به گزارش اکوایران، عربستان سعودی برای ششمین سه‌ماهه متوالی دچار کسری بودجه است چراکه مخارج در بخش هزینه سرمایه‌ای و دیگر زمینه‌ها،‌ از درآمد عربستان پیشی گرفته است.

به نوشته بلومبرگ، این کسری در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی در سطح 12/4 میلیارد ریال (3/3 میلیارد دلار) قرار گرفت که بیش از چهار برابر بیشتر از یک سال گذشته است.

طبق آمارها، مخارج دولت عربستان در یک بازه یک‌ساله با رشد 8 درصدی همراه شده،‌ در حالیکه درآمدها 4 درصد رشد داشته است. درآمد نفتی و غیرنفتی عربستان با رشد همراه بوده است.

عربستان سعودی از اواخر سال 2022 با کسری بودجه مواجه است که دلیل آن کاهش تولید نفت برای کمک به ثبات بازار بوده است. همچنین مخارج چند صد میلیارد دلاری عربستان برای پروژه‌های چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان، باعث رشد قابل توجه هزینه‌های این کشور شده است.

رشد قیمت نفت عربستان برای مشتریان آسیایی

در خبری دیگر از عربستان سعودی، بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده این کشور برای سومین ماه متوالی، قیمت نفت خام خود برای آسیا را افزایش داده است.

به نوشته بلومبرگ، عربستان این اقدام را در جهت ایجاد ثبات در بازار نفت و جلوگیری از مازاد تولید انجام داده است. شرکت دولتی آرامکو قیمت رسمی فروش نفت خام «عرب لایت» به مشتریان آسیایی را برای ماه ژوئن، 90 سِنت افزایش داد تا قیمت آن معادل 2/90 دلار به ازای هر بشکه بالاتر از معیار منطقه‌ای عمان-دبی باشد.

همچنین قیمت دیگر انواع نفت خام سبک و سنگین عربستان از ماه می با افزایش همراه خواهد شد.

نمودار 1

تغییرات مربوط به قیمت انواع نفت عربستان برای مشتریان آسیایی

این افزایش قیمت در بحبوحه کمرنگ‌ شدن خطر جنگ در خاورمیانه، تلاش عربستان برای تنظیم بازار نفت را برجسته می‌کند که باعث شده قیمت نفت در لندن با کاهش همراه شود. عمده معامله‌گران و تحلیل‌گرانی که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کرده‌اند معتقدند اوپک و متحدانش محدودیت‌های تولید نفت را تمدید می‌کنند و به‌طور بالقوه این محدودیت‌ها تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

در بحبوحه نگرانی‌ها از اقتصاد چین و ذخایر قابل توجه نفت توسط اعضای غیراوپک از قبیل آمریکا، به نظر می‌آید چشم‌انداز نفت در حال وخیم‌تر شدن است. همچنین نشانه‌هایی از ضعیف شدن تقاضا برای گازوئیل وجود دارد. این سوخت به عنوان معیاری برای سنجش فعالیت‌ اقتصادی در نظر گرفته می‌شود.