به گزارش اکوایران، تانک‌های اسرائیلی روز جمعه جاده اصلی را که شهر رفح را به نیمه شرقی و غربی تقسیم می‌کند به تصرف خود درآوردند و عملاً کل ضلع شرقی این شهر در جنوب نوار غزه را محاصره کردند.

ساکنان در روز جمعه از انفجارها و تیراندازی‌های تقریباً مداوم در شرق و شمال شرق شهر و درگیری شدید بین نیروهای اسرائیلی و جنگجویان حماس و جهاد اسلامی خبر دادند.

حماس گفت که برای تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مسجدی در شرق شهر کمین کرده است، که نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها چندین کیلومتر از شرق تا حومه منطقه ساخته شده نفوذ کرده‌اند.

به نوشته رویترز، اسرائیل به غیرنظامیان دستور خروج از نیمه شرقی رفح را داده است و ده‌ها هزار نفر را مجبور به جستجوی سرپناه در خارج از شهر کرده است.

اسرائیل می‌گوید بدون حمله به رفح برای ریشه کن کردن هزاران جنگجوی حماس که معتقد است در آنجا پناه گرفته‌اند، نمی‌تواند در جنگ پیروز شود. حماس می‌گوید برای دفاع از آن مبارزه خواهد کرد. آژانس‌های امدادی می‌گویند که این نبرد صدها هزار غیرنظامی را که قبلاً آواره شده‌اند در معرض خطر قرار می‌دهد.

ابوحسن، 50 ساله، یکی از ساکنان تل السلطان در غرب رفح، از طریق یک اپلیکیشن چت به رویترز گفت: «این جا امن نیست، از دیروز گلوله‌های تانک در همه جا فرود می‌آیند و هیچ جای رفح امن نیست.»

او گفت: «خروج مردم از رفح حتی از مناطق غربی افزایش یافته است، جاهایی که توسط اشغالگران به عنوان مناطق قرمز تعیین نشده‌اند.»

تانک‌های اسرائیلی شرق رفح را از جنوب محاصره کرده‌اند و تنها گذرگاه بین این منطقه و مصر را اشغال کرده و بسته‌اند. پیشروی روز جمعه اسرائیل به سمت جاده صلاح الدین که نوار را به دو نیم می‌کند، فرایند محاصره «منطقه قرمز» را تکمیل کرد، منطقه‌ای که به ساکنان آن دستور خروج از آن داده است.

چشم‌انداز حمله به رفح در این هفته، یکی از بزرگ‌ترین شکاف‌ها در چندین نسل‌ اخیر را بین اسرائیل و نزدیک‌ترین متحدش، ایالات متحده ایجاد کرده است که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ، ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفت اگر لازم باشد «با ناخن‌هایمان می‌جنگد». او در یک مصاحبه با تلویزیون ایالات متحده گفت که امیدوار است اسرائیل بر اختلافات خود با رئیس جمهور جو بایدن غلبه کند.

مذاکرات آتش بس روز پنجشنبه بدون توافق برای توقف جنگ و آزادی اسرا متوقف شد.