به گزارش اکوایران، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز، 18 اردیبهشت ۱۴۰۳ خود به سوالات مطرح شده توسط خبرنگاران پاسخ داد.

رییس جمهور، آخر هفته به قم می‌رود

  • این دومین سفر ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۳ به استان قم و پانزدهمین سفر در دور دوم سفرهای استانی رییس‌جمهوری است.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی برای 45 کرسی باقیمانده

  • دور دوم انتخابات در 15 استان برای تعیین تکلیف 45 کرسی مجلس برگزار خواهد شد و در هشت حوزه انتخابیه انتخابات تمام الکترونیک خواهند داشت. حدود 25 هزار دستگاه الکترونیکی توزیع شده تا در برگزاری شاهد سهولت رأی‌گیری باشیم.

خبر مرتبط
مشارکت 41 درصدی در انتخابات/ منتخبین مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟

اکوایران: ‌با شمارش صندوق‌های شهری و روستایی، ‌نتایج دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های مختلف انتخابیه توسط وزارت کشور اعلام شد.

حضور بیش ۲۶۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب

  • بیش ۲۶۰۰ ناشر داخلی و ۱۰۰ ناشر خارجی در این نمایشگاه که از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلای تهران برگزار می‌شود، حضور دارند و بیش از ۳۶۰ کتابفروشی هم به شکل مجازی این نمایشگاه را برگزار می‌کنند.

  • مهمان ویژه این دوره کشور یمن است که ارتباطات فرهنگی از دوران پیش از اسلام با ایران داشته است. همچنین نشست‌هایی مرتبط با وقایع روز از جمله موضوع فلسطین و جنگ غزه برگزار می‌شود.

خبر مرتبط
منتظر افزایش چشم‌گیر قیمت کتاب‌های درسی باشیم؟

اکوایران: در بودجه سال 1403، بودجه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی که اصلی‌ترین وظیفه آن آماده‌سازی و چاپ کتب درسی است، در مجموع 5.81 درصد رشد داشته است. این در حالی است که قیمت کاغذ نسبت به شهریور 1402 تاکنون به صورت میانگین 30 درصد افزایش داشته و با نوسانات ارز نیز ناپایداری آن ادامه خواهد داشت.

پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم دارو بیماران خاص

  • صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد؛ ۷ هزار میلیارد تومان هم در سال ۱۴۰۲ به این صندوق تخصیص یافت. پوشش هزینه‌های بیماران خاص برای بیش‌از ۷ میلیون نسخه و پوشش بیمه‌ای ۲۳۴ قلم دارو از دیگر اقدامات دولت سیزدهم برای بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

  • ۱۰۷ بیماری نادر و صعب‌العلاج از محل تبصره ماده ۹ اساسنامه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار گرفت.

  • سیزدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری با مشارکت بیش از ۴۰۰ شرکت، از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت، در پارک فناوری پردیس برگزار خواهد شد. از ۲۰ کشور جهان در این نمایشگاه در قالب بازدیدکننده، هیئت تجاری و غرفه‌دار حضور دارند و اولین دوره رویداد ملی صنایع خلاق کشور با انگیزه ایجاد تمرکز و توجه بیشتر به صنایع فرهنگی و هویت‌ساز در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

خبر مرتبط
پرمصرف‌ترین داروها در سال گذشته: این دارو برای دهمین سال در جایگاه اول قرار گرفت

اکوایران: براساس اظهارات رئیس اداره پایش تامین زنجیره داروی سازمان غذا و دارو، متفورمین مصرفی بیماران مبتلا به دیابت با فروش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون عدد، پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بوده که بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 10 سال است که این دارو رکورددار فروش و مصرف در ایران است.

مخالفت دولت با واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس

  • به اصل سه‌جانبه‌گرایی اعتقاد کامل داریم. دولت هیچ لایحه‌ای در این خصوص نه تصویب کرده، نه در دستور کار برای ارسال به دولت است. دولت مخالف زیر سئوال رفتن اصل سه‌جانبه‌گرایی در تعیین حقوق کارگران است.

  • تضمین حقوق کارگر و کارفرما در گروی اصل سه‌جانبه‌گرایی خواهد بود. دولت در این موضوع هیچ برنامه و لایحه‌ای ندارد و مخالف نقض اصل سه‌جانبه‌گرایی و واگذاری آن به مجلس شورای اسلامی است.

خبر مرتبط
رشد دستمزدها از تورم جا ماند

اکو ایران: در سال 1402 حداقل دستمزدها 27 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. با این حال این افزایش کمتر از آن بود که بتواند تورم خوراکی‌ها و مسکن را جبران کند.

حضور بیش از 80 کشور در نمایشگاه اکسپو ایران

  • نمایشگاه اکسپو ایران با حضور بیش از ۲ هزار تاجر از بیش از ۸۰ کشور جهان همراه بود که معنای روشنی به جهانیان مخابره کرد. البته با حضور غیررسمی برخی تجار در این نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان از میزان اعلامی بیشتر است.

  • بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه محصولات و توانمندی‌های خود به ویژه در حوزه فناوری‌های نوین را به نمایش گذاشتند. در حوزه‌های متعدد مثل پتروشیمی، ساختمان، فولاد، معدنی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات، دانش‌بنیان و پزشکی محصولات مختلفی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

  • ۴۰ هیئت دولتی از این نمایشگاه بازدید کردند. در حاشیه این نمایشگاه دومین اجلاس ایران و آفریقا برگزار شد که بیش از ۲۰۰ تاجر و مقام دولتی از کشورهای آفریقایی میهمان ما در راستای توسعه روابط تجاری ایران و آفریقا بودند.

  • برگزاری این نمایشگاه بسیار کمک می‌کند که تبادلات تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و بازاریابی برای محصولات شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان، خصوصی و داخلی فراهم شود. همچنین کمک‌کار جدی برای توسعه روابط تجاری برای افزایش منابع ارزی ملی تقویت بنیه اقتصادی کشور خواهد شد.

خبر مرتبط
از همسایگان تا اروپا و آفریقا در ایران اکسپو

اکسپو ۲۰۲۴ سومین روز خود را در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار کرد.

افزایش حجم ۱۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و امارات در سال ۱۴۰۲

  • حجم مبادلات تجاری ایران و امارات در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۷.۴ میلیارد دلار رسید که حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است؛ هدفگذاری حجم تجاری بیش از این را با امارات پیش‌بینی کردیم. توافقات بسیار خوبی هم در کمیسیون مشترک در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی و تجاری صورت گرفته است.

خبر مرتبط
کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات، پس از 10 سال برگزار می‌شود

اکوایران: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه پس از ۱۰ سال برگزار می‌شود.

مسیر جدی خنثی‌سازی تحریم‌ها روی میز دولت است

  • نگاه جمهوری اسلامی و دولت در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها روشن است. مسیر جدی خنثی‌سازی تحریم‌ها که امروز با واقعیت‌های جدید با سرعت بیشتری رو به پیشرفت است، روی میز دولت بوده، هست و خواهد بود و با جدیت در این مسیر حرکت می‌کند.

خبر مرتبط
آن روی سکه سفر گروسی به تهران/ احیای برجام کلید می‌خورد؟

خبرگزاری مهر گزارش داده در حالی که مقامات حماس به طور یک جانبه توافق صلح پیشنهادی میانجی‌گران مصری و قطری را قبول کرده‌اند، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی برای تن دادن حماس به شروط تحمیلی این رژیم از زمین و هوا حمله به شرق شهر رفح در جنوب غزه را آغاز کرد.

ایران هیچوقت مذاکرات را ترک‌ نکرد

  • در خصوص مذاکرات، ایران هیچوقت ترک‌کننده نبوده که حالا اقدام جدیدی انجام بدهد. باید طرف‌های مقابل نگاه‌ اصلاحی و بازبینی را به‌ویژه با در نظرگرفتن واقعیت‌های روز داشته باشد.

طرح کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟

  • این طرح با استقبال پرشور آحاد مردم و به ویژه در دهک‌های یک تا چهار استقبال 90 درصدی و سایر دهک‌ها استقبال بیش از 70 درصدی داشتند. در این طرح منابع مالی مستقیماً در سفره مردم خرج می‌شود و به افزایش سلامت غذایی کمک می‌کند. برای استمرار آن باید دید منابع اعتباری در بودجه که هم‌اکنون در مجلس است، امکان تامین اعتبار دارد یا نه؛ اگر این امکان تأمین بشود دولت از ادامه این طرح استقبال می‌کند؛ دولت هر زمان که بتواند آن را اجرا کند، این کار را انجام خواهد داد.

خبر مرتبط
21 اردیبهشت؛ آخرین مهلت استفاده از کالابرگ فجرانه/ طرح جدید کالابرگ در راه است؟

اکوایران: به گفته مشاور معاون وزیر کار، کالابرگ فجرانه مرحله سوم تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

اصلاح نظام بانکی و رفع ناترازی‌ها در اولویت‌های دولت 

  • اصلاح نظام بانکی و رفع ناترازی‌ها در اولویت‌های دولت قرار دارد؛ سال گذشته نسبت به سه موسسه اعتباری تصمیم‌گیری شد و منحل شدند. هم‌چنین برای 8 بانک ناترازی برنامه اسلامی پیش‌بینی شد و به صورت هفتگی و ماهیانه رصد می‌شود. اگر بانک‌های ناتراز طبق این برنامه حرکت نکنند، درباره آن‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

خبر مرتبط
خلق پول: حاکمیتی یا غیرحاکمیتی

رابطه‌ی بین بخش حقیقی اقتصاد و تقاضا برای وام چگونه است؟

مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد به وزارت راه و شهرسازی

  • اولین و اصلی‌ترین اقدام در زمینه حمل و نقل بین شهری سفارش‌گذاری است که باید برای سفارش خرید اتوبوس‌ها از شرکت‌های داخلی که توانمندی ساخت اتوبوس را دارند صورت گیرد. دولت حمایت از این شرکت‌های سازنده را انجام داده است و تا زمان سفارش‌گذاری امکان واردات را به مجموعه‌هایی که متقاضی واردات بودند را نداده است تا امکان سفارش‌گذاری به میزان ظرفیت صورت گیرد.

  • برای تامین مالی، راهکارهایی پیش بینی شده است که بتوانند تسهیلات با سود کم‌تری را که با همکاری وزارت راه و صندوق کار آفرینی امید صورت گرفته بتواند مهیا کند. هفته گذشته دولت مجوزی را برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زیر ۵ سال کارکرد به وزارت راه و شهرسازی صادر کرد.

خبر مرتبط
اثر افزایش کرایه تاکسی بر ازدحام مترو و اتوبوس

مسافران اتوبوس و مترو معتقدند در سال جدید جمعیت مسافران وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده .

2.5 میلیون مسکن در فرآیند ساخت

  • هم‌اکنون 2.5 میلیون مسکن در فرآیندهای مختلف ساخت قرار دارد؛ از میزان 240 هزار واحد مسکن مهر که از قبل باقی‌مانده بود، حدود 130 هزار واحد تحویل مردم شده است. این مسکن‌ها برای دولت بودجه ندارد و آورده‌ی اشخاص هم گرفته شده بوده و دولت باید برای آن منبع تخصیص دهد و بسازد که این کار را دنبال می‌کند.