به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای اولین‌بار به طور علنی تهدید کرد که در صورت حمله گسترده نیروهای اسرائیلی به رفح، از ارسال سلاح به اسرائیل خودداری خواهد کرد. در عین حال، مذاکرات در قاهره برای آتش‌بس در جنگ غزه ادامه دارد.

به نوشته رویترز، بایدن در مصاحبه روز چهارشنبه با سی‌ان‌ان گفت: «من صراحتاً اعلام کردم که اگر آن‌ها به رفح حمله کنند، برایشان سلاح تأمین نخواهم کرد». دولت بایدن بارها از اسرائیل خواسته تا برای محافظت از غیرنظامیان در رفح تدبیری بیاندیشد.

بایدن اذعان کرد که بمب‌های آمریکایی که در اختیار اسرائیل قرار گرفته، منجر به کشته‌شدن غیرنظامیان غزه شده است.

این اظهارات، تندترین سخنان بایدن تا به امروز، فشار بر اسرائیل را برای خودداری از حمله‌ای تمام‌عیار به رفح افزایش می‌دهد. صدها هزار فلسطینی پس از فرار از درگیری در شمال غزه، به این منطقه پناهنده شده‌اند.

اسرائیل هنوز در مورد سخنان بایدن اظهارنظری نکرده است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که عملیات رفح ادامه خواهد یافت. اسرائیل می‌گوید برای شکست‌دادن هزاران رزمنده حماس که به گفته ارتش اسرائیل در جنوب غزه حضور دارند، باید رفح را هدف قرار دهد.

از روز سه‌شنبه، اسرائیل با عبور از گذرگاه مرزی رفح، حملات زرهی و هوایی را به جنوب غزه ادامه داد و مسیر حیاتی کمک‌های بشردوستانه را قطع کرد.

بایدن از سوی هم‌حزبی‌های دموکرات خود و اعتراضات فزاینده دانشجویی تحت فشار قرار گرفته تا اسرائیل را از حمله به رفح بازدارد. حمایت او از اسرائیل با توجه به نامزدیش در انتخابات ریاست‌جمهوری، به چالشی سیاسی برایش تبدیل شده است.

امریکا؛ بزرگترین تأمین‌کننده سلاح برای اسرائیل

با اختلاف زیاد، ایالات متحده بزرگترین تأمین‌کننده سلاح برای اسرائیل بوده و پس از حملات ۷ اکتبر حماس، تحویل سلاح را سرعت بخشیده است.

بایدن اعلام کرده که ارسال سلاح‌های آمریکا برای دفاع از اسرائیل، مانند سیستم ضد موشکی گنبد آهنین، ادامه خواهد یافت.

روز چهارشنبه، مقامات آمریکایی تأیید کردند که واشنگتن به دلیل خطر موجود علیه غیرنظامیان غزه، تحویل محموله تسلیحاتی شامل ۱۸۰۰ بمب ۲ هزار پوندی و ۱۷۰۰ بمب ۵۰۰ پوندی به اسرائیل را به مدت حداقل دو هفته متوقف کرده است.

چهار منبع آگاه گفتند که این محموله‌ها شامل مهمات هدایت مستقیم مشترک (JDAM) ساخت شرکت بوئینگ بوده که بمب‌های بدون هدایت را به بمب‌های هدایت‌شونده با دقت بالا تبدیل می‌کند.

این کمک‌ها بخشی از یک بسته تأییدشده قبلی برای اسرائیل بود، نه بسته کمک مالی ۹۵ میلیارد دلاری اخیر که کنگره آمریکا در ماه آوریل تصویب کرد.

گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل این تصمیم را «بسیار ناامیدکننده» خواند، اما گفت که معتقد نیست ایالات متحده ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

جنگ غزه رفح

مذاکرات قاهره

اواخر روز چهارشنبه، حماس اعلام کرد که در مذاکرات آتش‌بس امتیازات بیشتری به اسرائیل نخواهد داد. از روز سه‌شنبه، هیأت‌هایی از حماس، اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر در قاهره در حال مذاکره هستند. تلویزیون دولتی مصر بدون اینکه جزئیاتی ارائه دهد، با استناد به یک منبع آگاه در صبح روز پنجشنبه اعلام کرد که زمینه‌های اختلاف در حال حل‌شدن بوده و نشانه‌هایی از دستیابی به توافق وجود دارد.

اما عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه فراتر از پیشنهاد آتش‌بسی که روز دوشنبه پذیرفته بود، پیش نخواهد رفت.

این طرح پیشنهادی شامل آزادی برخی از اسرای اسرائیلی در ازای زنان و کودکان زندانی فلسطینی می‌شود.

رشق گفت: «اسرائیل در دستیابی به توافق جدی نبوده و از مذاکره به عنوان پوششی برای حمله به رفح و تصرف گذرگاه استفاده می‌کند».

روز دوشنبه، اسرائیل اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس سه‌مرحله‌ای که حماس تأیید کرده، به دلیل تضعیف شروط غیرقابل‌قبول است.

روز سه‌شنبه نیز ایالات متحده اعلام کرد که حماس در پیشنهاد آتش‌بس تجدید نظر کرده و این تجدید نظر می‌تواند بر بن‌بست مذاکرات غلبه کند. تنها چند ساعت قبل از آخرین بیانیه حماس، واشنگتن همچنین گفت که دو طرف اختلاف زیادی با هم ندارند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که راهی برای توافق وجود دارد. دو طرف به اندازه کافی به هم نزدیک هستند که باید برای رسیدن به توافق هر کاری که می‌توانند انجام دهند».