به گزارش اکوایران، نِئوم در حقیقت عنوان یک شهرِ برنامه‌ریزی شده در شمال غربیِ عربستان سعودی است.

محمد بن سلمان، شاهزاده سعودی‌ها مدت‌هاست که تلاش دارد از مسیر پروژه‌های مختلف، تنوع‌بخشی را برای اقتصاد عربستان سعودی فراهم آورد. در واقع او به دنبال نجات اقتصاد کشورش از دام نفت است.

یکی از پروژه‌هایی که مدتی است که سعودی‌ها مطرح کرده‌اند «نئوم» است، شهری مجهز به فناوری‌های هوشمند که قرار است سعودی‌ها ۱.۵ تریلیون دلار صرف ساخت آن کنند.

این شهر قرار است در نزدیکی دریای سرخ بنا شود و به این ترتیب قرار است یکی از جاذبه‌های گردشگری عربستان سعودی و منطقه خاورمیانه باشد.

برخی می‌گفتند این پروژه در ابتدا قرار بوده در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد و اکنون برخی دیگر می‌گویند این پروژه تا سال ۲۰۳۰ به پایان خواهد رسید. با این حال، همچنان مشخص نیست که این پروژه چه زمانی به پایان خواهد رسید.

با این حال، بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند این پروژه بسیار بلندپروازانه بوده و عربستان نمی‌تواند آن را به مرحله ثمردهی برساند.

به تازگی هم، بلومبرگ در خبری مدعی شده که این پروژه عقب‌نشینی‌هایی داشته و نتوانسته به اهداف اولیه خود دست پیدا کند.

ظاهرا همین خبرها باعث شده برخی بگویند این پروژه با شکست مواجه شده است. با این حال، مقامات سعودی نسبت به این مسئله واکنش نشان داده‌اند و تاکید کرده‌اند که این پروژه همچنان در جریان است و قرار نیست متوقف شود.

پرسشی که مطرح شده این است که چرا این حواشی درباره پروژه بزرگ سعودی‌ها ایجاد شد و آیا این حواشی ریشه در واقعیت دارند یا خیر؟ در ویدیوی بالا تلاش شده به این پرسش‌ها پاسخ داده شود.