به گزارش اکوایران، پیش‌تر محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور ضمن تبیین مشکلات درباره پیامدهای ارزی دولت و سیاست ارزی بانک مرکزی، پیشنهاداتی را نیز در این بخش مطرح کرده بود. از این رو جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون اول رییس‌ جمهور پیرو این نامه و با دستور رییس جمهور برگزار شد، تا این جلسه مبنای تعاملی بین مجلس و دولت باشد.

در نشست کمیسیون اقتصادی با معاون اول رییس جمهور چه گذشت؟

محور اصلی این نشست که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، معاون اول رییس جمهور، معاون پارلمانی و مسئولین بانک مرکزی در آن حضور داشتند، شرایط اقتصادی کشور و پیامدهای مرتبط با  انتقال سیاست‌های ارزی در طول ۲ سال اخیر بود؛ که شاخص‌هایی همچون وضعیت تراز تجاری منفی، قاچاق حدود ۱۷ میلیارد دلاری، نرخ تورم، نرخ رشد، حجم قابل توجه مابه التفاوت نرخ مرکز مبادله با نرخ بازار غیر رسمی، نقدینگی و بحث افزایش انتشار اوراق بدهی با نرخ ۳۰ درصد مورد بررسی قرار گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی در این جلسه بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی را در ارتباط با موضوعات مطروحه به معاون اول رییس جمهور ارائه داد و بیان کرد که کمیسیون و مجلس آماده همکاری در جهت بهبود شرایط اقتصادی در کشور است.

محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، نیز در این جلسه درخصوص شاخص‌های کلان اقتصادی و اثرات مثبت آن در اقتصاد کشور توضیحاتی ارائه داد.

مخبر همچنین مبنای حوزه ماموریتی دولت را سیاست‌های ارزی دانست و عنوان کرد دولت از تصمیمات کارشناسانه مجلس استقبال خواهد کرد.

همچنین معاون ارزی بانک مرکزی، در این جلسه از در حال انجام بودن بخشی از پیشنهادات مرتبط به نامه رییس کمیسیون اقتصادی به رییس جمهور خبر داد 

محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، در جمع‌بندی این جلسه اعلام کرد، گزارشی که رییس کمیسیون اقتصادی به نمایندگی از مجلس به ما داده در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته و تک تک آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پور‌ابراهیمی و فرزین سر یک میز

اگر چه امروز محمدرضا پورابراهیمی در کنار محمدرضا فرزین قرار گرفت اما پیش‌تر تنش زیادی بین این دو به‌وجود آمده بود. 3 مهر ماه 1403 بود که رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی از عملکرد مسئولین بانک مرکزی در تکذیب جمع‌بندی نشست کمیسیون اقتصادی انتقاد کرد و در ادامه خواستار ابلاغ مصوبات کمیته ارزی دولت جهت گره‌گشایی از مشکلات صادرات محصولات کشاورزی برای بهبود تراز منفی تجاری کشور شد. متن آن نشان از تنش بالا بین این دو چهره بود؛ دو چهره‌ای که امروز در این جلسه بر سر یک میز نشستند.

نکته دیگر آن‌که محمدرضا پورابراهیمی بعد از چند دوره نمایندگی مردم کرمان در انتخابات مجلس سال گذشته موفق نشد و از ادامه کار خود در مجلس آینده باز ماند.