به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیلی در روز سه‌شنبه گذرگاه اصلی مرزی بین مصر و جنوب غزه را تصرف کرده و مسیر کمک‌های حیاتی به منطقه محاصره‌شده فلسطینیان که هم اکنون در آستانه قحطی قرار دارند را مسدود ساخت.

به نوشته رویترز، گروه حماس اسرائیل را به تلاش برای تضعیف تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس در جنگ هفت‌ماهه غزه متهم کرده است. تصاویر ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که تانک‌ها از گذرگاه رفح عبور کرده و پرچم اسرائیل نیز در سمت غزه برافراشته شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که تصرف این گذرگاه «گامی بسیار مهم» در جهت هدف اعلام‌شده آن برای بیرون‌راندن حماس است. ساکنان غزه نیز از شلیک شدید تانک‌ها در شامگاه سه‌شنبه در برخی مناطق شرق رفح خبر دادند.

سازمان ملل و سایر آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی گفتند که بسته‌شدن دو گذرگاه به سمت جنوب غزه (رفح و کرم شالوم تحت کنترل اسرائیل) عملاً ارتباط این منطقه با کمک‌های خارجی قطع را کرده است. این گذرگاه علاوه بر یک نقطه ورودی کلیدی برای کمک، تنها نقطه خروجی برای کسانی بود که نیاز به ترک غزه برای درمان پزشکی داشتند.

بازگشت به مذاکرات

رویترز همچنین به نقل از مقام ارشد اسرائیلی خبر داد که تیمی از مقامات اسرائیلی برای مذاکره و تغییر نظر حماس در مورد آخرین پیشنهاد آتش‌بس وارد قاهره شدند. این مقام پیشتر تأکید کرده بود که پیشنهاد فعلی حماس برای اسرائیل غیرقابل‌قبول است.

او با اشاره به مقامات ارشد سرویس‌های اطلاعاتی موساد و شین بت گفت: «این هیئت متشکل از فرستادگان سطح متوسط است. اگر توافق معتبری صورت بگیرد، سران ارشد هدایت هیئت اسرائیلی را بر عهده خواهند گرفت».

ورود این تیم به پایتخت مصر ساعاتی پس از تصرف گذرگاه مرزی رفح توسط تانک‌های صورت گرفت. جنگنده‌های اسرائیلی نیز حملات مکرری را به شرق رفح انجام داده‌اند.

جنگ غزه رفح ارتش اسرائیل

به گزارش تلویزیون دولتی القاهره مصر، هنوز تلاش‌هایی از سوی دو طرف برای مهار تنش‌ها وجود دارد. اما دیوید منسر، یکی از سخنگوهای کابینه اسرائیل پیشتر در جلسه‌ای توجیهی گفته بود که هدف اسرائیل همچنان بیرون‌راندن حماس است.

او خاطرنشان کرد: «ما همیشه پذیرای راه‌حلی دیپلماتیک هستیم. اما باید به شما بگویم که این عملیات در رفح برای بیرون‌راندن چهار گردان آخر حماس طراحی شده است».

تلویزیون القاهره نیوز نیز گزارش داد که مقامات مصری از اسرائیل خواسته‌اند که عملیات رفح را فوراً متوقف سازد. حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات رفح برای تضعیف تلاش‌های آتش‌بس طراحی شده است.

مقام ارشد اسرائیلی گفت که عزم اسرائیل برای حمله به رفح حماس را مجبور کرده تا با عجله بیشتری آخرین پیشنهاد خود را ارائه دهد. او افزود که آخرین پیشنهاد بر اساس چهارچوب طرح ۲۷ آوریل تدوین شده که بر پایه توقف درگیری‌ها و بازگشت برخی اسرای اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی در اسرائیل بود؛ اما سپس حماس خواسته‌های دیگری به آن افزود.

با این حال، یکی از مقامات حماس گفت که این گروه با آتش‌بس مرحله‌ای و توافقی برای آزادی اسرایی که اسرائیل در ۲۷ آوریل پیشنهاد داده بود، تنها با تغییراتی جزئی که بر بخش‌های اصلی پیشنهاد تأثیری نداشت، موافقت کرده است.

تقاضای جدید به اسرائیل اجازه نمی‌دهد که آزادی برخی زندانیان فلسطینی، از جمله مروان برغوتی، یکی از رهبران جناح فتح که در حال حاضر به دلیل نقشش در حملات مرگبار علیه اسرائیلی‌ها در حبس به سر می‌برد را وتو کند. این طرح همچنین محدودیت‌های واردات مواد موسوم به «دو منظوره» به غزه که می‌توانند برای مقاصد غیرنظامی و نظامی مورد استفاده قرار گیرند را لغو می‌کند.

به گفته مقام اسرائیل، اکنون به جای ۳۳ اسیری که قرار بود طبق پیشنهاد قبلی آزاد شوند، حماس تنها ۱۸ اسیر را در مرحله اول آتش‌بس آزاد می‌کند. این مقام افزود: «این بدان معناست که اگر اسرائیل به امتناع خود از توقف حمله پایبند بماند، تنها ۱۸ اسیر تحویل خواهد گرفت».

با این حال، نسخه‌ای از این پیشنهاد که حماس آن را پذیرفته، نشان می‌دهد که این گروه از پایان دوره ۴۲ روزه مرحله اول، همه اسیران اسرائیلی را آزاد خواهد کرد.

اواخر روز دوشنبه، حماس گفت که به میانجی‌های قطری و مصری گفته که با پیشنهاد آتش‌بس موافق بوده، اما نتانیاهو گفت که این پیشنهاد «بسیار کمتر» از خواسته‌های اسرائیل است.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجی‌گری به رویترز گفت که ممکن است هیئت حماس روز سه‌شنبه یا چهارشنبه برای گفتگو درباره آتش‌بس به قاهره برگردد.

جنگ غزه رفح

حمله تمام‌عیار

تصرف گذرگاه رفح به خلاف هفته‌ها درخواست از سوی ایالات متحده، سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی از اسرائیل برای اجتناب از حمله‌ای به این منطقه رخ داد. گفته می‌شود رفح آخرین پایگاه حماس و همچنین پناهگاه بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی آواره است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حال انجام عملیاتی محدود در رفح برای یافتن رزمنده‌های حماس و خنثی‌کردن زیرساخت‌های مورد استفاده این گروه است.

در ژنو، ینس لرکه، سخنگوی دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، گفت که «وحشت و ناامیدی» مردم رفح را فرا گرفته است. او افزود که بر اساس قوانین بین‌المللی، مردم باید زمان کافی برای آماده‌شدن جهت تخلیه و مسیری امن به منطقه‌ای امن به همراه دسترسی به کمک داشته باشند. او گفت در رفح چنین چیزی وجود ندارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل و حماس خواست تا از هیچ تلاشی برای دستیابی به توافق آتش‌بس دریغ نکرده و از اسرائیل خواست فوراً گذرگاه‌های مرزی را بازگشایی کند و هشدار داد که غزه در خطر تمام‌شدن سوخت قرار دارد. گوترش گوشزد کرد: «اشتباه نکنید! حمله تمام‌عیار به رفح فاجعه‌ای انسانی خواهد بود».