به گزارش اکوایران، هنگامی که شی جین‌پینگ برای یک سفر دولتی در سال 2019 وارد ایتالیا شد، از او با تور خصوصی از نقاط دیدنی رومی و شامی که خواننده اپرا آندره آ بوچلی در آن آواز خواند، استقبال باشکوهی شد. استقبالی همراه با تصمیم ایتالیا برای پیوستن به طرح زیرساخت کمربند و جاده شی جین‌پینگ.

پنج سال بعد، رهبر چین در شرایطی بسیار متفاوت به اروپا بازگشته است. شی روز یکشنبه وارد فرانسه شد و در حالی که تشریفات و زرق و برق ممکن است در طول تور شش روزه او در اروپا برقرار باشد، دیدگاه‌ها در مورد چین در سراسر این قاره از زمان آخرین سفر او به طرز چشمگیری تغییر کرده است.

شی

به گزارش سی‌ان‌ان، تنها در هفته‌های گذشته، اتحادیه اروپا تحقیقات تجاری را در مورد توربین‌های بادی چین و خرید تجهیزات پزشکی آغاز کرده و به دفاتر شرکت سازنده تجهیزات امنیتی Nuctech به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد یارانه‌ها حمله کرده است. آلمان و بریتانیا نیز در روزهای اخیر حداقل شش نفر را به اتهام جاسوسی و جرایم مرتبط با چین دستگیر یا متهم کردند. در ماه مارس، ایتالیا رسماً از کمربند و جاده خارج شد و این به قیمت از دست دادن تنها کشور عضو G7 این برنامه تمام شد که ضربه‌ای به چین و رهبر آن بود.

پشت این تحولات، نارضایتی‌های اقتصادی در حال افزایش است که اتحادیه اروپا را برای یک رویارویی تجاری بزرگ با چین آماده می‌کند. همچنین سوء‌ظن فزاینده در مورد جاه‌طلبی‌ها و نفوذ جهانی پکن، که ناشی از هشدار نسبت به تعمیق روابط چین با روسیه در جنگ با اوکراین است نیز وجود دارد.

چین به طور فزاینده‌ای به عنوان یک تهدید چند وجهی در بسیاری از پایتخت‌های اروپایی دیده می‌شود. نوآ بارکین، کارشناس ارشد صندوق مارشال آلمان در ایالات متحده، گفت: «اما در اروپا بر سر این که با چه سرعت و در چه اندازه‌ای باید به نگرانی‌ها در مورد چین، چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه امنیتی، رسیدگی کرد، اختلاف نظر وجود دارد.»

اکنون، سفر شی -با توقف در فرانسه، صربستان و مجارستان- فرصتی است برای جلب نظر منتقدانش، اما در عین حال این سفر نشان می‌دهد که حتی با وجود سخت‌تر شدن دیدگاه‌ها در برخی از بخش‌های اروپا، برخی دیگر همچنان با آغوش باز از چین استقبال می‌کنند.

پکن مشتاق است تا فشار اروپا برای رسیدگی به انحرافات تجاری ادعایی را که در زمان بدی برای اقتصاد در حال رشد چین رخ می‌دهد، کاهش دهد. همچنین می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اروپا به ایالات متحده، به‌ویژه در بحبوحه عدم اطمینان در مورد نتیجه انتخابات آینده آمریکا، نزدیک‌تر نمی‌شود.

دستیابی به پیشرفت‌های بزرگ با سرسخت‌ترین منتقدان چین دشوار خواهد بود، مگر اینکه شی جین‌پینگ آماده دادن امتیازات غافلگیرکننده باشد. تحلیلگران می‌گویند که این سفر می‌تواند در عوض بر اختلافات نه تنها بین اروپا و چین، بلکه در داخل اروپا تأکید کند، که می‌تواند به نفع چین باشد.

اصطکاک تجاری

دیدار شی از اروپا با یکی از سرسخت‌ترین منتقدان او آغاز شد.

رهبر چین روز دوشنبه با اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد.

فون در لاین خواسته مشترک اتحادیه اروپا را برای «به خطر انداختن» زنجیره‌های تامین خود از چین به دلیل نگرانی در مورد امنیت فناوری‌های کلیدی رهبری کرده است و تحقیقات گسترده‌ای را علیه یارانه‌ها با حمایت فرانسه در مورد هجوم واردات خودروهای الکتریکی چینی به اروپا انجام می‌دهد.

چین در اوایل سال جاری تحقیقاتی را درباره قیمت برندی وارداتی از اتحادیه اروپا آغاز کرد، اقدامی که می‌تواند به بخش کنیاک فرانسه ضربه بزند و به طور گسترده به عنوان تلافی برای این تحقیقات تلقی می‌شود.

گابریل اتال

مکرون در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک روز دوشنبه در پاریس گفت اروپا به دنبال ایجاد مشکل در سیاست تجاری خود نیست، بلکه صرفاً تلاش می‌کند تا حاکمیت خود را حفظ کند. او همچنین از شی به خاطر نگاه بدون تعصب خود به موضوع کنیاک فرانسوی تشکر کرد. مکرون گفت که دو کشور به گفتگوهای تجاری خود ادامه خواهند داد.

مکرون افزود: «سرمایه‌گذاری مستقیم چین در فرانسه سه برابر کمتر از سرمایه‌گذاری فرانسه در چین است. ما باید این را متوازن کنیم. در بخش‌هایی مانند خودروهای برقی، باتری‌ها و همچنین بیشتر فناوری‌های پیشرفته، پلت‌فرم‌های دیجیتال و غیره، مایلم ببینم که ما (همکاری فرانسه و چین) بسیار فراتر رفته‌ایم.»

شی خواستار روابط نزدیک‌تر بین دو کشور در زمینه‌هایی از جمله کشاورزی، مالی، هوافضا، انرژی هسته‌ای و تبادلات فرهنگی شد. به گفته شی، چین و فرانسه در این سفر در مجموع 18 موافقت‌نامه همکاری بین بخشی را امضا کردند.

پیش از این دیدار، مکرون تمایل خود را برای فشار به شی برای روابط اقتصادی نشان داد و نگرانی‌های اروپا و ایالات متحده را تکرار کرد که چین بازارهای جهانی را با کالاهای ارزانی که نمی‌تواند در داخل بفروشد پر کرده است.

رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی تریبون دی‌مانش گفت: «من خواستار یک «آجیورنامنتو» (کلمه ایتالیایی برای به روزرسانی) هستم زیرا چین اکنون در بسیاری از زمینه‌ها دارای ظرفیت مازاد است و به طور گسترده به اروپا صادرات دارد.»

با این حال، شی ممکن است حسن نیت بیشتری را در طول دیدار خود با مکرون به دست آورد، که انتظار می‌رود شامل آنچه منابع الیزه به عنوان گذراندن زمان «شخصی» در کوه‌های پیرنه در جنوب فرانسه توصیف می‌کنند، باشد.

چونگ جا یان، دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: «فرانسه این شهرت را به عنوان یک بازیگر نسبتاً مستقل در اتحادیه اروپا و مایل به ایجاد فضایی با ایالات متحده به د ست آورده است.»

چونگ گفت: «شی ممکن است بخواهد روی مکرون کار کند تا ببیند آیا او می‌تواند از آمریکای شمالی بیشتر فاصله بگیرد یا خیر و همچنین روابط خود را با این بازیگر مهم اتحادیه اروپا تقویت کند.»

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه چین پس از ورود او منتشر کرد، شی گفت که دو کشور در طول روابط خود «الگویی برای جامعه بین‌المللی از همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد بین کشورهایی با سیستم‌های اجتماعی متفاوت» ایجاد کرده‌اند.

فشار برای صلح

جنگ در اوکراین، یک نقطه دردناک مهم در روابط اروپا و چین، نیز در دستور کار این هفته است.

علیرغم تلاش‌های مکرر برای وادار کردن شی به استفاده از روابط خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به نظر می‌رسد پکن برای سوق دادن کرملین به سمت دیدگاه‌های اروپایی برای صلح در اوکراین، کاری انجام نداده است. به گزارش رسانه دولتی روسیه، پوتین گفته است که قصد دارد در ماه جاری از چین بازدید کند.

شی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود، موضع چین در قبال اوکراین را تکرار کرد و اظهار داشت که پکن نقش فعالی در ترویج صلح ایفا کرده است. او افزود که چین با هر طرفی که از بحران اوکراین برای تحریک «جنگ سرد جدید» استفاده کند، مخالف است.

مکرون گفت: «طولانی بودن و کیفیت تبادلات ما در مورد این موضوع یک مایه اطمینان خاطر (برای من) است.»

دیدار شی‌جین‌پینگ در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش به طور فزاینده‌ای درباره نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه صادرات کالاهای دو منظوره چین به روسیه در حال تقویت ماشین جنگی این کشور است، ابراز نگرانی می‌کنند. پکن از این تجارت به عنوان بخشی منظم از روابط دوجانبه خود دفاع می‌کند.

به گفته بارکین در صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده، اروپا «به زودی» می‌تواند تصمیم بگیرد که در تحریم شرکت‌های چینی که چنین کالاهایی را می‌فروشند، تهاجمی‌تر حرکت کند.

استقبال گرم‌تر

ناظران می‌گویند که توقف شی در صربستان و مجارستان بسیار کمتر بحث برانگیز خواهد بود. چیزی که دولت چین احتمالاً هنگام ترسیم این سفر در نظر گرفته است.

بارکین گفت: «در بلگراد و بوداپست، شی مجبور نیست به انتقاداتی که در دیگر پایتخت‌های اروپایی می‌شنود گوش کند. رهبران آنها از سرمایه‌گذاری چین استقبال می‌کنند و مشکلی با تعمیق روابط چین با روسیه ندارند.»

سفر شی‌ جین‌پینگ به بلگراد با هفته بیست و پنجمین سالگرد بمباران سفارت چین در بلگراد توسط ناتو که منجر به کشته شدن سه نفر شد، همزمان خواهد بود. این حمله، بخشی از یک کمپین بمباران گسترده‌تر توسط ناتو در بالکان در بهار 1999، دشمنی عمیق پکن را با این ائتلاف برانگیخت، حتی با وجود این که ایالات متحده می‌گفت این یک حادثه بوده است.

هر گونه بزرگداشت این رویداد توسط شی می‌تواند بر اختلافات عمیق بین چین و ناتو تأکید کند، که پکن آن را تجسم زیاده‌خواهی آمریکا و منبع چالش‌های امنیتی اروپا می‌داند، دیدگاهی که آن را به روسیه نزدیکتر کرده است.

شی همچنین ممکن است به دنبال برجسته کردن سرمایه‌گذاری چین در بلگراد و بوداپست در پیامی به بقیه اروپا باشد.

صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، شاهد رشد روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با چین در دوران ریاست جمهوری الکساندر ووچیچ بوده است.

در ژانویه، این کشور بالکان قراردادی را اعلام کرد که می‌تواند بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چینی در نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و تأسیسات تولید هیدروژن داشته باشد.

در مجارستان، شی به دنبال تعمیق روابط خود با ویکتور اوربان، نخست وزیر مستبد است. یک متحد مفید برای چین در اتحادیه اروپا، جایی که او تلاش‌های اتحادیه برای پاسخگویی به چین در مورد مسائل حقوق بشر را مسدود یا از آن انتقاد کرده است.

این کشور اروپای مرکزی همچنین به‌عنوان یک مرکز تولید فزاینده مهم در اروپا برای تامین‌کنندگان خودروی چینی از جمله سازندگان خودروهای برقی ظهور کرده است، وضعیتی که به گفته تحلیل‌گران می‌تواند به شرکت‌های چینی کمک کند تا بر روی تعرفه‌های موجود و بالقوه اتحادیه اروپا مانور دهند.

این بدان معناست که شی احتمالاً سفر اروپایی خود را با شرایطی کاملاً متفاوت از شرایطی که آن را آغاز کرده بود، ترک خواهد کرد.

چونگ از دانشگاه ملی سنگاپور گفت: «برداشت عمومی این خواهد بود که استقبال زیادی از شی وجودخواهد داشت.»