به گزارش اکوایران، تصاویر ماهواره‌ای جدید نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها در 72 ساعت گذشته به‌دلیل تهدید حمله احتمالی بزرگ اسرائیل، شروع به تخلیه اردوگاه‌های چادری رفح کرده‌اند.

سی‌ان‌ان چندین اردوگاه که به جمعیت گسترده پناهجویان غزه پناه می‌دهد - از جمله کمپ اصلی در مرکز رفح که هزاران چادر را در خود جای داده است – را شناسایی کرده است که از سه‌شنبه تا چهارشنبه به میزان قابل توجهی در اندازه کاهش یافته است. اگرچه برخی از اردوگاه‌ها در رفح در اوایل هفته شاهد کاهش جمعیت بودند، اکثر کمپ‌هایی که توسط سی‌ان‌ان شناسایی شده‌اند بیشترین کاهش جمعیت را از روز سه‌شنبه تاکنون داشته‌اند.

برخی از اردوگاه‌های چادری ماه‌ها در مدارس سازمان ملل، برخی دیگر در زمین‌های باز یا در کنار جاده‌ها بودند. اکنون تعداد قابل توجهی از آن‌ها ناپدید شده‌اند، اما بسیاری از مردم به رغم دستور خروج نیروهای ارتش اسرائیل در اردوگاه‌ها باقی مانده‌اند.

رفح

سخنگوی آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، آنروا، شامگاه پنجشنبه به سی‌ان‌ان گفت که آنها تخمین می‌زنند 80 هزار پناهجو از شهر جنوبی غزه گریخته‌اند، آنروا اما خاطرنشان کرد که وضعیت فوق العاده بی‌ثبات است. نیروهای دفاعی اسرائیل تخمین می‌زنند که حدود 150 هزار نفر پس از دستور تخلیه در ابتدای هفته مناطق شرقی رفح را ترک کرده‌اند.

رفح به کانون اصلی جنگ اسرائیل در غزه تبدیل شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با فشار فزاینده‌ای از سوی جناح افراطی ائتلاف خود برای انجام عملیات زمینی تمام عیار در این شهر برای نابودی حماس مواجه است، در حالی که جناح میانه‌روتر از او خواسته است دستیابی به توافق آتش‌بس برای آزادی اسرا را در اولویت قرار دهد.

فشار بین‌المللی برای اسرائیل در حال افزایش است تا به این شهر پرجمعیت وارد نشود. در طول نزدیک به هفت ماه جنگ، بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند. همچنین گمان می‌رود که حماس پس از نابودی بخش‌هایی از شمال نوار غزه توسط اسرائیل در این منطقه تجدید قوا کرده است.

روز چهارشنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، هشدار داد در صورتی که نتانیاهو دستور حمله بزرگ به این شهر را صادر کند، ارسال برخی از محموله‌های تسلیحات آمریکایی را متوقف خواهد کرد.

پس از آنکه ارتش اسرائیل از ساکنان شرق رفح خواست تا فوراً به سمت المواسی و سایر مناطق شمال رفح تخلیه شوند، مردم غزه فرار از رفح را آغاز کردند. بسیاری از مردم بیشتر از المواسی به سمت شمال گریخته‌اند و به سمت مناطقی در مرکز غزه که زیرساخت‌های بیشتری دارند، رفته‌اند.

نیروهای دفاعی اسرائیل از روز سه‌شنبه پس از تصرف گذرگاه مرزی رفح در غزه، عملیات زمینی خود را آغاز کردند. این عملیات ادامه دارد، اما عمدتاً در شرقی‌ترین بخش‌های رفح، کمی بیش از یک مایل دورتر از نزدیک‌ترین اردوگاهی که سی‌ان‌ان شناسایی کرده است، متمرکز شده است.