به گزارش اکوایران، با تصمیم یک قاضی در فلوریدا محاکمه دونالد ترامپ به اتهام نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه‌بندی شده پس از ترک قدرت برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.

تصمیمی که احتمال اینکه او در هر یک از دو پرونده کیفری فدرال علیه خود قبل از انتخابات 5 نوامبر با هیات منصفه روبرو شود را بسیار کاهش می‌دهد.

به گزارش رویترز، ترامپ که به‌دنبال ریاست‌جمهوری مجدد است، قرار بود در 20 مه در پرونده اسناد طبقه‌بندی شده که بازرس ویژه جک اسمیت ارائه کرده بود، محاکمه شود، اما دادستانی و وکیل مدافع هر دو اذعان کرده بودند که این تاریخ باید به تعویق بیفتد.

آیلین کانن، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، که در سال 2020 توسط ترامپ به این سمت منصوب شد، روز سه‌شنبه گفت که دادگاه دیگر در 20 مه آغاز نخواهد شد، اما تاریخ جدیدی را تعیین نکرد. کانن مقرر کرده است که جلسات پیش از دادگاه تا 22 جولای ادامه داشته باشد.

ترامپ در مورد 40 اتهام فدرال که او را متهم به نگهداری اسناد حساس امنیت ملی در ملک خود در مار-آ-لاگو در فلوریدا پس از ترک قدرت در سال 2021 و ممانعت از تلاش‌های دولت ایالات متحده برای بازپس گیری آنها می‌کند، بی‌گناه است.

اسمیت برای محاکمه هر دو پرونده فدرال علیه ترامپ قبل از انتخابات با موانع مهمی مواجه است. کانن هنوز در مورد چندین موضوع حقوقی حیاتی برای پرونده اسناد تصمیم نگرفته است و نشان داده است که از دفاع ترامپ در برخی موارد حمایت می‌کند.

در پرونده جداگانه‌ای که اسمیت در رابطه با تلاش‌های ترامپ برای لغو شکست در انتخابات 2020 مطرح کرد، به نظر می‌رسد که دیوان عالی ایالات متحده آماده تشخیص این موضوع است که روسای جمهور سابق حداقل مصونیت از تعقیب قضایی در مورد اقدامات رسمی را دارند.

این نتیجه احتمالاً پرونده مربوط به انتخابات ترامپ را بیشتر به تأخیر می‌اندازد زیرا دادگاه‌های پایین‌تر تعیین می‌کنند که کدام اتهامات علیه او تحت پوشش این سپر قانونی قرار می‌گیرد.

وکلای ترامپ گفته بودند که محاکمه پرونده اسناد نباید تا پس از انتخابات آغاز شود، اما همچنین در پاسخ به دستور کانن برای پیشنهاد یک جدول زمانی برای پرونده، تاریخ 12 اوت را پیشنهاد کردند. اسمیت شروع جولای را پیشنهاد کرد.

وکلای ترامپ برای به تعویق انداختن هر چهار پرونده کیفری که او با آن مواجه است تلاش کرده‌اند.

ترامپ

رندال الیسون، استاد حقوق دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «ما در یک وضعیت کاملاً بی‌سابقه هستیم که یک متهم به طور بالقوه این قدرت را دارد که تعقیب قضایی خود را متوقف کند. این دلیلی است برای رساندن پرونده به محاکمه قبل از انتخابات.»

ترامپ از 15 آوریل در دادگاه ایالتی نیویورک به اتهام پرداخت حق‌السکوت به استورمی دانیلز، ستاره فیلم‌های پورن، قبل از انتخابات سال 2016، محاکمه شده است. او همچنین در دادگاه ایالتی در جورجیا به دلیل تلاش برای لغو انتخابات 2020 متهم شده است.

ترامپ تلاش کرده است تمام پرونده‌های حقوقی علیه خود را با انگیزه سیاسی به تصویر بکشد.

اتهامات پرونده فلوریدا شامل نقض قانون جاسوسی که در اختیار داشتن غیرمجاز اطلاعات دفاع ملی را جرم انگاری می‌کند و همچنین توطئه برای ایجاد مانع در اجرای عدالت و اظهارات نادرست به بازرسان، است.

در نظرسنجی آوریل رویترز/ایپسوس، تقریباً یک چهارم پاسخ دهندگان جمهوری‌خواه و بیش از نیمی از مستقل‌ها نشان دادند که اگر هیات منصفه ترامپ را مجرم بشناسد، به او رای نمی‌دهند.

اگر هر یک از پرونده‌های فدرال قبل از انتخابات به هیات منصفه برسد، احتمالاً در هفته‌های قبل از 5 نوامبر خواهد بود، نتیجه‌ای که مطمئناً تیم حقوقی ترامپ آن را متهم به دخالت در انتخابات خواهد کرد.

اما پیروزی ترامپ در نوامبر ممکن است به این معنا باشد که هیچ یک از این دو پرونده هرگز به هیات منصفه نمی‌رسد. ترامپ به عنوان رئیس جمهور می‌تواند به وزارت دادگستری دستور دهد که اتهامات فدرال را کنار بگذارد یا به دنبال عفو خود باشد.

تیم اسمیت ضرب‌الاجل‌هایی را در پرونده فلوریدا تعیین کرده‌اند و استدلال می‌کنند که مردم حق دارند یک محاکمه سریع داشته باشند. دادستان جی برات در طول یک جلسه استماع به کانن گفت که محاکمه پاییزی دستورالعمل‌های وزارت دادگستری را که انجام اقدامات تحقیقاتی نزدیک به انتخابات که می‌تواند بر نتیجه رأی‌گیری تأثیر بگذارد را ممنوع میکند، نقض نمی‌کند.

کانن دو پیشنهاد ترامپ برای رد اتهامات را رد کرده است، اما چندین مورد همچنان در حال بررسی هستند. او همچنین نشان داده است که ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه این اسناد سوابق شخصی هستند، ممکن است به نحوه دستور دادن او به هیات منصفه در آینده مرتبط باشد، تصمیمی که می‌تواند منجر به درخواست تجدید نظر توسط دادستان‌ها و تاخیرهای بیشتر شود.