بازار ارز و سکه روز سه‌شنبه‌ را با گپ مثبت شروع کرد و به نوسان خودش ادامه داد. قیمت‌ها در بازار ارز و سکه اعم از دلار، درهم، سکه و طلای آبشده همگی یک کانال بالا آمدند. قیمت طلا و ارز که از ابتدای هفته قبل تا معاملات عصر یکشنبه بر مدار کاهش بود از پشت خط یکشنبه روند عوض کرد. البته گروهی از معامله‌گران این برگشت قیمت را پولبک کاهش می‌دانستند، اما با عبور قیمت دلار و سکه از مرزهای صعود و نزول،‌ سناریوی تغییر روند قوت گرفت. 

به عقیده تحلیل‌گران آن چیزی که موجب نوسان قیمت‌ها شد عدم تزریق درهم توسط بازارساز بوده است. آن‌ها از قبل هشدار می‌دادند قیمتی که با تزریق پایین بیاید، در عدم تزریق بالا می‌رود. گروهی از معامله‌گران هم معتقدند عدم فروش جنس نقدی در محدوده‌های فعلی موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده است.

سیگنال افزایش بازار از معاملات پشت خطی دوشنبه شب صادر شد و قیمت دلار هرات سه‌شنبه‌ را با گپ مثبت در 61 هزار و 100 تومان شروع کرد. در ادامه دلار در هرات با افزایش وارد کانال 62 هزار تومان شد و تا مرز مقاومت 62 هزار و 200 تومان بالا رفت. روند افزایش بازارها در نیمه دوم با ورود درهم به کانال 17 هزار تومان شدت گرفت. در نهایت قیمت دلار هرات در 62 هزار تومان به کار خودش پایان داد. 

قیمت درهم با گپ مثبت 140 تومانی در 16 هزار و 900 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش تا 17 هزار و 200 تومان بالا رفت اما در عبور از این مرز مقاومت ناکام ماند. قیمت درهم در روز سه‌شنبه 17 هزا و 80 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه با گپ مثبت 500 هزار تومانی در کانال 42 میلیون بازگشایی کرد و با افزایش تا 42 میلیون و 500 هزار تومان بالا رفت. حباب سکه هم با افزایش به 20 درصد نزدیک شد که طی 17 روز گذشته این حباب بی‌سابقه بوده است.

قیمت طلای آبشده هم با افزایش وارد کانال 15 میلیون شد و تا 15 میلیون و 300 هزار تومان بالا رفت. قیمت پایانی طلای آبشده در معاملات روزانه 15 میلیون و 219 هزار تومان بود. حباب طلای آبشده که طی یک هفته گذشته منفی بود در روز سه‌شنبه مثبت 100 هزار تومان در مثقال رسید.

از نگاه معامله‌گران روز سه‌شنبه یکی از روزهای پر خبر بازار بود. در روز سه‌شنبه از سفر گروسی به تهران و تکذیب آن و دوباره تاییدش تا ضرب‌الاجل بانک مرکزی برای تامین ارز واردات و کلید خوردن استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی، خبر داشتیم. خبر سفر گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران از ابتدای سال 1403 در بازار بوده و بالاخره در روز سه‌شنبه تایید شد که هفته آینده به ایران سفر می‌کند. 

اداره تخصیص ارز بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که مهلت واردکنندگان برای تامین ارز واردات پس از دریافت تخصیص وارداتی به ۲۰ روز محدود شده، این مهلت قبلا 30 روزه بود.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفته برای حج عمره در روزهای گذشته از منابع مسدودشده، مبالغی به عربستان منتقل شد که علاوه بر حل مشکل حجاج، منابع کشور نیز آزاد شده است. ابهامی که برای معامله‌گران وجود دارد این است که هنوز منابع مسدودی داریم؟‌ این ابهام از اینجا می‌آید که تمامی تیم دولت از معاون اول تا خود رئیس جمهور در سال 1402 تاکید داشتند دیگر منابع مسدود شده‌ای در هیچ کشور نداریم.

یک خبری هم خبرگزاری انتخاب درمورد مذاکرات بین تهران و واشنگتن زده که از قبل ایرنا هرگونه مذاکرات بین ایران و آمریکا را تکذیب کرده بود.

بحث داغ بازار صحبت‌های عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی بود که گفته تزریق ارز جواب اصلی، اساسی، پایه‌ای، علمی و فنی نیست. در حال حاضر مهمترین لنگر نرخ تورم، نرخ ارز است که دولت نه نرخ ارز را توانست کنترل کند و نه تورم را.

داوود سوری، اقتصاددان درمورد جمله انتهایی همتی واکنش داشت و در توییتر نوشت؛ می‌گوید عامل گرانی، قیمت دلار است اما قیمت اجناس با قیمت دلار بالا می‌رود ولی با کاهش قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند. نمی‌خواهد حتی لحظه‌ای تردید کند شاید عامل گرانی الزاما افزایش قیمت دلار نیست.

به عقیده تحلیلگران فنی در چارت طلای آبشده الگوی پرچم تشکیل شده و سقف این الگو حوالی 15 میلیون و 350 هزار تومان است، اگر از بالا بشکند می‌تواند به روند صعود ادامه بدهد. اما اگر طلای آبشده زیر 15 میلیون و 200 هزار تومان تثبیت بدهد سرعت اصلاح در بازار بالا می‌رود. در پشت خط سه‌شنبه قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی عقب نشستند. دو مرز مهم درهم امارات هم از منظر تکنیکال 16 هزار و 850 تومان و 17 هزار و 200 تومان است.

نکته بازار این بود که قیمت سکه رفاه بالاتر از بازار بود و قسمتی سیگنال افزایش به بازار سکه از اینجا صادر می‌شد.