به گزارش اکوایران، دو منبع به اکسیوس اعلام کرده‌اند مقامات ارشد اسرائیلی نسبت به تصمیم آمریکا درباره توقف ارسال سلاح به اسرائیل، به‌شدت ابراز دلسردی کرده‌ و هشدار داده‌اند این اقدام می‌تواند مذاکرات مربوط به آزادی اسرا را به خطر بیندازد.

به نوشته اکسیوس، این اقدام بی‌سابقه توسط دولت بایدن که نخستین‌بار در روز یکشنبه توسط اکسیوس مخابره شد، راهی برای آمریکا بود تا نگرانی خود را نسبت به برنامه‌های اسرائیل برای حمله زمینی احتمالی به رفح اعلام کند.

«لوید‌ آستین» - وزیر دفاع آمریکا - در روز چهارشنبه (19 اردیبهشت) در سنای آمریکا اعلام کرد: «ما به انجام اقدامات ضروری ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم اسرائیل دارای ابزار لازم برای دفاع از خود است. با این وجود،‌ ما در حال حاضر به بررسی دوباره ارسال برخی از کمک‌های امنیتی کوتاه‌مدت در چارچوب وقایع آشکار در رفح می‌پردازیم.»

توقف ارسال سلاح باعث افزایش تنش‌ها میان بایدن و نتانیاهو شده و در بحبوحه پیامدهای داخلی و جهانی جنگ غزه، این تنش‌ در ماه‌های اخیر به شکل دائمی در حال افزایش بوده است.

بیش از یک میلیون فلسطینی آواره در رفح پناه گرفته‌اند؛ شهری در جنوب نوار غزه که اسرائیل آن را آخرین سنگر نظامی حماس می‌داند.

جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - با هرگونه عملیات زمینی بزرگ اسرائیل در رفح که دارای یک طرح معتبر برای محافظت از غیرنظامیان نباشد، مخالف است.

در روز دوشنبه (17 اردیبهشت)،‌ اسرائیل گذرگاه رفح در فلسطین را تصرف کرد. کاخ سفید تاکنون عملیات رفح را "محدود" دیده و معتقد است که اسرائیل از خط قرمز بایدن - که می‌تواند منجر به تغییر سیاست آمریکا در قبال جنگ در غزه شود - عبور نکرده است.

اما مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند اگر این عملیات گسترده‌ شود یا کنترل آن مقدور نباشد و نیروهای اسرائیلی به داخل شهر رفح بروند،‌ این اتفاق می‌تواند "مرز فروپاشی" در روابط آمریکا و اسرائیل باشد.

مقامات اسرائیلی برای دریافت توضیحی درباره تصمیم ایالات متحده برای توقف ارسال تسلیحات، به تکاپو افتاده‌اند. در روزهای اخیر، پس از آنکه اسرائیل تأیید کرد که آمریکا ارسال سلاح را متوقف کرده است، مقامات اسرائیلی دلسردی عمیق خود را به همتایان آمریکایی ابراز کردند.

منابع به اکسیوس اعلام کرده‌اند که اسرائیل به دولت بایدن گفته که نه تنها بابت این تصمیم ناراحت است، بلکه از این موضوع که آمریکا توقف ارسال سلاح را رسانه‌ای کرده، متأثر شده است.

مقامات اسرائیلی به ایالات متحده اعلام کرده‌اند آن‌ها به‌شدت نگران هستند که با در نظر گرفتن مذاکرات ادامه‌دار در قاهره، زمان‌بندی این تصمیم آمریکا به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در جهت آزادی اسرا و آتش‌بس موقت، ضربه بزند.

اسرائیل نگران این موضوع است که حماس با مشاهده سطح فشار آمریکا بر اسرائیل، از مواضع خود کوتاه نیاید.

مقامات اسرائیلی به دولت بایدن گفته‌اند که آمریکا باید به حماس فشار بیاورد نه اسرائیل و مجددا انتظار دارند که ایالات متحده تا شکست حماس، همچنان در کنار اسرائیل قرار داشته باشد.

وزیر دفاع آمریکا در سنای این کشور اعلام کرد که ایالات متحده تصمیم نهایی در مورد اینکه با این محموله تسلیحاتی چه کاری باید انجام دهد را نگرفته، اما درباره انتظارات خود برای عملیات احتمالی در رفح، به اسرائیل تأکید کرده است.