به گزارش اکوایران، دولت عراق درخواست کرده است که مأموریت کمکی سازمان ملل -که پس از تهاجم سال 2003 آمریکا به این کشور تشکیل شد- تا پایان سال 2025 به کار خود پایان دهد و گفت که دیگر نیازی به آن نیست زیرا عراق پیشرفت قابل توجهی در جهت ثبات داشته است.

این مأموریت سازمان ملل، که مقر آن در منطقه سبز به شدت مستحکم بغداد است، با مأموریت کمک به توسعه نهادهای عراقی، حمایت از گفتگوهای سیاسی و انتخابات، و ارتقای حقوق بشر تشکیل شد.

به نوشته رویترز، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، گفت که عراق خواهان تعمیق همکاری با سایر نهادهای سازمان ملل است اما دیگر نیازی به فعالیت سیاسی ماموریت کمکی سازمان ملل (موسوم به یونامی) نیست.

رئیس این مأموریت در عراق، اغلب برای جلوگیری و حل و فصل مناقشات، بین مقامات ارشد سیاسی، قضایی و امنیتی رفت و آمد می‌کند، تلاش‌هایی که حامیان آن را برای ثبات مهم می‌دانند، اما منتقدان اغلب آن را مداخله توصیف می‌کنند.

سودانی در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «عراق در بسیاری از زمینه‌ها، به ویژه مواردی که تحت اختیار یونامی است، موفق شده است گام‌های مهمی بردارد.»

دولت عراق از سال 2023 برای پایان دادن به چندین ماموریت بین المللی اقدام کرده است، از جمله ائتلاف به رهبری ایالات متحده که در سال 2014 برای مبارزه با دولت اسلامی ایجاد شد و ماموریت سازمان ملل که برای کمک به پاسخگویی این گروه جهادی در مورد جنایاتش ایجاد شده است.

مقامات عراقی می‌گویند که این کشور از خونریزی‌های فرقه‌ای پس از تهاجم به آمریکا و تلاش داعش برای ایجاد خلافت فاصله زیادی گرفته است و دیگر نیازی به همه این کمک‌های بین‌المللی ندارد.

برخی از منتقدان نگران ثبات این دموکراسی جوان هستند، به خصوص با توجه به درگیری‌های مکرر و حضور گروه‌های نظامی-سیاسی مسلح متعدد که اغلب در خیابان‌ها نبرد کرده‌اند، آخرین بار در سال 2022.

برخی از دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل متحد همچنین نگران حقوق بشر و پاسخگویی در کشوری هستند که اغلب در زمره فاسدترین کشورهای جهان قرار می‌گیرد و فعالان می‌گویند آزادی بیان در سال‌های اخیر در آن محدود شده است.

دولت عراق می‌گوید که برای مبارزه با فساد تلاش می‌کند و منکر محدود شدن فضا برای آزادی بیان است.

دولت سومالی نیز در این هفته خواستار خاتمه ماموریت سیاسی سازمان ملل شد. وزیر امور خارجه این کشور در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار خروج هیئت کمک ملل در سومالی (UNSOM) شد که بیش از یک دهه است که به دولت در زمینه ایجاد صلح، اصلاحات امنیتی و دموکراسی مشاوره داده است. او هیچ دلیلی برای این اقدام ارائه نکرد.