به گزارش اکوایران، رقابت شدید، سرمایه ناکافی، فقدان زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ‌ﻫﺎی ﻻزم، عدم وجود ﺣﻘﻮق ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ ﻣﻌﻨﻮی و کپی رایت و بازار انحصاری برخی از چالش‌های استارتاپ از دید کسب وکارها و سرمایه‌گذاران است.

مانوئل اوهانجانیانس- موسس و مدیر ایسمینار، مشاور و منتور کسب‌وکار استارتاپ‌ها در رابطه با مهمترین چالش‌های استارتاپ‌ها برای سال 1403 می‌گوید: مهمترین چالش استارتاپ‌ها در ایران چالش زنده ماندن است؛ ما برای توسعه نمی‌توانیم تلاش کنیم و سقف نامرئی وجود دارد که اجازه فراتر از آن نیست.

او ادامه می‌دهد: شرایط مختلفی وجود دارد؛ هر سال شاهد اتفاقات غیرمنتظره‌ای در کلان کشور هستیم که سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ را تحت شعاع قرار می‌دهد، برای مثال در سال 98 با مشکل مواجه شدیم، در سال 99 تقریبا با ثبات بود، 1400 کمی با ثبات بود و 1401 مجدد با مشکل مواجه شد؛ 1402 نیز ثبات وجود داشت و البته به همراه مسائلی همچون گرانی، سایه جنگ و اسرائیل و فلسطین و تهدیدات منطقه‌ای و در سال 1403، به شخصه نگران اتفاقات و چالش‌های اقتصادی هستم.

افزایش حقوق کارکنان برای استارتاپ‌ها یک چالش است

اوهانجانیانس افزود: من به عنوان یک کارآفرین هر روز با ترس قدم برمی‌دارم و منتظر یک اتفاق کلان در کشور هستم و اینکه مدام چالش زنده ماندن استارتاپ خود داشته باشید شرایط ادامه دادن را برایتان سخت می‌کند.

این کارآفرین همچنین گفت: افزایش حقوق کارکنان و مهاجرت آن‌ها نیز هر ساله یک چالش است که با آن مواجه هستیم؛ اتفاق بدی که می‌افتد، حداقل حقوق که افزایش می‌یابد به همان میزان شرایط سخت‌تر می‌شود خصوصا برای استارتاپ‌هایی که بزرگ‌تر هستند و نیروی ستادی بیشتری دارند.

وی در ادامه افزود: همچنین شایعاتی مبتنی بر بحث مالیات و سخت‌گیری‌های بیشتر در حوزه امورمالیاتی می‌تواند چالش دیگر استارتاپ‌ها در 1403 باشد؛ مهمترین بخش نیز برخی از نمایندگان مجلس موافق اینترنت ملی هستند و ما با چالش اینترنت و دسترسی عموم به آن نداشته باشیم.

خبر مرتبط
از بازداشت مدیرعامل دیجی‌کالا تا حکم حبس برای مدیر عامل آپارات/ چالش‌های فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران

اکوایران: اخیرا موضوع بازداشت‌ مدیرعامل دیجی‌کالا مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. موضوعی که البته تازه نبوده و جامعه استارتاپی بارها و بارها آن را در عمر کوتاه فعالیت خود تجربه کرده است.

این کارآفرین همچنین در رابطه با نقش رگولاتور در توسعه استارتاپ‌ها می‌گوید: در تمام کشورها نقش رگولاتور تسهیل کننده رشد و توسعه و فراهم‌کننده زیرساخت‌ها است و رگولاتور نباید به صورت مستقیم در یک استارتاپ ورود کند؛ همچنین تسهیل‌گری اقتصادی و آماده سازی شرایط برای توسعه مسیر استارتاپ‌ها برای مثال از طریق گرند و تسهیلات کم بازده و عندالاستطاعه و بلاعوض و ارتباطات بهتر با سازمان‌های دولتی و سرمایه‌گذاران خارجی است؛ یعنی رگولاتور تا حد زیادی باید اکوسیستم را حمایت کند اما در ایران انتظار این است که رگولاتور در مسیر استارتاپ‌ها سنگ‌اندازی و اینترنت را ملی نکنند!