به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی حجم تسهیلات بانکی بخش‌های اقتصادی را به تفکیک هدف دریافت از این تسهیلات به صورت ماهانه اعلام می‌کند.

 یکی از سه بخش اصلی اقتصاد صنعت و معدن است. صاحبان کسب‌وکارهای این بخش در سال 1402 مقدار یک هزار و 674 هزار میلیارد تومان از طریق بانک‌های مختلف تسهیلات دریافت کرده‌اند، که 36.3 درصد از کل تسهیلات‌هایی است که در اقتصاد پرداخت شده است.

 بانک مرکزی این وام‌ها را به 18 هدف مختلف پرداخت کرده است. در این گزارش بررسی شده که تسهیلات بخش صنعت و معدن در سال 1402 بیشتر با چه اهدافی پرداخت شده‌اند. این بررسی نشان می‌دهد بنگاه‌های صنعتی بیشترین تسهیلات را به منظور تامین سرمایه در گردش دریافت کرده‌اند. همچنین نسبت به سال 1401 بیشترین رشد را تامین سرمایه در گردش داشته است. این در حالی است که در این مدت دریافت تسهیلات با هدف «ایجاد» افت زیادی داشته است.

اهداف دریافت تسهیلات در سال 1402؛ تامین سرمایه در گردش در صدر اهداف

 منظور از تسهیلات همان وام‌هایی است که با اهداف مختلف توسط اشخاص یا بنگاه‌ها دریافت می‌شود. بنگاه‌ها به اهداف مختلفی اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند. گاه برای مصارف جاری نیاز به نقدینگی دارند، گاه برای توسعه فعالیت‌های خویش، گاه برای ایجاد فعالیت‌های جدید صنعتی و گاه برای موارد دیگر.

 در سال 1402 بیشترین تسهیلاتی که در بخش صنعت و معدن دریافت شده با هدف تامین سرمایه در گردش بوده است. یک هزار و 373 هزار میلیارد تومان برابر با 82 درصد از کل تسهیلات بخش صنعت و معدن به این هدف پرداخت شده است. منظور از سرمایه در گردش همان دارایی‌های جاری بنگاه‌هاست که خرج هزینه‌های روزمره آن‌ها می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که در سال 1402 بنگاه‌ها به شدت با مشکلات مالی درگیر بوده‌اند به طوری که برای امور روزمره‌شان نیز نیازمند نقدینگی بوده‌اند.

 پس از تامین سرمایه در گردش دومین هدف مهم بخش صنعت و معدن از دریافت تسهیلات، ایجاد واحدهای جدید بوده که بنگاه‌ها در سال 1402 برای آن به میزان 199 هزار میلیارد تومان وام گرفته‌اند که 12 درصد از کل تسهیلاتی است که بخش صنعت و معدن کشور دریافت کرده است.

 همچنین 5 درصد تسهیلات این بخش نیز برابر با 84 هزار میلیارد تومان به منظور توسعه بنگاه‌های صنعتی پرداخت شده است. برای سایر اهداف دریافت تسهیلات مثل قرض‌الحسنه اشتغال، خرید مسکن نوساز و... تسهیلات ناچیزی دریافت شده است.

030201

 مقایسه تسهیلات بخش صنعت با سال 1401 نشان می‌دهد که بیشترین رشد هدف تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش بوده است.

مقایسه با 1401؛ رشد تسهیلات برای تامین هزینه‌های روزمره

 در سال 1401 بانک‌ها در مجموع یک هزار و 392 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و معدن کشور تسهیلات داده‌اند که برابر با 37 درصد کل تسهیلاتی بوده که به بخش‌های مختلف اقتصاد داده شده است.

 مقایسه ارقام اهداف پرداخت تسهیلات نشان می‌دهد که بیشترین رشد را تامین سرمایه در گردش داشته است. در سال 1402 نسبت به سال 1401 به میزان 379 هزار میلیارد تومان تسهیلات بیشتری با هدف تامین سرمایه در گردش به بنگاه‌های صنعتی پرداخت شده که حاکی از شدت گرفتن مشکل این بنگاه‌ها در تامین هزینه‌های روزمره آن‌هاست.

 این در حالی است که دریافت تسهیلات با هدف ایجاد واحدهای جدید 133 هزار میلیارد تومان کم شده است. با این حال بنگاه‌ها 28 هزار میلیارد تومان تسهیلات بیشتری برای توسعه کسب و کار خود دریافت کرده‌اند.

030201