به گزارش اکوایران، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که در راستای تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی، مودیانی که ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی شده‌اند از جمله مودیان طلا و جواهر، اختیار دارند از طریق ثبت صورتحساب در سامانه مودیان (ارسالی توسط مودی یا شرکت‌های معتمد) یا سایر سامانه‌های دولتی از جمله سامانه جامع تجارت، صورتحساب‌های خود را ارسال کنند.

طبق اعلام این سازمان، در صورت ارسال صورتحساب از طریق سامانه جامع تجارت و دریافت تاییدیه ثبت آن در سامانه مودیان (تاییدیه مذکور در سامانه جامع تجارت نیز قابل نمایش است)، در اجرای تبصره (۳) ماده (۵) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان الحاقی طی ماده (۶) قانون تسهیل تکالیف مودیان، نیازی به ثبت مجدد صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان توسط مودی نخواهد بود.

موضع صنف و صنعت طلا و جواهر درباره شیوه جدید ثبت معاملات 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده که صنف و صنعت طلا و جواهر همیشه در پرداخت مالیات واقعی و تکالیف صنفی پیش‌قدم بوده و نباید موضع مالیات دستاویز فشار بر این صنف و اجرای سامانه جامع تجارت باشد.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مهدی موحدی، سخنگوی سازمان امورمالیاتی دوشنبه شب 10 اردیبهشت در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که در سال گذشته، میزان مالیات اِبرازی طلافروشان به طور متوسط ماهانه ۸۰۰ هزارتومان بوده است و براین اساس یک کارمند از طلافروشان، بیشتر مالیات پرداخت کرده است.

نادر بذرافشان نسبت به این اظهارات سخنگوی سازمان امور مالیاتی واکنش نشان داده و گفته، چرا به غلط اعلام می‌شود مالیات صنف طلا و جواهر کمتر از کارمندان بوده است؛ چندی پیش عنوان شد طلافروشان ۵۰۰ هزار تومان ماهانه مالیات می‌دهند، حال هم که گفته شد ۸۰۰ هزار تومان؛ این موضوع اساساً صحت ندارد. چراکه حداقل پرداخت مالیات در این صنف از ١۵ میلیون تومان شروع می‌شود و به میلیاردها تومان نیز می‌رسد.

براساس اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تمام اعضای صنفی طلا و جواهر برای تشکیل پرونده و تمدید جواز کسب حتما باید در سامانه مالیاتی ثبت‌نام کنند؛ بنابراین عملا فرار مالیاتی در این صنف معنا ندارد، مگر برای دلالان و افرادی که خارج از صنف و در فضای مجازی و غیررسمی فعالیت می‌کنند که آن‌ها نیز فاقد مجوز از اتحادیه هستند.

بذرافشان تاکید کرده که موضوع مورد انتقاد صنف طلا و جواهر تعدد سامانه‌ها و سامانه جامع تجارت است. با تعدد سامانه‌ها ابهاماتی ایجاد شده است؛ سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت تعاریف و کارکردهای متفاوتی از هم دارند و همکاران صنفی ما از سال گذشته نسبت به سامانه جامع تجارت واکنش نشان دادند و با گذشت چندین ماه هنوز طبق تبصره ۳ ماده ۶ تسهیل تکالیف مودیان مالیاتی این دو سامانه تجمیع نشده است.

به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، دولت در رابطه با سامانه جامع تجارت در این صنعت لازم است که تجدیدنظر کند، با جلسات کارشناسی باید درباره سامانه جامع تجارت در صنعت طلا اصلاحاتی صورت گیرد.

طبق تاکید بذرافشان، سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در رابطه با ثبت فاکتورهای الکترونیک است که در این باره هیچ مشکل و انتقادی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرده که در اجرای سامانه جامع تجارت باید اصلاحاتی انجام گیرد تا بتوانیم در آینده شرایط این صنعت که قدمت دیرینه دارد و در اقتصاد کشور نقش محوری داشته را بهبود بخشیم و نیاز هست که مسئولان دولت و خانه ملت نسبت به این صنعت نگاه ویژه و کارشناسانه‌ای داشته باشند.

در آخرین اقدام سازمان امورمالیاتی برای مالیات طلا، قرار شد که تنها از اجرت و سود طلا، مالیات دریافت شود و اصل طلا معاف باشد.

از سویی آنطور که بذرافشان پیش‌تر به اکوایران گفته بود، ثبت معاملات از اول دی 1402 به صورت الکترونیکی در سامانه پایانه‌های فروشگاهی ثبت شده است. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرده بود که نیاز است سازمان امور مالیاتی و مسئولان سامانه جامع تجارت که سامانه مودیان را راه‌اندازی کردند شرایط این صنعت را ارزیابی کنند.

به گفته بذرافشان، با توجه به اعلام بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، صنف طلا و جواهر محدودیت بالای ۱۸ میلیارد تومان را ندارد و طلافروشان باید انجام معامله با هر مبلغی را در سامانه پایانه فروشگاهی ثبت کنند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرده بود که باید این اطمینان به طلافروشان داده شود که این سامانه تاثیری در بخش مالیاتی طلافروشان ندارد و تجربه تلخ قانون مالیات بر ارزش افزوده تکرار نخواهد شد.