اعلام کرد نماینده این کشور در آن شرکت نخواهد کرد. این کشور پیش‌تر سفیر خود را به دلیل حملات سایبری ادعایی روسیه فراخواند.

یکی از دستیاران پوتین گفت که روسای تمام نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در مسکو از جمله آن‌هایی که از «کشورهای غیردوست» هستند برای شرکت در مراسم تحلیف دعوت شده‌اند که از ظهر (09:00 به وقت گرینویچ) آغاز می‌شود و به طور مستقیم از تلویزیون روسیه پخش می‌شود.

جزئیات مراسم تحلیف پوتین

پوتین قرار است با کاروانی لوکس از اتومبیل‌ها به کاخ بزرگ کرملین برود. عضو سابق کا گ ب سپس از راهروهای کاخ به تالار پرآذین سنت اندرو خواهد رفت، جایی که سوگند ریاست جمهوری را می‌خواند و سخنرانی کوتاهی می‌کند. سپس اسقف کلیسای ارتدکس روسیه برای او طلب برکت خواهد کرد.

این مراسم یک روز پس از آن برگزار می‌شود که روسیه برنامه‌های خود را برای رزمایش تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی اعلام کرد و از اقدامات به گفته کرملین «تحریک‌آمیز» کشورهای غربی بر سر اوکراین انتقاد کرد. پوتین بیش از دو سال پیش تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد.

وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوکراین هیچ دلیل قانونی برای به رسمیت شناختن او به عنوان رئیس جمهور منتخب دموکراتیک و قانونی فدراسیون روسیه نمی‌بیند.»

در این بیانیه آمده است که مراسم تحلیف روز سه شنبه به دنبال ایجاد «توهم قانونی بودن برای ماندن تقریبا مادام العمر شخصی در قدرت است که فدراسیون روسیه را به یک کشور متجاوز و رژیم حاکم را به دیکتاتوری تبدیل کرده است.»

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس گزارش داد، با وجود بایکوت آشکار، انتظار می رود فرانسه، مجارستان و اسلواکی همگی نمایندگانی را به این مراسم بفرستند.

واکنش فرانسه به انتخابات روسیه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه در کنار رئیس‌جمهور چین گفت: «ما با روسیه یا مردم روسیه در جنگ نیستیم و هیچ تمایلی برای تغییر رژیم در مسکو نداریم.»

این منبع گفت که فرانسه پیش‌تر زمینه سرکوبی را که در آن انتخابات برگزار شد، محروم کردن رأی‌دهندگان از انتخاب واقعی و همچنین سازماندهی انتخابات در سرزمین‌های اوکراینی تحت اشغال روسیه که فرانسه آن را نقض قوانین بین‌المللی و اتحادیه می‌داند، محکوم کرده بود. روابط فرانسه و روسیه در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش حمایت پاریس از اوکراین بدتر شده است.

هفته گذشته، مکرون گفت که اگر روسیه از خطوط مقدم اوکراین عبور کند و کیف درخواست کمک کند، ارسال نیرو به اوکراین برای فرانسه مشروع خواهد بود.