به گزارش اکوایران، نشست آتی صلح اوکراین، که ظاهرا بلندپروازانه‌ترین تلاش در سال‌های اخیر توسط سوئیس بی‌طرف برای میانجی‌گری در یک درگیری بزرگ است، در عوض نشان می‌دهد که چگونه منافع اقتصادی و امنیتی سوئیس به طور فزاینده‌ای با اروپای غربی بر سر روسیه همسو شده است.

این هم دیدگاه طرفداران همکاری نزدیک‌تر با قدرت‌های غربی و هم مخالفان ملی گرا است که می‌گویند سوئیس سنت بی‌طرفی خود را کنار گذاشته و باید دامنه درگیری‌های خارجی را محدود کند.

به گزارش رویترز، روسیه به مذاکرات 15 و 16 ژوئن که در یک تفرجگاه کنار دریاچه در نزدیکی شهر لوسرن برگزار می‌شود، دعوت نشده است.

به گفته دیپلمات‌های غربی و کارشناسان سیاست خارجی سوئیس، به جای پایان دادن به جنگ، این اجلاس برای کاهش خطرات ناشی از تهاجم مسکو به اوکراین و منزوی کردن روسیه تلاش می‌کند.

دانیل ووکر، سفیر سابق سوئیس در استرالیا، سنگاپور و کویت می‌گوید: «به جای ایجاد پل برای صلح فوری، هدف از این کار تقویت اوکراین است.»

در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهار نظر، وزارت خارجه سوئیس گفت که بی طرفی سوئیس «مستمر» است و در کنفرانس تغییر نخواهد کرد. در بیانیه آمده است: «اما بی‌طرف بودن به معنای بی‌تفاوت بودن نیست. سوئیس به شدت تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند. خارج از قلمرو نظامی، حق بی‌طرفی مانع همبستگی و حمایت از اوکراین و مردم آن نیست.»

این وزارتخانه گفت که این کنفرانس، که سوئیس می‌گوید باید راه را برای «فرایند صلح آینده» هموار کند، بر موضوعات مهم جهانی مانند امنیت هسته‌ای، آزادی کشتیرانی، امنیت غذایی و مسائل بشردوستانه تمرکز خواهد کرد.

سوئیس می‌گوید روسیه باید در این روند مشارکت داشته باشد، اما عدم دعوت خود را در ماه آینده به این دلیل توجیه کرد که مسکو بارها اعلام کرده بود که علاقه‌ای به مشارکت ندارد.

کرملین سوئیس را «آشکارا متخاصم» توصیف کرده، و برای میانجیگری در تلاش‌های ایجاد صلح، به ویژه به دلیل تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، مناسب نمی‌داند.

برن از بیش از 160 هیأت برای شرکت در این اجلاس درخواست کرده است و به شدت فشار می‌آورد تا متحدان روسیه از به اصطلاح جنوب جهانی، به ویژه چین که می‌گوید در حال بررسی شرکت در آن است، شرکت کنند.

دیپلمات‌ها می‌گویند اگر نشست سران بتواند با متحدان روسیه در زمینه‌های مورد علاقه مشترک به توافق برسد، می‌تواند فشار بر مسکو را برای سازش افزایش دهد. حمایت اروپا از این اجلاس در حال تقویت است و اولاف شولز، صدراعظم آلمان، حضور خود را در کنار رهبران اسپانیا، لهستان و فنلاند و دیگران تایید کرده است.

بی‌طرفی

توماس بورر، سفیر سابق سوئیس در آلمان، گفت که منافع تجاری و امنیتی سوئیس به طور عمده به اروپای غربی، آمریکای شمالی و متحدان آنها گره خورده است و از نظر استراتژیک ایستادن در کنار اوکراین ضروری است. او افزود که اعتراضات دولت به بی‌طرفی تغییری در آن ایجاد نمی‌کند. او گفت: «نه روس‌ها و نه متحدان غربی ما ما را بی‌طرف نمی‌دانند.»

حدود دو سوم صادرات سوئیس به آمریکای شمالی، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن و استرالیا می‌رود. کمتر از 1 درصد به روسیه می‌رود.

حامیان همسویی نزدیکتر غرب همچنین خاطرنشان می‌کنند که سوئیس تقریباً به طور کامل توسط کشورهای ناتو احاطه شده است که به عنوان یک حائل در برابر نفوذهای خارجی بالقوه عمل می‌کند.